Arvo Konservatiivi kirjoitti:...etten oikein jaksa ilahtua kaikista Hegelin teeseistä, sikäli kuin olen niitä käsittänyt. Hänen Logiikan tieteestään on hiljattain ilmestynyt 1. osa suomeksi. Herättääkö innostusta? Käännöksen alussa on muutamia alkusanoja ja johdantoja, mm. suomalaiskääntäjien/-toimittajien pitkähkö "pakina".
Kun itse Asia haudataan esipuheiden, alkusanojen ja vastaavien taakse, niin se ei herätä kuin ärtymystä. Tutustutaan asiaan, koska ko. työ kuitenkin on ihan keskeisin modernin filsan töitä. Absoluutin kiitos kun eivät käyneet suomentamaan ensin sitä propedeutiikkaa...
Viime vuosikymmeninä paljon keskusteltu transsendentaalilogiikan ja Hegelin "Logiikan" suhde ei tule kovin hyvin eikä selkeästi esitetyksi. Ehkä Oittisen (epä-/) mieltymysten takia? Mitä sanotte, onko Hegelin "Logiikka" transsendentaalilogiikkaa vaiko paluuta metafysiikkaan?
Ainakin joskus aiemmin Oittinen suhtautui suht negatiivisesti Hegeliin. Luulin sen johtuvan marxismi-muodista, mutta saattaahan tuo johtua teoreetillisistakin tekijöistä.
Transsendentaalilogiikkaa vai paluuta metafysiikkaan?
Tuohan on se kysymysten kysymys. Ns. analyytillisessä filosofiassa nousi marxismi-muodin mentyä Hegel-kiinnostus, kun moni siirtyi tutkailemaan Marxin taustoja. Tuon liikehdinnän piirissä Hegelin Logiikka transsendentaalifilosofiana -kanta oli muistaakseni suht suosittu. Kaiketi idea oli, että Kantin sosiaalimaailmaan liittyvien pohdintojen jatko, H:n Oikeusfilosofia, ja sen jatko, Marxin sosialiteoreettiset huomiot, lepäävät samoilla transs.loog. perusteilla, jotka olivat Kantin tematisoimat ja Hegelin täydellistämät, joten Marxille jäi vain enämpi sosialiteoreetillisten päätelmien teko. En tiedä... Yksinkertainen vastaus olisi: jos Hegel esittää Logiikassa teesejä, jotka eivät palaudu karteesiolaiseen ego cogitoon, elävään ajattelen tässä ja nyt -kokemukseen, niin hän on metafyysillinen (metafys. ei tietenkään ole vain kokemuksen "tuonpuoleisuuteen" uskomista). Yksi ongelma on, että Hegelin Logiikan kuten Spinozan Etiikan kohdalla muoto/esitystapa ja sisältö/teoria on syytä pitää erillään, eikä muodon saa antaa hämätä asiakysymyksissä. Kieli ei ole kaiken mieli. Minusta Hegel pyrki pysyttäytymään transs.logiikan puitteissa, mutta systematisoimaan sen piiristön, ja Kantia voimallisemmin puolusti - varhaisten kantilaisten lailla - ns. subjektiviteetin roolia kokemuksen synnyssä: Kantin innoittamina mm. Jacobi, Reinhold, Fichte avasivat aivan uudella näkemyksellä & syvällisyydellä subjektiviteetin roolin. Hegelin myötä alkoi näyttää, että teoriassa (filosofiassa) on joutavaa puhua 'ulkomaailman olioista' tms:sta, koska ne ovat durch und durch subjektiviteetin konstituoimia. Kuitenkaan, toisaalta, ei tätä subjektiviteettia lainkaan olisi ilman fysistä, naturaa... Tässä siis (ergo) on kyse ajattelun eri "regiimien" aloista: ei ole oikea skandaali esittää filosofista skandaaliteesiä nostamalla subjektiviteetin piiristö kokemuksen luojaksi ja ylläpitäjäksi, koska teesin mieli koskee tiettyä kreikkalaisilta juontuvaa teoreettista ongelmaa, eikä ihan mitä vain ja kaikkea sen lisäksi. Kun en ole Hegel-asjankaan tuntija, niin turha esitellä mitään lopullisuuksia.
En tiedä, onko Kant-elämäkertaa viime vuosikymmeninä ollut mahdollista/tarvetta korjailla. Ei oikein kiinnosta. Ikävää tässä on se, että ideologiset vastustajansa omissa filosofianhistorioissaan mieluusti muistavat vain huonot puolet, eivät hyviä, koska hyvän säästävät omien sankareidensa yhteyteen. Tätä on tapahtunut suhteessa sekä Kantiin ja Hegeliin että Heideggeriin kuten vähäisempiinkin pelleihin. Että se "totuuksista"...