Valvojat: Nettitoimitus, Tiedotus
punoja kirjoitti:Taas tämä meni tähän... Mutta oletko siis oikeasti kuullut Erkki Aaltosen sinfonioita? Oletko ihan oikeasti sitä mieltä, että hän on Sibeliusta suurempi sinfonikko - siis ihan aikuisen oikeasti?
humalainen kirjoitti:
mutta tässäkin voimme selvästi havaita kuinka sinfonian kehityskaari etääntyi ja jatkoi kulkuaan paljon yli sibeliusen luoman horisontin tulevien säveltäjien jalostaessa edelleen madetojalta ja sibeltä perittyjä vaikutteita orkesrointitaidon, ja orkestraalisten ilmaisu-ja keinovarojen yhä kehittyessä siitä johon ainolan erakko ja oopperamestari madetoja sen jättivät toki melartinin mahlerianismin ohella.
punoja kirjoitti:humalainen kirjoitti:
mutta tässäkin voimme selvästi havaita kuinka sinfonian kehityskaari etääntyi ja jatkoi kulkuaan paljon yli sibeliusen luoman horisontin tulevien säveltäjien jalostaessa edelleen madetojalta ja sibeltä perittyjä vaikutteita orkesrointitaidon, ja orkestraalisten ilmaisu-ja keinovarojen yhä kehittyessä siitä johon ainolan erakko ja oopperamestari madetoja sen jättivät toki melartinin mahlerianismin ohella.
Toki näin saa tapahtua ja tapahtuu, eihän se mitään erikoista ole. Mutta mitä itse asiassa on musiikin muuttuminen ja "kehittyminen". Onko yleensäkään olemassa kehittymistä sanan varsinaisessa merkityksessä - eivät kai säveltäjät tietoisesti yritä kehittää musiikkia "paremmaksi" mitä se on aiemmin ollut. Se ei liene taiteen tekemisen motivaatio. Tekninen taito on tietysti eri juttu, jollakin on taitoa enemmän, jollakin vähemmän - ammattitekijöillä useimmiten enemmän tai tosi pajon, se ei siis estä saamasta kuuluville kaiken sen, minkä säveltäjä haluaa saada kuuluville. Mutta siis vanhempi musiikki ei liene koskaan "huonompaa" kuin uudempi musiikki siksi että se sattuu olemaan vanhempaa. Voisi tämän kai muotoilla paremminkin, mutta en oikein nyt jaksa pohtia kovin syvällisiä...
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa