moxu kirjoitti:Ikävin uutinen Helsingin teatteririntamalta pitkiin aikoihin on tieto Rajasaaren entisen pumppaamon vakavasta kosteus- ja homevauriosta. Tilaa ei saa enää käyttää, eikä sitä voi korjata.
Viirus, joka liki parinkymmenen vuoden ajan on luonut tilassa moniulotteista, suhteellisen kovaa ja erittäin kunnianhimoista sekä likipitäen aina onnistunutta nykyteatteria (sellaiseksi voidaan laskea myös klassikoiden uudistetut tulkinnat!), joutuu nyt etsimään uuden kotipaikan.
Tämä ei olisi voinut sattua huonompaan ajankohtaan: Viiruksen on nimittäin määrä alkavana talvikautena viettää 20-vuotisjuhliaan ja lisäksi teatterin taiteellisena johtajana vastikään aloittanut liettualainen modernistiguru Cezaris joutuu ensi töikseen etsimään tilaa -asiaa, jonka hän tänne tullessaan saattoi olettaa olevan hoidossa parhaalla mahdollisella tavalla.
Viiruksen esityksille katsomon ja näyttämön välinen vuorovaikutus on aina ollut tärkeä osa kokonaisuutta. Sen takia teatterin uudeksi estraadiksi ei kelpaa ihan mikä tahansa. Vaikka maailman kenties parhaana ruotsinkielisenä teatterina Viiruksella ei pitäisi olla minkäänlaisia vaikeuksia löytää 9.10.ensi-iltaan ilmoitetulle Cezariksen ohjaamalle Caligulalle uutta esityspaikkaa. Mametin Oleanna on ainakin syksyn osalta ilmoitettukin kiertuenäytelmäksi.
Mutta kun kyseessä on Viirus, uskoisin ratkaisun, hyvänkin sellaisen löytyvän. Olkoonkin, että uusi tila tulee olemaan toisella tavoin persoonallinen, kuin Rajasaari oli.
Viirus sai uuden tilan Suvilahden entisestä kaasulaitoksesta. Teatterin tilat sijaitsevat kaasulaitoksen entisessä asiakaspalvelu- ja konttorirakennuksessa. Viiruksella on käytössään myös tiloihin liittyvä korjaamo- ja huoltohalli. Katsomopaikkoja tulee 150–200, eli suunnilleen saman verran, kuin Rajasaaressakin.
Tämä ei ole oikeastaan mikään hirvittävän iso yllätys. Suvilahden siirtämistä kulttuurikäyttöön on pähkäilty jo pitkään ja Viirus, jos mikä, on hyvä päänavaaja teatterisektorille. Lisäksi Cezariksella on kyky hyödyntää oikeastaan millainen tila tahansa -olihan hänen ilmiömäinen teatterileikkinsä Vintersagankin näytelmä paikallaan Svenskiksen perinteikkäässä salongissa ja No Returnin (joka muuten tullaan talven aikana näkemään Suvilahdessa myös suomenkielisenä versiona) kerrotaan toimineen Rajasaaren lisäksi Saksaa ja Filippiinejä myöten keskustelunkäyntiinpolkaisijana -minkä kyllä kuka tahansa jutun nähnyt ihan helposti ymmärtää.