Valvojat: Nettitoimitus, Tiedotus
Mikki Hiiri kirjoitti:On myös varsin huvittava tekosyy pitää töistä lomaa 4 päivää pelkästään uskonnollisten syiden, ts. satukirjojen aatesisällön ja propagandistisen manifestin vuoksi.
Marja Salonen kirjoitti:Schopenhauer on luokitellut ihmiset hyvin. Ei tietenkään ole hauska kuulua siihen vähäarvoiseen ja tyhmään rahvaaseen, jolla ei ole sivistystä.
Kolme asiaa kuitenkin kiinnittää huomiotani.
Ensiksi: Uskontoja tavataan kaikilla kansoilla - raaimpia lukuunottamatta. Niiden valtakirja on ulkokohtainen, nimeltään ilmoitus, jonka todistavat merkit ja ihmeet. Niiden pääasiallisena valttina on uhata ikuisilla ja myöskin ajallisilla onnettomuuksilla, jotka kohtaavat epäuskoisia, jopa pelkkiä epäilijöitä; monila kansoilla on polttorovio tai jokin muu senkaltainen teologian viimeisenä todistuspohjana. Olen käsittänyt, että uskonnossa varsinkin vähäväkinen ihminen saa ihmisarvon ja kaikki muutkin jonkinlaisen säännöstön, jota yhteiskunta toimiakseen tarvitsee.
Toiseksi: Tosin satiirikko voisi lisätä, että se on vaatimaton miekkonen, joka viihtyy huonommalla ravinnolla. välillä se tyytyy kömpelöihin satuihin ja mauttomiin tarinoihin. Erityisesti juuri nuo vähäpätöiset kansansadut on todettu ihmismielen alitajunnan tyyssijoiksi, joissa ihminen tahtomattaan pohtii mm. suhdettaan ympäristöönsä, lapsi vanhempiinsa ja käy kamppailunsa siellä tarinan mailla.
Kolmanneksi: Vaikkakin uskonnolliset järjestelmät näyttävät tekevän pääasiaksi jumaliensa olemassaolon ja puolustavat sitä mitä innokkaimmin, johtuu tämä pohjaltaan sittenkin vain siitä, että ne ovat liittäneet siihen kuolemattomuusoppinsa, jota ne pitävät edellisestä erottamattomana Tämä ei kuitenkaan sido seurakuntalaisia tai uskovia. On monia, jotka saavat kerrasta kylläkseen ja kokevat yhden elämän sen verran vaikeaksi ja helvetilliseksi että toivovat välttävänsä toisen tulemisen. Se ei kuitenkaan, näin olen käsittänyt, vähennä tunnetta jonka usko tai uskonto antaa.
Mikki Hiiri kirjoitti:Oppi sielun kuolemattomuudesta, taivaasta, helvetistä tai neitseestä syntymisestä. Todistakaan yksikin, niin minä sanon kippis ja juon maljan niiden kunniaksi.
Mikki Hiiri kirjoitti:Eli kun uskot johonkin näkymättömään voimaan, jonka olemassaoloa ei tieteellisesti voida todistaa, niin se auttaa sinua ja parantaa sinut sairauksistasi. Eikö tämä ole taikauskoa puhtaimmillaan?
Tommi Salonen kirjoitti:Mikki Hiiri kirjoitti:Oppi sielun kuolemattomuudesta, taivaasta, helvetistä tai neitseestä syntymisestä. Todistakaan yksikin, niin minä sanon kippis ja juon maljan niiden kunniaksi.
Ei, ei, älkää yrittäkö todistella, pitäkää vain usko uskona. Lainasin jo kerran täällä toisaalla jotakuta jonka nimeä en tiedä: "Liian usein unohdetaan että usko on kiinni pitämistä, ei totena pitämistä." Älkää yrittäkö todistella tieteen keinoin, se on mieltä vailla ja hedelmätöntä.Mikki Hiiri kirjoitti:Eli kun uskot johonkin näkymättömään voimaan, jonka olemassaoloa ei tieteellisesti voida todistaa, niin se auttaa sinua ja parantaa sinut sairauksistasi. Eikö tämä ole taikauskoa puhtaimmillaan?
Mikä on uskoa, mikä taikauskoa taitaa määräytyä aika lailla historian vaiheiden mukaan. Mitä organisoidumpaa jonkin uskon harjoittaminen on, mitä paremmin se on kodifioitu, mitä kehittyneemmässä yhteisössä se ilmenee ja mitä tiiviimmin se on kietoutunut tämän yhteisön muuhun struktuuriin, sitä vähemmän se mielletään taikauskoksi. Pohjahan on sama, jokin ihmisessä.
-Tommi
Mikki Hiiri kirjoitti: Mutta mitä tuohon mainitsemaasi sanaan sielu tulee, niin on täysin mahdotonta keskustella jonkin sellaisen hypoteettisen substanssin kuolemattomuudesta, jonka olemassaoloakaan ei ole mahdollista tieteellisesti todistaa.
Mikki Hiiri kirjoitti:Ja sitä paitsi, uskontojen suurin loukkauskivihän nimenomaan ON se, että ne kiistävät allegorisen eli vertauskuvallisen luonteensa ja väittävät olevansa totta
Marja Salonen kirjoitti: Usko, Tommi Salonen on käsittääkseni samalla linjalla kanssani, on jotain jossa tieto ei ole valttia.
Marja Salonen kirjoitti:Olen kuitenkin sitä mieltä, että joku raja maallistumisellakin on. Se johtaa helposti pelkkään materialismiin.
Marja Salonen kirjoitti:Yritän osaltani lopettaa vastaukset tähän koska en tiedä asiasta. Provosoiduin aloituksesta.
Tommi Salonen kirjoitti:Mikki Hiiri kirjoitti: Mutta mitä tuohon mainitsemaasi sanaan sielu tulee, niin on täysin mahdotonta keskustella jonkin sellaisen hypoteettisen substanssin kuolemattomuudesta, jonka olemassaoloakaan ei ole mahdollista tieteellisesti todistaa.
?? En maininnut sanaa "sielu".Mikki Hiiri kirjoitti:Ja sitä paitsi, uskontojen suurin loukkauskivihän nimenomaan ON se, että ne kiistävät allegorisen eli vertauskuvallisen luonteensa ja väittävät olevansa totta
Edellisessä viestissäni olleesta lainauksesta piti selvitä, miten minä tuohon totuuskysymykseen suhtaudun. Ja jos ei puhuta uskonnoista vaan yksittäisistä ihmisistä, niin uskovien välillä taitaa tässä asennoitumisessa kyllä olla eroja. Minun ei-uskovan on tietysti helpompi ymmärtää niitä, jotka eivät suurella äänellä paasaa totuusväitettä.
-Tommi
Marja Salonen kirjoitti:Kylläpä olet provosoiva ihminen! Miten ihmeessä saat minutkin hermostumaan tällä tavalla! Voisit varmaan määritellä, mitä nerous on koska Sinulle se ilmeisesti on asian ydin. Vain nero ja nerous on tärkeää.
Nykyään ei tarvitse kuulua kirkkoon Suomessakaan, on uskonnonvapaus, lasten ei tarvitse mennä uskontotunneille jos niitä vielä on. Kenenkään ei ole pakko viettää pääsiäistä, joulua tai ylipäänsä mitään muutakaan juhlaa joka jollain tavalla kantaa pakanallisen juhlan päälle kiskottua kristillistä vaatetusta.
Jos joku uskoo niin eikö hänelläkin ole siihen oikeus. Jos joku siinä ammatissa välittäjänä toimii niin eikö hänellä ole siihen oikeus. Se on seurakunnan asia sitten miten asiaan suhtautuu. Puhut oikeudesta jota et kuitenkaan toisille suo. Tai jos suot niin vedät samalla maton heidän altaan.
Miten Sinä voit sanoa että ihmiset valehtelevat ja heillä on siihen oikeus kun et siihen valehtelemiseen ensinnä oikeutta anna etkä toisekseen myöskään siihen, että ihmiset kokevat totuutta puhuvansa. Voisitko Mikki Hiiri puhua omasta valehtelemisestasi, sen tajuamisesta tai omasta totuudestasi ja sen tajuamisesta.
Yritän pysyä kaukana. Voisitko mitenkään valita hieman rakentavampaa linjaa seuraavalla kerralla.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa