lgrohn kirjoitti:‎"Säveltäjämestari ja ensi kertaa sinfoniaorkesteria kuunteleva lapsi kuulevat samat äänet, mutta aivan erilaista musiikkia." (TT/Eero RAuhala)
Kriitikko kuulee erilaista musiikkia kuin "tavallinen kuulija". Mihin kriitikoita tarvitaan?
ohjannu orkesteria niin, vaikka aina voit spekuloida miten ja miks joku päätöksensä tekee, kuitenkin puhut firmasta, vaikka kulttuuri alalla, vähän ku sanois olevan vihanen kun pankki yrittää kusettaa sulta rahaa, ei ole mitään hajua mistä puhut.
megatherium
31.01.2012 17:08:45 (muokattu 31.01.2012 17:20:57)
Timo.T: eipäs, kaikki teokset on suurteoksia koska ne ovat valloittajakansojen tuotoksia.
Jos sä et ole koskaan ohjannu orkesteria niin, vaikka aina voit spekuloida miten ja miks joku päätöksensä tekee, kuitenkin puhut firmasta, vaikka kulttuuri alalla, vähän ku sanois olevan vihanen kun pankki yrittää kusettaa sulta rahaa, ei ole mitään hajua mistä puhut.
ja siksi että vain joidenkin säveltäjien musiikkia alvariinsa esitetään konserteissa johtuu vain siitä että teokset kirjoittaneen säveltäjän kulttihahmoksi muodostunut mielikuva isopartaisesta ja vatsaisesta ukosta, imago, status hänen saavutuksistaan ja persoonallisesta hahmostaan habituksestaan ja nimi ovat historian saatossa tulleet niin niin tunnetuiksi vaikka brahmsin ja siben musiikki sinällään on konservatiivisuudessaan ja sovinnaisuudessaan melko triviaalia, huonoa sentimenaalista imelää saivartelua ja pikkuporvarillista nypläämistä.
mutta on kätevä keino tehdä rahaa koska monet ihmiset juoksevat vai heille tuttujen säveltänänimien musiikkia sisältävissä konserteissa joissa ei lainkaan esitetä sitä musiikkia joka esim. kiinnostaa minua joka on 30 v. kuunnellut klassista ja oppinutkin siiinä ajassa jotakin eikä vain junnannut paikoillaan kuten kaikki dogmaattiset kirkon opit mukaan lukien , lingon pianokonsertot ovat taatusti kiehtovampia kuin rahman tai brajhmsin vaikka niitä tuskin soitetaan laisinkaan edes rasdiossa.
esim. sibe kuuluisaksi sinfonikoksi ei ollut erityisen orkestraalisesti ajatteleva sinfonikko eikä hallinnut tai halunnut käyttää orkestraalisia keinovaroja ja ilmaisukeinoja täysin kuten suuria orkestreimassoja wagnerin tyyliin vaan tyytyi ohueen kamarimusiikillisen pelkistettyyn soitinnukseen ja niukkuutta henkivään askeettiseen ilmaisuun klassismiin viittaavasa tyylillisessä murrosvaiheessaan.
vaikuttaa siltä kuin käytännön syyt sota-tai pula.-aika olisivat sanelleet siben pienen orkesterikokkonpanon nuorklassistisissa sinfonioissa kun kaikki muusikot olivat joko rintamalla tai heitä ei ollut varaa palkata ja siksi hän tyytyi toisin kuin mahler niukkaan palettiin jossa ei orkesteriväreillä mässäilty ja kudos on usein sangen homofonista ei lainkaan niin kontrapunktisesti ajattelevan myöhäisromanttisen orkestriteknikon kuin sraussin, nls-eik fougstedtin tai melartinin käsialaa. mutta nautiskelevien tuntijoiden hienostunut taide harvoin onkaan rahvaan musiikkia.minkä voin tyytyväisenä panna merkille samalla kun olen täysin epätyytyväinen ylen ohjelmapolitiikkaan ola tuskin on minulle mitään annerttavaa. en kuuntele radiota lähes lainkaan.