Kritiikkiä tämäkin

Musiikista ja Radio 1:n musiikkiohjelmista

Valvojat: Nettitoimitus, Tiedotus

Kritiikkiä tämäkin

ViestiKirjoittaja lgrohn päivämäärä 13.12.11 - 21:30

Kriitikko kirjoittaa hienosta syksyn viimeisestä KLANG-konsertista, jossa olin itsekin paikalla:

"Sibelius-Akatemian sävellysopettajien ja -oppilaiden viiden kantaesityksen yhteiskonsertti ei koukuttanut asiantuntijayleisöä, jos sen päättelee yhteen kumarruskierrokseen jääneistä taputuksista."

http://www.hs.fi/kulttuuri/konsertti/artikkeli/Sävellyskatsaus+ei+koukuttanut/HS20111207SI1KU02zvr
http://www.synestesia.com
Käyttäjän avatar
lgrohn
 
Viestit: 367
Liittynyt: 9.8.06 - 12:49
Paikkakunta: Nauvo

Re: Kritiikkiä tämäkin

ViestiKirjoittaja humalainen päivämäärä 9.1.12 - 18:51

niin tai näin, musiikki on yleisesti ottaen menossa koko ajan huonompaan suuntaan vaikka joku neropatti totesikin nykymusiikinkin edelleen kuuluvan myöhäisromanttiseen tyyliaikakauteen jos sitä katsoisi tulevaisuuden musiikin perspektiivistä. on täysin järjetöntä ja mieletöntä että yleisölle esitetään lähestulkon vain aikamme moderneinta suomalaista säveltaidetta klassikojen sijasta jotka kuitenkin muodostavat säveltaiteen tärkeimmän ja ilmaisuvoimsaisimmanh rungon kuin koko musiikiperintömme kruunun ja kivijalan josta nyt vain jäävuoren huippu pilkottaa jota yleisö kuvittelee olennaisimmaksi osaksi.suurin osa siitä mitä nykyään esitetään uusina teoksina on tympeää ja kalpeaa varjoa luovien nerojen aikaannsaannoksista silloin kun tonaalisuus oli musiikissa vallitsevana. meillä on hukattu ntukuttain luiovia neroja jotka kirjoittivat sydämestään merkittäviä teoksia ja enteilivät modernismia. kliinistä, tuntyeetonta steriiliä teoretisoivaa kirjoituspöytämusiikkia tulvii radiosta joka konsertissa jos jotain suomalaisrta esitetään tai sitten siben provinsalismia.
humalainen
 
Viestit: 914
Liittynyt: 17.12.06 - 22:57

Re: Kritiikkiä tämäkin

ViestiKirjoittaja lgrohn päivämäärä 28.1.12 - 11:28

‎"Säveltäjämestari ja ensi kertaa sinfoniaorkesteria kuunteleva lapsi kuulevat samat äänet, mutta aivan erilaista musiikkia." (TT/Eero RAuhala)

Kriitikko kuulee erilaista musiikkia kuin "tavallinen kuulija". Mihin kriitikoita tarvitaan?
http://www.synestesia.com
Käyttäjän avatar
lgrohn
 
Viestit: 367
Liittynyt: 9.8.06 - 12:49
Paikkakunta: Nauvo

Re: Kritiikkiä tämäkin

ViestiKirjoittaja humalainen päivämäärä 31.1.12 - 18:35

lgrohn kirjoitti:‎"Säveltäjämestari ja ensi kertaa sinfoniaorkesteria kuunteleva lapsi kuulevat samat äänet, mutta aivan erilaista musiikkia." (TT/Eero RAuhala)

Kriitikko kuulee erilaista musiikkia kuin "tavallinen kuulija". Mihin kriitikoita tarvitaan?


ohjannu orkesteria niin, vaikka aina voit spekuloida miten ja miks joku päätöksensä tekee, kuitenkin puhut firmasta, vaikka kulttuuri alalla, vähän ku sanois olevan vihanen kun pankki yrittää kusettaa sulta rahaa, ei ole mitään hajua mistä puhut.

megatherium
31.01.2012 17:08:45 (muokattu 31.01.2012 17:20:57)



Timo.T: eipäs, kaikki teokset on suurteoksia koska ne ovat valloittajakansojen tuotoksia.

Jos sä et ole koskaan ohjannu orkesteria niin, vaikka aina voit spekuloida miten ja miks joku päätöksensä tekee, kuitenkin puhut firmasta, vaikka kulttuuri alalla, vähän ku sanois olevan vihanen kun pankki yrittää kusettaa sulta rahaa, ei ole mitään hajua mistä puhut.

ja siksi että vain joidenkin säveltäjien musiikkia alvariinsa esitetään konserteissa johtuu vain siitä että teokset kirjoittaneen säveltäjän kulttihahmoksi muodostunut mielikuva isopartaisesta ja vatsaisesta ukosta, imago, status hänen saavutuksistaan ja persoonallisesta hahmostaan habituksestaan ja nimi ovat historian saatossa tulleet niin niin tunnetuiksi vaikka brahmsin ja siben musiikki sinällään on konservatiivisuudessaan ja sovinnaisuudessaan melko triviaalia, huonoa sentimenaalista imelää saivartelua ja pikkuporvarillista nypläämistä.

mutta on kätevä keino tehdä rahaa koska monet ihmiset juoksevat vai heille tuttujen säveltänänimien musiikkia sisältävissä konserteissa joissa ei lainkaan esitetä sitä musiikkia joka esim. kiinnostaa minua joka on 30 v. kuunnellut klassista ja oppinutkin siiinä ajassa jotakin eikä vain junnannut paikoillaan kuten kaikki dogmaattiset kirkon opit mukaan lukien , lingon pianokonsertot ovat taatusti kiehtovampia kuin rahman tai brajhmsin vaikka niitä tuskin soitetaan laisinkaan edes rasdiossa.


esim. sibe kuuluisaksi sinfonikoksi ei ollut erityisen orkestraalisesti ajatteleva sinfonikko eikä hallinnut tai halunnut käyttää orkestraalisia keinovaroja ja ilmaisukeinoja täysin kuten suuria orkestreimassoja wagnerin tyyliin vaan tyytyi ohueen kamarimusiikillisen pelkistettyyn soitinnukseen ja niukkuutta henkivään askeettiseen ilmaisuun klassismiin viittaavasa tyylillisessä murrosvaiheessaan.

vaikuttaa siltä kuin käytännön syyt sota-tai pula.-aika olisivat sanelleet siben pienen orkesterikokkonpanon nuorklassistisissa sinfonioissa kun kaikki muusikot olivat joko rintamalla tai heitä ei ollut varaa palkata ja siksi hän tyytyi toisin kuin mahler niukkaan palettiin jossa ei orkesteriväreillä mässäilty ja kudos on usein sangen homofonista ei lainkaan niin kontrapunktisesti ajattelevan myöhäisromanttisen orkestriteknikon kuin sraussin, nls-eik fougstedtin tai melartinin käsialaa. mutta nautiskelevien tuntijoiden hienostunut taide harvoin onkaan rahvaan musiikkia.minkä voin tyytyväisenä panna merkille samalla kun olen täysin epätyytyväinen ylen ohjelmapolitiikkaan ola tuskin on minulle mitään annerttavaa. en kuuntele radiota lähes lainkaan.
humalainen
 
Viestit: 914
Liittynyt: 17.12.06 - 22:57

Ylen Vuoden levy -palkinto Tampere Filharmonian Pulkkis-levy

ViestiKirjoittaja Arvo Konservatiivi päivämäärä 12.2.12 - 10:51

Tiedote:

Säveltäjä Uljas Pulkkis on osa sitä liikettä, joka palauttaa kauneuden, ymmärrettävyyden ja viihteellisyyden suomalaiseen taidemusiikkiin.


Olen tähän asti uskonut aatehistorioitsijoita, joiden mukaan 'viihde' ei ole arvo taiteessa. Näemmä postmodernisaation edetessä sekin käy mahdolliseksi. (Tapaus myös osoittaa, miksi suuret, monopolistiset massamediayritykset - HS, Yle Suomessa - ovat vaarallisia: ne voivat voluntaristisesti määritellä asioita uudelleen, pelkällä toistollaan, koska voivat estää kritiikin. Lopulta ihmisten enemmistö menee hokemaan mukaan.)

Lähde: http://yle.fi/radio1/ylen_vuoden_levy_- ... 34364.html
t: Arvo

Perussuomalaisten syvästi halveksima maailman parantaminen alkaa epäkohtien osoittamisella.
Arvo Konservatiivi
 
Viestit: 1338
Liittynyt: 20.7.04 - 9:30
Paikkakunta: Muuramen kaupunki

Re: Ylen Vuoden levy -palkinto Tampere Filharmonian Pulkkis-levy

ViestiKirjoittaja humalainen päivämäärä 13.2.12 - 19:31

Arvo Konservatiivi kirjoitti:Tiedote:

Säveltäjä Uljas Pulkkis on osa sitä liikettä, joka palauttaa kauneuden, ymmärrettävyyden ja viihteellisyyden suomalaiseen taidemusiikkiin.


Olen tähän asti uskonut aatehistorioitsijoita, joiden mukaan 'viihde' ei ole arvo taiteessa. Näemmä postmodernisaation edetessä sekin käy mahdolliseksi. (Tapaus myös osoittaa, miksi suuret, monopolistiset massamediayritykset - HS, Yle Suomessa - ovat vaarallisia: ne voivat voluntaristisesti määritellä asioita uudelleen, pelkällä toistollaan, koska voivat estää kritiikin. Lopulta ihmisten enemmistö menee hokemaan mukaan.)

Lähde: http://yle.fi/radio1/ylen_vuoden_levy_- ... 34364.html
onhan se mahtavaa jos tajuaa nallekarhumaisen sinfoniaepigoniaviihteen sijasta taidokkaammin harkitun sinfonisen arkkitehtonisen sommittelutaidon ja punnitumman, omintakeisen rakenteellisen muotosuunnittelun joka beethiocveniaasine sydä'nkauden jälkeen ui syvässä suossa naivien lyyristen liedmelodikkojen schumannin, mendelssiohnin, schuberti8n sinfonioissa kunnes brucknerista lähtien sinfonisen rakenteen ja muototajun arvo jälleen tajuttiin täysin saaden suomessakin 1900-luvulla paljon merkittäviä perillisiä joiden teemarakentelu on proofillikkaampaa ja karakteristisempaa kuin varhaisromantikoilla vaikka näitä ei arvostettaisi.
humalainen
 
Viestit: 914
Liittynyt: 17.12.06 - 22:57


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron