Väärä kysymyksenasettelu Väänäsen ohjelmassa.

Kulttuurista ja Radio 1:n kulttuuriohjelmista

Valvojat: Nettitoimitus, Tiedotus

Väärä kysymyksenasettelu Väänäsen ohjelmassa.

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä 1.2.04 - 16:53

Mitä järkeä on kysyä laulutaiteilijoilta, jota karriääria joka iikka ohjelmassa haastateltavista musiikin alalla työskentelevistä esittävistä taiteilijoista tekee ja edustaa, että "Mozart vai Beethoven?". Saanen nyt valistaa hieman ohjelman suunnittelijoita ja käsikirjoittajia, että Ludwig van Beethoven ei ollut vokaalisäveltäjä. Myöskään hänen 1 ainut oopperansa ja laulunsa eivät edusta kuin aivan marginaalista osaa repertoaarista (Kumma ettei yksikään AMMATTILAINEN? ole kiinnittänyt tähän seikkaan huomiota). Ollaksemme tarkkoja toimittajan pitäisi ja olisi sen sijaan aiheellista ja asiaankuuluvaa muotoilla kysymyksensä seuraavasti: vaihtoehto 1: " Mozart vai Wagner?"
2: "Mozart vai Verdi?"
3: "Mozart vai Schubert?" jne., niin emme välttämättä saisi juuri sitä vastausta, jonka tod. näk. saamme ja haluammekin saada, kuin asettamalla Mozartin ohella toiseksi vaihtoehdoksi laulurajoitteisuuspainotteisen säveltäjänimen, jonka tunnetaan vain rytmikuviosta "Kohtalo kolkuttaa ovelle". (Nokkelaa vai mitä?)
Vieras
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä 2.2.04 - 18:45

Matti vai Teppo??
:mrgreen:
Vieras
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä 2.2.04 - 22:42

Tykkäätkö sinä wieniläisklassismista vai wieniläisklassismista?

1. Sekä että

2. Ei kun minä tykkään romanttisesta ilmaisusta.
Vieras
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä 4.2.04 - 21:47

Anonymous kirjoitti:Tykkäätkö sinä wieniläisklassismista vai wieniläisklassismista?

1. Sekä että

2. Ei kun minä tykkään romanttisesta ilmaisusta.


Niin, on se vähän kumma, kun antavat ymmärtää, että on olemassa vain yksi varteenotettava musiikinhistoriallinen aikakausi ja musiikillinen tyylivirtaus, joka tunnetaan nimellä wieniläisklassismi, josta kunkin on oma suosikkinsa löydettävä; melkoinen klisee tämä Mozart - Beethoven vastakkainasettelu. Huomaa, että musiikillinen sivistys on sitä peruskoulutasoa, joka unohtaa täysin jo klassismin aikana vallinneet romanttiset tyylivirtaukset ála Franz Schubert, joka romantiikan tiennäyttäjänä mursi itsensä ulos klassismin tiukoista tyylikehyksistä luoden hyvin persoonallista sävelkieltä kumpuavan musiikillisen tyylinsä, jolle on ominaista rohkea soinnunkäyttö ja tunnevoimainen melodiikka.
Vieras
 

ViestiKirjoittaja Mikki Hiiri päivämäärä 15.4.04 - 21:19

Kuuluu kuulemma jonkun saksalaisen yliopiston psykologian laitoksella laadittuun psykologiseen testiin. Pelkkää puppua, sanon minä, sillä ihmisillä voi olla lukemattomia erilaisia syitä, miksi hän kuuntelee juuri Mozartin tai Beethovenin musiikkia riippumatta testitulokselle asetetuista kliseemäisistä ja asenteellisista odotuksista. Musiikilliset mieltymykset vaihtelevat myös ikäkausista riippuen. Minäkin olin murkkuiässä vielä suuri Beethoven-fani, kunnes musikaalisuuteni kypsyttyä oivalsin Mozartin musiikin universaalisen ja objektiivisen luonteen, sekä siihen sisältyvän mittaamattoman syvyyden, säveltäjän noin ikävuosina 19 - 32, jolle vertaansa vailla olevalle taiteelliselle tasolle Beethoven ei yltänyt edes kuollessaan 56 vuotiaana viimeisissä jousikvartetoissaan tai sinfoniassaan n:o 9.
Mikki Hiiri
 
Viestit: 1443
Liittynyt: 27.10.03 - 21:07

ViestiKirjoittaja Jorma Lindqvist päivämäärä 16.4.04 - 14:23

Viimeksi muokannut Jorma Lindqvist päivämäärä 20.5.05 - 6:14, muokattu yhteensä 1 kerran
Käyttäjän avatar
Jorma Lindqvist
 
Viestit: 1029
Liittynyt: 26.9.03 - 6:09
Paikkakunta: Nakkila

ViestiKirjoittaja Mikki Hiiri päivämäärä 17.4.04 - 16:06

Jorma Lindqvist kirjoitti:Beethovenin musiikki on erilaista kuin Mozartin.
En osaa verrata 9. sinfoniaa esimerkiksi Mozartin 40. sinfoniaan.

Helppo tapa nähdä eri musiikkien luonnetta on katsoa vaikkapa television mainoskatkoja: Millaisiin mainoksiin on valittu minkäkin laista musiikkia. Tarkoitan siis "klassisen musiikin" kappalevalintoja mainoskäytössä.
Aurajuuston markkinointiin ei parempaa taustaa, joka vie koko huomion, äkkiä voisi valita.


Beethovenin musiikki kuitenkin perustuu Mozartin ja Haydnin perinnölle mitä suurimmassa määrin, minkä huomaa varsin selvästi ennenkaikkea varhaisimmissa töissä. Tottahan toki orkesterin koko kasvaa ja hänen sävelkielensä lähestyy orastavalle romantiikalle ominaista paatoksellista ilmaisua varsinkin keskikauden teoksissaan, kun taas viimeisimmässä, kun on ensinmaalannut suuret kansoja puhuttelevat freskonsa, hän vetäytyy omaan itseensä ja kuuntelee sisintään. Sanoo säveltävänsä vain itselleen, kun viimeiset kvartetot eivät aina heräötä vastakaikua yleisössä. mutta pointti on se, että Mozart pääsee taiteessaan lähemmäa absoluuttista kuin beethoven.
Mikki Hiiri
 
Viestit: 1443
Liittynyt: 27.10.03 - 21:07


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron