Kirjoittaja Marja Salonen päivämäärä 19.11.08 - 18:09
On jäänyt elokuvien katselu vähemmälle, kun telkassa on tullut muutamia sarjoja, jotka ovat vieneet joko sydämen tai saaneet muuten ajattelemaan. Elizabeth Gaskellin romaaneja en ole lukenut yhtäkään. Olen aina kuvitellut, että hän on joku roskakirjailija tai siihen suuntaan. Olen sekoittanut hänet toiseen henkilöön, luulen. Juuri päättynyt BBC-tuotannon Granfordin naiset oli kuin höyhenen sively poskella. En ymmärrä, miten Yle on päätynyt tekstiin, joka Yle Areenan sivuilta löytyy. Pieni piiri tietenkin ja monen kohdalla tapahtumat ajoittuvat pariutumisen aikaan, mutta kaiken kaikkiaan ihmisyys on monella tavoin puntarissa. Sellainen näyttelijä kuin Francesca Annis, joka usein on esiintynyt kieroilevana vallasnaisena, on tässä Lady Ludlow, joka keskustelee ja väittelee alaisensa tilanhoitaja Carterin kanssa asioista, joiden seuraukset näytetään kuvin. Hyvänen aika mikä taito ja miten hyvin ohjaaja ja kuvaaja ovatkaan tätä kartanon porukkaa tuoneet esille. Rivien välit soivat hiljaa ja mahtavasti samaan aikaan. Siellä elää syvä suru ja tosi ystävyys. Myös muut cranfordilaiset ovat mielenkiintoisia ja heidän kirjonsa on kiinnostava. On suoraselkäisyyttä, on oman itsepäisen mielipiteen käännöksiä - jotka eivät ole helppoja kuten tiedetään.
Ja toisaalta mikä pettymys tuo niin kehuttu sarja Rooma Nelosella. Alkua en ole nähnyt, mutta katsoin nämä uudet jaksot, jotka alkoivat Caesarin kuolemasta ja jotka päättyivät Kleopatran kuolemaan. Oli kyseessä visio. Tosiaankin visio sillä niin paljon historiallista faktaa ohitettiin mennen tullen. Pääasiallisin paikka, jossa historiaa tehtiin, oli vuode tai pöytä mutta samaan tarkoitukseen valittu. Paikka ei kuitenkaan ollut Lennonin ja Onon tapaan käytössä vaan se vaikutti erittäin orientaaliselta näytöspaikalta, jossa toinen katsoi toista haasteena ja monesti vieraana, alempanaan. Parhaimmin mieleen jäivät sellaiset henkilöt, jotka tosiaan tuntuivat ihmisiltä. Sellaiset kuin Atia, Octavianukset ja Octavian äiti, sekä Vorenus, joka ainakin oli täysin fiktiivinen, mikrohistoriallinen henkilö sieltä yhteiskunnan laitapuolelta vaikkei ihan. Moni muu patsasteli läpi sarjan, niin Antonius kuin Kleopatrakin. Ei heissä ollut verta. Jonkinlainen hyvä ajatus siellä oli roomalaisesta sotilaasta siviilissä piirtyvä kuva. Miten vaikeaa oli elää rauhassa ja rauhan töissä, kun mieli paloi sotaan ja mieli oli niin sotaisa, kädet ja mieli tuhossa eivätkä kokoamisessa. Sarjan jälkeen oli hauska nähdä Octavianuksen esittäjä lääkärinä Cranfordissa paljon viehättävämmässä osassa. Miten onkaan, onko koskaan Octavianusta tai Venäjän Nikolai ensimmäistä esitetty mitenkään myönteisesti. En minä ainakaan ole lukenut missään mitään sellaista.
Ja kovin mielenkiintoinen näkymä naisen ja miehen väliseen yhteiseloon on nähtävissä Nelosella sarjassa Mad Men, joka kertoo mainosmiehistä New Yorkissa 1950-luvulla. Kyllä on taitoa.
tähystyspaikkana Kallio