Liikenneuutisointia

Muista aiheista

Valvojat: Nettitoimitus, Tiedotus

Liikenneuutisointia

ViestiKirjoittaja Jorma Lindqvist päivämäärä 9.8.05 - 10:39

Viimeksi muokannut Jorma Lindqvist päivämäärä 16.10.05 - 12:16, muokattu yhteensä 1 kerran
Käyttäjän avatar
Jorma Lindqvist
 
Viestit: 1029
Liittynyt: 26.9.03 - 6:09
Paikkakunta: Nakkila

ViestiKirjoittaja Mortimer päivämäärä 9.8.05 - 11:15

Ikävä uutinen, sekä yksilö- että yhteisötasolla.

Täydellisessä tietoyhteiskunnassa olisi teiden varsissa lähettimet ja kaikissa kulkuneuvoissa nopeudensäätimet, jotka estäisivät ylinopeudet. Sellaista tuskin koskaan kuitenkaan tulee.
Mortimer
 
Viestit: 663
Liittynyt: 17.11.04 - 22:54

ViestiKirjoittaja laulu.lintu päivämäärä 9.8.05 - 17:55

On kiinnostavaa, kuinka noita liikenneonnettomuuksia uutisoidaan, varovaisuutta varmaankin: hyvin, hyvin harvoin mainitaan mitään kuljettajista, useimmiten kirjoitetaan kelistä tai muista olosuhteista, joiden otaksutaan aiheuttaneen onnettomuuden. Alkoholi on syyllinen myös, ei juurikaan sen juoja.
Laululintu
Käyttäjän avatar
laulu.lintu
 
Viestit: 796
Liittynyt: 4.1.05 - 22:24

ViestiKirjoittaja arvieno päivämäärä 9.8.05 - 22:15

Eiköhän poliisi tutkine tämänkin tapauksen ja syyttäjä osaa vetää tarvittaessa oikeat johtopäätökset. Ei tarvitse viedä kenttäoikeuteen.
arvieno
 
Viestit: 1116
Liittynyt: 28.9.03 - 23:39

ViestiKirjoittaja VeHy päivämäärä 9.8.05 - 22:44

Konginkankaan onntettomuutta tutkinut lautakunta suosittelee rekkojen nopeudenrajoittimen ruuvaamista vielä alaspäin, nyt rajaksi tulisi 80 km/h. Lankoni, joka on kokenut rekkakuski, pitää tuolalista ajatusta pähkähulluna, sillä silloin katoaa se viimeinenkin pelivara, jolla autoa voidaan hallita kaasupolkimella. Edes ylämäkeä kiipeämistä varten ei voisi enää kerätä lievää ylinopeutta.

Pari viikkoa sitten haudattiin poikani yhdeksäntoistavuotias kaveri ja tämän morsian ja lisäksi vielä syntymätön vauva. Joutuivat kolariin ilmeisesti kilpa-ajotilanteessa, vauhtia on ollut varmaan toistasataa kahdeksankympin alueella. Sen perusteella joku ehdotti, että tapahtumapaikalla nopeusrajoitus pitäisi pudottaa viiteenkymppiin.
VeHy
 
Viestit: 6939
Liittynyt: 4.3.04 - 11:46
Paikkakunta: PK-seutu

ViestiKirjoittaja Jorma Lindqvist päivämäärä 10.8.05 - 5:40

Viimeksi muokannut Jorma Lindqvist päivämäärä 16.10.05 - 12:16, muokattu yhteensä 1 kerran
Käyttäjän avatar
Jorma Lindqvist
 
Viestit: 1029
Liittynyt: 26.9.03 - 6:09
Paikkakunta: Nakkila

Liikenneuutisoitia

ViestiKirjoittaja ite vierailija reiska päivämäärä 10.8.05 - 7:44

Ajoin Suomen-teitä valehtelematta noin 2500km. Enkä kertaakaan nähny tutkaa saatikka poliiseja. Mutta sitä vastoin erittäin paljon pöllöjä kuskeja. Pahimpia reissullani oli Rekat jotka oli aivan perseessäni kiinni, vaikka ajoin noin 8km/t ylinopeutta kun laitoin kruisarin päälle. Ja varsinkin nuoret huh huh. Ei siinä päätä paljon paleltanut. Mutta, onneksi vältyin puimureilta ja traktoreilta lomaltani. :shock:
ite vierailija reiska
 
Viestit: 4272
Liittynyt: 12.3.04 - 10:16

ViestiKirjoittaja laulu.lintu päivämäärä 10.8.05 - 8:23

arvieno kirjoitti:Eiköhän poliisi tutkine tämänkin tapauksen ja syyttäjä osaa vetää tarvittaessa oikeat johtopäätökset. Ei tarvitse viedä kenttäoikeuteen.


Jos arvieno tarkoitat minun kirjoitustani, tarkennan, etten tosiaankaan ole ketään tuomitsemassa, siihen ei ole koulutusta eikä minkäänlaista kompetenssia. Mutta olen kiinnostunut kielestä ja teksteistä. Uutiskieli on aivan omanlaistaan. "Alkoholilla oli osuutta asiaan" on aika omalaatuinen lause liikenneonnettomuusuutisessa, kun sen merkitysta ajattelee vähänkään tarkemmin. Joku on juonut sen viinan tai kaljan, ja jos se joku on kuljettaja, ei liene epäselvää, miksi onnettomuuteen on jouduttu, olipa keli mikä tahansa.

Tähän Jorman kertomaan onnettomuuteen en ole ottanut kantaa lainkaan.
Laululintu
Käyttäjän avatar
laulu.lintu
 
Viestit: 796
Liittynyt: 4.1.05 - 22:24

Kesän liikenneuutinen

ViestiKirjoittaja Jesper päivämäärä 15.8.05 - 21:43

Tämän kesän ehdoton liikenneuutinen on, että valtiovarainministeri Kalliomäki käveli liikenneministeri Luhtasen yli (tai VM:n pojat panivat hänet tallomaan Luhtasen varpaita). No, täällä Pirkanmaan puolessa toki ollaan iloisia.

Jokainen eteläistä Suomea reunasta reunaan kulkenut tietää, että teiden laatu (eri kriteereillä) vaihtelee kummasti. Yleisesti ottaen linjan Päijänne-Kymijoki itäpuolella tilanne on heikompi kuin lännessä. Johtuneeko kansanluonteesta vai entisen TVH:n budjetoinnista.

Kiitos silti, ministeri Kalliomäki. Kiitos!

Tuttava kaakonkulmalta kertoi, että siellä ollaan nyreitä. 1980-luvulta asti on koetettu saada valtatie 6 nelikaistaiseksi noin 40 kilometrin matkalta (Imatra-Lappeenranta). On kuulemma kova liikenne ja ankara rekkaralli. Aie oli Luhtasen paperissa, mutta demari potkaisi kaakon demareita elimille ja otti rahat pois.

Kaveri kuitenkin jatkoi, että veto oli OK, koska tuo 6-tie ei ole sellainen ongelma kuin valtatie 13. Miten näin?

Koska tie 13 on 1950-luvulla linjattu ja rakennettu kapea, mutkainen ja vaarallinen tie, jolle on kehittynyt hemmetinmoinen rekkaralli: Pietarin alueen ja Väli-Suomen (Keski-Pohjanmaa, Keski-Suomi, Savo) rekkakuljetukset kulkevat Mikkelin-Lappeenrannan 100 km:n välin ränniä, joka on suunniteltu 1950-luvun eikä 2000-luvun liikennettä varten. Siellä on kuulemma kohtia, joissa on jatkuvasti rekka ojassa. Useimmiten venäläinen, nehän tuon rallin nykyään hoitavat. Tie on niin kapea, että käytännössä siltä puuttuu piennar! Etelä-Suomen valtateillä se lienee yleensä 50-100 cm. Sekin on liian vähän. Ruotsissa tajusivat jo vuosikymmenet sitten tehdä pientareita niin, että käyvät ryömintäkaistoista ja siten minimoivat onnettomuusriskejä.

Tästä johtelenkin Veikkaus-yhtiön keksintöosastolle idiksen: pitäisi panna pystyyn vedonlyönti/veikkaus, jossa koetetaan ennustaa seuraavan suuronnettomuuden tapahtumapaikka. Tutun puheista päätellen paikallistaisin kunnon rysäyksen valtatielle 13, välille Lappeenranta-Mikkeli, jossa eräänä kiireisenä perjantai-iltapäivänä 45 tonnin venäläinen rekka heittää perävaununsa lähes täyden bussin eteen ja bussin perään rysäyttää toinen 45-tonninen. Molemmilta suunnilta tulevat henkilö-, paketti- ja kuorma-autoletkat syytävät kasaan parikymmentä autoa. Joukossa yksi tukkirekka. Kuolleita yli 30 ja loukkaantuneita tuplaten.

Poliitikoilla ei ole yksin lupaa valehdella. Ne saavat myös tehdä päättömiä päätöksiä - tietenkin pol. suhdanteiden mukaan...
Jesper
 
Viestit: 675
Liittynyt: 26.9.03 - 8:32

ViestiKirjoittaja VeHy päivämäärä 15.8.05 - 23:29

Suomessa toimitaan eri tavalla kuin Ruotsissa. Jos täällä havaitaan, että joku ajelee leveällä pientareella niin jyrsitään pientareet pois!

Keskemmällä kesää joku kirjoitti lehden yleisön osastoon ja kertoi ajaneensa ohituskaistalla vasemmalle kääntyvän, pysähtyneen auton perrän. Edellä ajava auto oli kiihdyttänyt ja tietenkin se peitti näkyvyyden eteenpäin. Kun se sitten yhtäkkiä palasi reunakaistalle niin mitään ei ehtinyt enää tehdä. Ohituskaistalla oli auto kääntymässä ihan luvallisesti kun keltaisessa sulkuviivassa oli kahden metrin mittainen aukko. Hra Virkamies vastasi lehdessä, että jaha, pitää poistaa ohihituskaista, niin ei tule tämmöisiä onnettomuuksia.

Ruotsissa ovat ratkaisseet asian siten, että keltainen sulkuviiva jatkuu aukottomana ja kääntyminen vasemmalle on siis kielletty.
VeHy
 
Viestit: 6939
Liittynyt: 4.3.04 - 11:46
Paikkakunta: PK-seutu

Ruotsin Liikennekulttuuri on 31 vuotta meitä edellä?

ViestiKirjoittaja MaraKatti päivämäärä 17.8.05 - 23:31

Minä muistaan aikoinaan, että Ruotsin teiden reunamerkinnöissä oli heijastimet jo kymmeniä vuosia sitten.

Suomessa heijastimia käytetään nykyisinkin vain aurausmerkeissä.

Kaikilla ei ole KissanSilmiä ! i !
Hauskaa Eurooppa päivää - MaraKatti
Happy European Day - MaraTheCat
Glad Europa Dagen - MaraKatt
MaraKatti
 
Viestit: 1905
Liittynyt: 18.11.04 - 1:50
Paikkakunta: TÖÖLÖ (TÖLÖ på svenska)

Liikenneuutisointia

ViestiKirjoittaja ite vierailija reiska päivämäärä 15.10.05 - 10:22

http://www.verkkouutiset.fi/juttu.php?id=80051
Että näin, se syksy alkaa tulla pohjoisesta tänne Etelä- Suomeenkin päin.
Muistin virkistämiseksi, joku täällä keskustelu kanavalla sanoi: että ei ne Helsinkiläiset osaa ajaa???
Täällähän on huomattavasti enemmän liikennettä ja ei ne kaikki asu Helsingissä. Vaan lähi-alueella, jotka käyvät Helsingissä töissä.
Joten osataan sitä töppäillä sitä muuallakin.
http://www.verkkouutiset.fi/juttu.php?i ... p?id=80050
Joten siinä toinen kolari vahvistamaan ajatuksiani. :!:
ite vierailija reiska
 
Viestit: 4272
Liittynyt: 12.3.04 - 10:16

ViestiKirjoittaja Liisa Autio päivämäärä 15.10.05 - 17:39

Ensiksi: liikenneuutisten logoäänimerkki on paras. Kokemusta ajamisesta on ympäri Eurooppaa. Suomessa liikennekäyttäytyminen on erilaista. Täällä Hämeessä ovat sekä hitaita että häikäilemättömiä - pakko tottua. Ihan häkeltyy kun jo Jyväskylässä saati Kouvolassa tai Ylivieskan ympäristössä otetaan kevyt liikenne huomioon (pyörät junassa tai asuntoautossa).
Liisa
Liisa Autio
 
Viestit: 1062
Liittynyt: 20.6.05 - 19:19
Paikkakunta: Nokia

Menneen tarkastelu

ViestiKirjoittaja lasser päivämäärä 28.3.12 - 18:54

Täällä ollut Vehyn kirjoitus; "Konginkankaan...
- jolla haulla myös itseni aiempi kommentti (kadonneesta laulukirjoituksestani).

Seiska 5/2012 - Rikosposti / Teksti Paavo Nurmi ja Panu Hörkkö, kertoo;
"Konginkankaan kuljettaja kärysi ratista" /
oli vuoden 2004 bussionnettomuuden vastaan ajanut rekkakuski.
Tammikuun 2012 loppupuolen maanantai aamulla noin klo 03 "puhalsi 1,82 promillen
lukemat alkometriin, mutta tarkkuusalkometrin lukema oli 0,89 milligrammaa
alkoholia uloshengitysilmaa" - epäilty "törkeästä rattijuopumuksesta".

Työsuhteensa toisaalla rekkaa kuljettamaan purettu ns. "nollatoleranssi" selitteellä...
Tapauksen tiedot täydentynee oikeudelta...

"Konginkankaan liikenneonnettomuus on Suomen tieliikennehistorian tuhoisin turma.
Siinä kuoli 23 ihmistä ja 15 loukkaantui, kun rekka törmäsi linja-autoon.
Tie oli onnettomuushetkellä erittäin liukas, eikä alkoholilla ollut osuutta tapahtumiin."
Kenties paineet toimia hyvänä rekkakuskina edelleen on 7 vuoden jälkeen altistanut
ajoon alkoholin vaikutuksessa (huom. myöhempi vuoden 2004 tsunamin 7 vuotta myös)...
Lasse Reunanen / Salo
lasser
 
Viestit: 2729
Liittynyt: 26.9.03 - 13:18
Paikkakunta: Salo


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa

cron