Don Luis Bunuelin
Tuhon enkeli (1962) on eräänlainen
Viridianan (1961) sisarteos, koomisesti viritetty tarina porvarisillallisesta, joka muuttuu painajaiseksi. Palvelijat pakevat talosta ennen vieraiden saapumista, osa vasta näiden saapuessa, pihalla odottavat karhu ja lampaat (Karitsat?), eikä aikaakaan kun aletaan ihmetellä, miksi vieraat eivät mene kotiin, vaan mieluummin käyvät pitkäkseen salongin sohville...
Muutaman päivän kuluttua nälkäinen ja janoinen seurakunta murtautuu seinän läpi vesijohtoihin saadakseen vettä ja kuin susilauma iskee salonkiin eksyneiden lampaiden kimppuun. Lopulta neitsyyttään varjellut rouva, "Lammermoorin neito", Letitia nimeltään, jota eräs läsnäolija kertoo nimitettävän Valkyriaksi - osuvasti, koska parin päivän vankeuden jälkeen hänen valtoimet, vaaleahkot hiuksensa tuovat välittömästi ns. mieleen Valkyyrian, ja palo hänen silmissään on kuin sodasta ja/tai seksistä huumaantuneen naisen -, huomaa heidän toistaneen useaan kertaan jotakuinkin samaan kaavaa mutta olevan nyt samoilla sijoilla kuin olivat painajaisen alkaessa. Päätetään uusintaa alkutilanne ja kas, he pääsevät salongista ulos.
Loppukuvissa he ovat kirkossa, kaiketi kiittämässä ihmeellistä pelastumistaan, mutta messun jälkeen pappi ei kykene ylittämään sakastin kynnystä... Kun asiaa kysytään, niin tämä tuumaa, että astukoon synnitön ensimmäisenä kirkosta ulos. Kukaan ei siihen kykene... Ulkona mellakoidaan, aseet paukkuvat meksikolaiseen tyyliin ja lammaslauma - kaiketi samat Karitsat kuin aiemmin, siis ne karhulta ja porvariston susilaumalta säästyneet - vaeltaa kirkkoon...
Bunuelin ehkei varhainen, muttei viimeisinkään porvarillisen kaksinaismoralismin, tapakulttuurin ja eristyneisyyden tarkastelu. Hän vie tapoihin liittyvän toiston kysymisen myöhemmin pidemmälle, eikä päästä "vangeiksi jääneitä" vapauteen, kuten
Tuhon enkelissä. Samoin yllykkeiden tyydytys ehkäistyy myöhemmissä filmeissä lopullisemmin kuin tässä. Vaikka reipas irstailu ei nytkään kaikilta täysin luonnistu.
Viridianan ja
Tuhon enkelin aikoihin Bunuelin taidot olivat hioutuneet ja hän ta(i)koi maailmaan sarjan toinen toistaan häkellyttävämpiä, julmempia ja katsottavampia taidonnäytteitä, jota kuuluvat mille tahansa top-10 -listalle, paitsi floppilistoille.
Alain Resnaisin
Amerikan setä (Mon oncle d'Amérique, 1980) on sekin koomisesti viritetty ihmiseläimen tarkkailutehtävä.
Henri Laborit -niminen ranskalaistutkija tarjoaa elokuvalle tieteellis-ideologisen selkärangan kertomalla ihmisyksilön varhaiselämän kokemusten keskeisyydestä ns. persoonallisuuden kehitykselle, kuten mm. sille, miten yksilö konflikti- tai ongelmatilanteissa toimii (hyökkää/puolustautuu, mahdollisesti pakenee, heittäytyy passiiviseksi?). Kahden tunnin aikana seurataan kolmen henkilön - nainen + 2 miestä - elämän kietoutumisia. Miten kukin reagoi eri tilanteissa?
Juttua luulisi paperitiikeriksi, mutta se toimii. Olin jo unohtanut filkan käänteet tai muistin niitä väärin (hävitin huonon vhs:n jo vuosia sitten) ja oli miellyttävää löytää tämä moderni pikkuklassikko uudelleen. Osa muistelemastani kuvastosta tulnee luultavasti tätä edeltäneestä
Providende-filkasta.
Katsokaapa muuten erään A. Kaurismäen top10:
http://www.criterion.com/explore/163-ak ... kis-top-10
The clash of ideas is the sound of freedom. -Lady Bird Johnson