Protoevankeliumin käsite tulevasta pelastajasta, jota käärme ehtii
pistämään kantapäähän ennen murskaavaa polkaisua, oli antiikin ihmiselle ehkä yllättävän tuttu. Akilleen kantapäästä puhutaan.
Miten siis on? Kuka on katsonut uuden Hollywood-spektaakkelin TROIJAN?
Gen 3
15. Ja minä panen vainon sinun ja vaimon välille ja sinun siemenesi ja hänen siemenensä välille; se on polkeva rikki sinun pääsi, ja sinä olet pistävä sitä kantapäähän."
Osoitteessa
http://www.helsinki.fi/~pjojala/Horoskoopit.htm
väitän, että mös Eläinradan tähtikuviot (12 pääsymbolia + 36 dekaania) ovat alunperin olleet pelastushistorian tiivistelmä ja pedagogiikkaa koko ihmiskunnan tuntemasta lupauksesta tulevasta Lunastajasta.
Siinä on kosminen taistelu hyvän ja pahan välillä. Maskuliininen Lunastaja & feminiininen seurakunta. Kahlehdittu nainen ja vapautettu nainen, Cassiopeia ja Andromeda.
Kauneus on katsojan silmissä ja Paris on kulttuurikaupunki,
Pauli.Ojala@helsinki.fi
PS.
Uuden Testamentin pahin kilpailija arkeologisten käsikirjoituslöytöjen lukumäärässä on siis sokean runonlausujan Homeroksen Ilias. Iliaassa jokainen rakkaustarina päättyi traagisesti - mutta Odysseuksessa uskollinen Penelope jaksoi odottaa.
Penelope oli kärsivällinen ja odotti Troijan puuhevosesta tunnettua juonikasta miestään kotiin kosijoista huolimatta. Päivät kudottiin ja yöt purettiin villapaitaa. Valmista ei tullut, ennen kuin isäntä palasi ja tämä tunnistettiin taidosta jännittää isännän oma jousi.
Homeroksen olemassaolosta ja antiikin kulttikirja Iliaan eepos-luonteesta on taitettu peistä niin kovasti, että kiista on saanut nimen ”homeerinen kysymys”. Asiasisältönsä puolesta kirjaa pidettiin pitkään satukirjana, eikä koko Troijaa uskottu olevan olleen olemassakaan, kunnes indigokauppias nimeltä Schliemann hankki itselleen kirjeenvaihdon avulla kreikkalaisen vaimon ja kaivoi kaupungin satakunta vuotta sitten hiekan alta esiin
vanhojen tarinoiden kuvausten perusteella.
Itseoppinut arkeologi oli riippumaton yliopistomiesten käsityksistä, eikä häntä masentanut tieteen viimeinen sana. Tämä Troijan sodasta laatima eepos on siis fiktiivinen vain siinä mitassa kuin muutkin antiikin kirjoitukset. Sisällön puolesta Iliaassa 764:n rivin alkuperäinen muoto (tai mukanaolo yleensä) on epävarma, kun Uudessa Testamentissa vastaava luku on noin 40 riviä, eli nelisensataa sanaa.
Gibraltaria kutsuttiin nimellä ”Herkuleen pylväät”. Vanhat, kiistellyt kirjoitukset kertovat brittien kantaisäksi esitetyn sankari Aeniaan pojanpojanpojan Brutuksen (josta tarinan mukaan nimi ”britti”) olleen dardanialaisia ja lähteneen purjehtimaan Albioniin (so. legendaariseen Britanniaan) Vähä-Aasian Troijasta. Jos joku on nähnyt menee katsomaan spektaakkelia, niin lopussa on hauska anekdootti Troijan kuninkaiden miekasta: Kuka sen sai Parisilta? (Legolaskin käytti paremmin jousipyssyä, Karibbean merirosvoista en tiedä.) Myös Albion muuten oli miekan nimi.
Schliemann kiinnostui kreikkalaisen kirjeenvaihtoystävättärensä kautta kauniin Helenan tarusta niin, että kaivoi omalla budjetillaan kaupungin esiin, ”Homeroksen” satujen maantieteen pohjalta. Senaikaiset arkeologit pitivät Troijaa antiikin kreikkalaisten vihollisisten mystistämisenä, mielikuvituksena joka kuului samaan sarjaan kentaurien kanssa.
Herodotoksen ”Historiat”-kirjakokoelman alku on jokseenkin omituinen. Hän aloittaa kirjansa kertomalla kansojen vihamielisyyden ja sotien syistä ja lataa paperille ensi töikseen lukuisia esimerkkejä kuninkaantytärten ryöstöistä. Onko kukaan lukenut joonialaista "historian isää"?
Tieteenalana arkeologia on syntyisin myöhäiskeskiajalta tai
varhaisrenesanssista, jolloin kiinnostavinta, mutta myös luotettavinta kartastoa olivat Raamatun tapahtumapaikat. Ennen kuin mesopotamialaisen nuolenpääkirjoituksen salaisuus ratkaistiin, oli Raamattu ainoa kirjallinen lähde, joka ohjasi arkeologien kaivauksia. Pienimpiäkin Raamatun viittauksia käytettiin hyväksi vanhojen suurkaupunkien etsinnöissä.
Niiniveen kohdalla Raamattu muuten oli arkeologeja edellä. Kaupunkia ei pitkään uskottu olleen koskaan olemassakaan. Joonan kirjan viimeinen jae kuuluu: ”Enkö minä siis armahtaisi Niiniveä, sitä suurta kaupunkia jossa on enemmän kuin satakaksikymmentä tuhatta ihmistä, jotka eivät tiedä kumpi käsi on oikea, kumpi vasen, niin myös paljon eläimiä?”
Tiedoista, jotka koskevat paria kolmea ajanlaskumme alkua edeltänyttä
vuosituhatta, tuntevat historiantutkijat kiitollisuutta pääasiassa kolmelle miehelle, jotka olivat kaikki kreikkalaisia. Huomattavin heistä oli Herodotos, joka eli vuosina 484 - 425 eKr. (Jo vanha Cicero (106-43 eKr.) nimitti Herodotosta ”historiankirjoituksen isäksi”.)
Herodotosta kiitetään erityisesti siitä, ettei hän ollut pelkkä muistiinmerkitsijä, vaan yritti etsiä myös tapahtumien syitä. Toinen huomattava historioitsija oli Polybios, joka eli vuodesta 201 vuoteen 120 eKr. Polybios oli Herodotoksen tavoin kiinnostunut maailmankuvaa laajentavista tutkimusretkistä. Polybiosta seurasi vuonna 63 eKr. syntynyt Strabon, joka jatkoi elämäntyönään edellisen historiankirjoitusta. Strabonia kiitetään myös maantieteen merkityksen oivaltamisesta. Herodotoksen, Polybioksen ja
Strabonin ansiota on, että muutaman ennenvanhaisen tutkimusmatkailijan nimet ovat säilyneet jälkipolville.
Tällaisia ovat esimerkiksi Egyptin kuningatar Hatsepsut ja tiedonhaluinen faarao Neko (vaikkeivät nämä itse
laivaan astuneetkaan), Hanno-niminen karthagolainen, sekä kreikkalainen Pytheas.
Pytheas retkeili noin 330 eKr. Britanniassa ja Hebridien ja Orkneyn saarilla ja saapui sieltä viiden päivän purjehduksen jälkeen ‘kaikista maista kaukaisimpaan’ eli Ultima Thuleen, joka lienee tarkoittanut lähinnä nykyistä Norjaa. Hitlerin valtaan nostanut salaseura Thule Gesselschaft todellakin ihannoi Germaanista Viikinkirotua korkeimpana sankarirotuna.
Kalevalassa on näitä Sankarirunoja matalampi profiili. Kullervo rikkoo kaiken mihin koskee, sisarensakin. Kalevalassa maalataan elämän tragedioita kuin Vanhassa Testamentissa konsanaan: Eeli, Eeli, lama sabaktani? Pappi Eeli sai ottopojan, joka voiteli Israelin maahan ensimmäisen ja sen toisen Sauliakin legendaarisemman Daavidin kuningassuvun. VT kertoo avoimesti Eelin omien poikien maannen väkisin sen yhden ja ainoan temppelin palvelustyttöjä, mahdollisesti poikiakin. Liiton Arkin he ottivat omin nokkinensa sotarintaan. Eelin väitetään saaneen sanoman kumpienkin poikiensa kuolemasta ja Arkin menettämisestä samaan aikaan kivellä istuessaan:
1 Sam
4:15 Mutta Eeli oli yhdeksänkymmenen kahdeksan vuoden vanha, ja hänen silmissään oli kaihi, niin ettei hän voinut nähdä.
4:16 Ja mies sanoi Eelille: "Minä tulen sotarinnasta; olen tänä päivänä paennut sotarinnasta." Niin hän kysyi: "Miten on asiat, poikani?"
4:17 Sanansaattaja vastasi ja sanoi: "Israel on paennut filistealaisia, ja kansan mieshukka on suuri; myöskin sinun molemmat poikasi, Hofni ja Piinehas, ovat saaneet surmansa, ja Jumalan arkki on ryöstetty."
4:18 Kun hän mainitsi Jumalan arkin, kaatui Eeli istuimeltaan taapäin portin viereen, taittoi niskansa ja kuoli; sillä hän oli vanha ja raskas mies. Ja hän oli ollut tuomarina Israelissa neljäkymmentä vuotta.
4:19 Ja hänen miniänsä, Piinehaan vaimo, oli viimeisillänsä raskaana. Kun hän kuuli sanoman Jumalan arkin ryöstöstä ja appensa ja miehensä kuolemasta, vaipui hän maahan ja synnytti, sillä poltot yllättivät hänet.
4:20 Ja kun hän silloin oli kuolemaisillansa, sanoivat vaimot, jotka seisoivat hänen luonaan: "Älä pelkää, sillä sinä olet synnyttänyt pojan." Mutta hän ei vastannut mitään eikä välittänyt siitä,
4:21 vaan nimitti pojan Iikabodiksi ja sanoi: "Kunnia on mennyt Israelilta" - hän tarkoitti Jumalan arkin ryöstöä ja appeansa ja miestänsä.
4:22 Hän sanoi: "Kunnia on mennyt Israelilta", koska Jumalan arkki oli ryöstetty.
Raamatussakin käsitellään sivumennen suurempia ja pienempiä
löytöretkiä, mutta siellä retkikuntien jäsenten lisäksi myös kapteenit ovat anonyymejä. Raamattu ei ole individualistin kirja.
Raamatunkin sankaria päästiin pistämään kavalasti. Ja hänkin kuoli. Vai miten on?
Totuus on tarua ihmeellisempi
http://www.helsinki.fi/~pjojala/Vuosisa ... tarina.htm