Ykkösaamun yhden kolumnistin, taidekriitikko Aleksis Salusjärven puheesta en ottanut kaikinpuolin selvää, joten piti kaivaa esiin kirjoitettu sana:
http://yle.fi/radio1/asia/ykkosaamun_ko ... 34612.htmlTuon luettuanikaan en ole varma, mitä hän oikeastaan on sanomassa. Parasta ottaa teksti talteen. Vaan miten on netittömän kuulijan laita: jos hän ei Salusjärjen mahdollista piiloivaa ja ironiaa aina huomannut, niin miten hän kolumnin käsitti?
Salusjärven mukaan klassinen sivistys kadotti jokin aika sitten pohjansa - itse luulen sen pohjan olevan klassisessa ajassa, mutta peruste sen ylihistorialliselle harrastukselle on kadonnut modernin ajan muutoksissa. Yleisenä referenssinä ns. klassinen sivistys on yhä toki tarpeen. Salusjärvi luettele 'kulttuurimme suurnimet': Aatos Erkko, Paavo Haavikko, Seppo Heikinheimo, Pentti Linkola, Matti Wuori. Kiintoisa listaus. Tuota voi vain ihmetellä.
Hän myös viittaa Susan Sonntagiin kirjoittaessaan pinnallistumisesta ja uuskyvyttömyydestä kokea mitään syvästi. Minusta "syvä kokeminen" ei ole luonnollista, vaan kulttuurista: kyse on opitusta taidosta, jonka harjoittaminen edellyttää adekvaatteja käsitteitä. Kun näennäisen narsistinen, kaikkea vain ironisoiva postmodernisti ei ole nuorena voinut kunnioittaa opettajiaan edes sen vertaa, että olisi oppinut oppimaan, niin hän on jäänyt henkisesti teiniasteelle. Syvä kokeminen jää sattumanvaraisten yllykkeiden (turhautuminen, raivo, halu) jalkoihin.
Kun Salusjärven ikäluokka oli 1990-luvulla oppilainani - olen jo niin vanha kulttuuriammattilainen, että hämmästelen aina vain useammin että onko tuonkin kouluajasta jo niin kauan - sain kantapään kautta kokea Salusjärven ikäpolven "postmoderniuden", asioiden jatkuvan ironisoinnin. Tosin mielestäni ei ole suurta katkosta edellisiin ikäpolviin, koska ironia on usein turhautuneen keino reagoida tilanteeseen, jolle ei koe voivansa mitään: ironia on monelle looginen asenne erityisesti yläaste- ja lukioiässä, älyllisen kehityksen vaiheessa, jolloin alkaa olla kykyä ja välineitä maailman hahmotukseen. On paradoksaalista, että länsimaisen yhteiskuntamme pitäisi olla demokraattisempi kuin koskaan, mutta silti yksilötasolla aivan liian moni kokee asioiden vain tapahtuvan, olevan kaiken demokraattisen kontrollin ulkopuolella.
Kiinnitin myös huomiota Salusjärven kulttuuri-käsitteen epämääräisyyteen. Hänelle se liittyy lähinnä vain taiteeseen/viihteeseen, eikä se selvästikään ole arvokäsite. Taidekriitikko taiteen pelkkänä kuvailijana, raportoijana? Vastaavasti todellisuuden käsite on pelkkää ulkoisuutta. Jos olisin "postmodernilla ylenkatseella" suhtautunut mm. Matti Juntusen, Lauri Mehtosen ja Reijo Wileniuksen opetukseen, niin en tänään tätä kirjoittaisi, koska 'maailma' ja 'todellisuus' olisivat minulle pelkkää ulkoisuutta, jonka vaarinotan ongelmattomasti. Vastaavasti kulttuurin sivistyksellinen ydin olisi minulta kadoksissa ja väittäisin purilaisbaareja, tv-sarjoja ja pop-musiikkia
samanarvoiseksi kulttuuriksi kuin Aristoteleen
Metafysiikkaa, Homeroksen epiikkaa, Dantea,
Puhtaan järjen kritiikkiä ja Beethovenin viimeisiä kvartettoja.