Valvojat: Nettitoimitus, Tiedotus
punoja kirjoitti:Olen perehtynyt ja opiskellutkin musiikinhistorioita. Minua vain aina uudelleen ärsyttää tuo sinun jauhaminen Sibban "kyvyttömyydestä" säveltäjänä- minua ÄRSYTTÄÄ se, sori vaan. Olenkohan minä muka vähemmän "älykkö" kuin sinä siksi että pidän Sibeliuksesta ja arvostan häntä...
punoja kirjoitti:Tuossa on paljon totta. Minä en ole koskaan väittänyt, että musiikinhistoria olisi yhden tai muutaman säveltäjän historiaa. Totta ihmeessä minä tiedän, että kautta aikojen lukemattomat hyvät säveltäjät ovat jääneet unholaan ja niin tulee käymään tämänkin päivän tekijöiden kohdalla. Ei varmaan minkäänlaisella musiikkipolitiikallakaan päästä ihan optimitulokseen, jotkut unohtuvat aina. Mutta tuo sinun asenne ärsyttää minua, ei voi mitään. Minä olen lukenut varmaan niitä samoja opuksia Suomen musiikin historiasta kuin sinäkin ja vilpittömästi ihailin kaikkia niitä musiikintekijöitä - ja ihailen edelleen kaikkia taitavia ammattilaisia. Ja olen ihmetellyt sitä, miksi Sibeliuksen sinfonioita aina vain uudelleen levytetään jopa samojen orkestereiden toimesta. Mutta minua Sibban musiikki (ja monen muunkin) on aina puhutellut ja koskettanut, se vain on fakta. Jo koulupoikana esim. seitsemäs sinfonia tai vaikkapa Rakastava-sarja saivat minut täysin valtoihinsa. Onko se sinun mielestäsi siis jotenkin väärin tai kyseenalaista...
humalainen kirjoitti:punoja kirjoitti:Tuossa on paljon totta. Minä en ole koskaan väittänyt, että musiikinhistoria olisi yhden tai muutaman säveltäjän historiaa. Totta ihmeessä minä tiedän, että kautta aikojen lukemattomat hyvät säveltäjät ovat jääneet unholaan ja niin tulee käymään tämänkin päivän tekijöiden kohdalla. Ei varmaan minkäänlaisella musiikkipolitiikallakaan päästä ihan optimitulokseen, jotkut unohtuvat aina. Mutta tuo sinun asenne ärsyttää minua, ei voi mitään. Minä olen lukenut varmaan niitä samoja opuksia Suomen musiikin historiasta kuin sinäkin ja vilpittömästi ihailin kaikkia niitä musiikintekijöitä - ja ihailen edelleen kaikkia taitavia ammattilaisia. Ja olen ihmetellyt sitä, miksi Sibeliuksen sinfonioita aina vain uudelleen levytetään jopa samojen orkestereiden toimesta. Mutta minua Sibban musiikki (ja monen muunkin) on aina puhutellut ja koskettanut, se vain on fakta. Jo koulupoikana esim. seitsemäs sinfonia tai vaikkapa Rakastava-sarja saivat minut täysin valtoihinsa. Onko se sinun mielestäsi siis jotenkin väärin tai kyseenalaista...
valitettavasti tämä johtuu siitä että' hänen nimensä on suurempi kuin itsev miehen musiikki ja sijksin se myy niin huyvin ettäm sitä kannattaa levyttää ja tehdä sillä bisnestä
punoja kirjoitti:humalainen kirjoitti:punoja kirjoitti:Tuossa on paljon totta. Minä en ole koskaan väittänyt, että musiikinhistoria olisi yhden tai muutaman säveltäjän historiaa. Totta ihmeessä minä tiedän, että kautta aikojen lukemattomat hyvät säveltäjät ovat jääneet unholaan ja niin tulee käymään tämänkin päivän tekijöiden kohdalla. Ei varmaan minkäänlaisella musiikkipolitiikallakaan päästä ihan optimitulokseen, jotkut unohtuvat aina. Mutta tuo sinun asenne ärsyttää minua, ei voi mitään. Minä olen lukenut varmaan niitä samoja opuksia Suomen musiikin historiasta kuin sinäkin ja vilpittömästi ihailin kaikkia niitä musiikintekijöitä - ja ihailen edelleen kaikkia taitavia ammattilaisia. Ja olen ihmetellyt sitä, miksi Sibeliuksen sinfonioita aina vain uudelleen levytetään jopa samojen orkestereiden toimesta. Mutta minua Sibban musiikki (ja monen muunkin) on aina puhutellut ja koskettanut, se vain on fakta. Jo koulupoikana esim. seitsemäs sinfonia tai vaikkapa Rakastava-sarja saivat minut täysin valtoihinsa. Onko se sinun mielestäsi siis jotenkin väärin tai kyseenalaista...
valitettavasti tämä johtuu siitä että' hänen nimensä on suurempi kuin itsev miehen musiikki ja sijksin se myy niin huyvin ettäm sitä kannattaa levyttää ja tehdä sillä bisnestä
Siis mikä johtuu mistä? Sekö että minä olen vaikutettu Sibeliuksen musiikista on siis musiikkibisneksen ansiota (tai syytä) - olkoon sitten, mutta olen minä matkan varrella kuunnellut lukemattomia säveltäjiä ja lukemattomia teoksia. Ja niin se vain on että jotkut sieltä nousevat esille ja joihinkin aina uudelleen palaa, ei kaikkiin. Jotkut hyvätkään teokset eivät kiinnosta pätkääkään, ei vain jaksa eikä viitsi kuunnella.
humalainen kirjoitti:punoja kirjoitti:humalainen kirjoitti:punoja kirjoitti:Tuossa on paljon totta. Minä en ole koskaan väittänyt, että musiikinhistoria olisi yhden tai muutaman säveltäjän historiaa. Totta ihmeessä minä tiedän, että kautta aikojen lukemattomat hyvät säveltäjät ovat jääneet unholaan ja niin tulee käymään tämänkin päivän tekijöiden kohdalla. Ei varmaan minkäänlaisella musiikkipolitiikallakaan päästä ihan optimitulokseen, jotkut unohtuvat aina. Mutta tuo sinun asenne ärsyttää minua, ei voi mitään. Minä olen lukenut varmaan niitä samoja opuksia Suomen musiikin historiasta kuin sinäkin ja vilpittömästi ihailin kaikkia niitä musiikintekijöitä - ja ihailen edelleen kaikkia taitavia ammattilaisia. Ja olen ihmetellyt sitä, miksi Sibeliuksen sinfonioita aina vain uudelleen levytetään jopa samojen orkestereiden toimesta. Mutta minua Sibban musiikki (ja monen muunkin) on aina puhutellut ja koskettanut, se vain on fakta. Jo koulupoikana esim. seitsemäs sinfonia tai vaikkapa Rakastava-sarja saivat minut täysin valtoihinsa. Onko se sinun mielestäsi siis jotenkin väärin tai kyseenalaista...
valitettavasti tämä johtuu siitä että' hänen nimensä on suurempi kuin itsev miehen musiikki ja sijksin se myy niin huyvin ettäm sitä kannattaa levyttää ja tehdä sillä bisnestä
Siis mikä johtuu mistä? Sekö että minä olen vaikutettu Sibeliuksen musiikista on siis musiikkibisneksen ansiota (tai syytä) - olkoon sitten, mutta olen minä matkan varrella kuunnellut lukemattomia säveltäjiä ja lukemattomia teoksia. Ja niin se vain on että jotkut sieltä nousevat esille ja joihinkin aina uudelleen palaa, ei kaikkiin. Jotkut hyvätkään teokset eivät kiinnosta pätkääkään, ei vain jaksa eikä viitsi kuunnella.
oletko sitten todellakin kuullut kaikkien suomalaisten orkesterisäveltäjien musiikkia runsaasti joita nykyään ei soiteta juuri missäöän ainakaan helsingissä. konserttipianisti somero harmitteli levyllään juuri sitä että breitkopf ja härtelin julkaisemia fougstedtin sinfonoitakaan ei kuule nykyään lainkaan.
vertauilukohtia ei ole sinulle annettu tai siben konservatiivisuus tunkkaisena konsensussinfonikkona viehättää porvarillista ja hieman vanhahtavaa makuasi ja töin tuskin saanut sinut hivenen jopa nauttimaan muuten niin särmättömästä ja veltosta orkesterisatsista.
glasunovin vaikutus näkyy siellä täällä finlandiassa tai 2. sinfoniassa.
musikissa tärkeinmtä on sisin tunne jonka se herättää vaikka muutoin se ei kuulijaa ulkoisilta piirteiltään viehättäiskään.
punoja kirjoitti:humalainen kirjoitti:punoja kirjoitti:humalainen kirjoitti:punoja kirjoitti:Tuossa on paljon totta. Minä en ole koskaan väittänyt, että musiikinhistoria olisi yhden tai muutaman säveltäjän historiaa. Totta ihmeessä minä tiedän, että kautta aikojen lukemattomat hyvät säveltäjät ovat jääneet unholaan ja niin tulee käymään tämänkin päivän tekijöiden kohdalla. Ei varmaan minkäänlaisella musiikkipolitiikallakaan päästä ihan optimitulokseen, jotkut unohtuvat aina. Mutta tuo sinun asenne ärsyttää minua, ei voi mitään. Minä olen lukenut varmaan niitä samoja opuksia Suomen musiikin historiasta kuin sinäkin ja vilpittömästi ihailin kaikkia niitä musiikintekijöitä - ja ihailen edelleen kaikkia taitavia ammattilaisia. Ja olen ihmetellyt sitä, miksi Sibeliuksen sinfonioita aina vain uudelleen levytetään jopa samojen orkestereiden toimesta. Mutta minua Sibban musiikki (ja monen muunkin) on aina puhutellut ja koskettanut, se vain on fakta. Jo koulupoikana esim. seitsemäs sinfonia tai vaikkapa Rakastava-sarja saivat minut täysin valtoihinsa. Onko se sinun mielestäsi siis jotenkin väärin tai kyseenalaista...
valitettavasti tämä johtuu siitä että' hänen nimensä on suurempi kuin itsev miehen musiikki ja sijksin se myy niin huyvin ettäm sitä kannattaa levyttää ja tehdä sillä bisnestä
Siis mikä johtuu mistä? Sekö että minä olen vaikutettu Sibeliuksen musiikista on siis musiikkibisneksen ansiota (tai syytä) - olkoon sitten, mutta olen minä matkan varrella kuunnellut lukemattomia säveltäjiä ja lukemattomia teoksia. Ja niin se vain on että jotkut sieltä nousevat esille ja joihinkin aina uudelleen pala
En tietenkään ole kuullut KAIKKIEN säveltäjien musiikkia, sanoin vain että olen kuullut lukemattomien säveltäjien lukemattomia teoksia. Ja pyydän: älä aliarvioi musiikkimakuani ja minun kokemuksiani (ja tietoani), omat korvani kertovat kyllä minulle, mikä MINUA kiinnostaa ja koskettaa. En minä sinulle valehtele, että pidän Sibeliuksest tavannut J. Someron useita kertoja ja arvostan hänen arkistotuntemustaan ja perehtyneisyyttään unohdettua musiikkia kohtaan, olenpa niitä levyjäkin kuunnellut. No eihän siellä kaikki mestariteoksia tietenkään ole, mutta ihan kelpo musiikkia, taidokkaasti tehtyä enin osa. Mikä ihmeen "Glasunovin vaikutus" siellä Sibban musiikissa kuuluu, liekö paljon yleensäkään hänen musiikkiaan kuullut. Saman ikäisiä olivat, liekö muuta yhteistä... Kyllä, musiikissa sisin tunne on se tärkein pointti, siitä juuri on kysymys. Jos hieman vielä pelkistäisi, sanoisin että ei ole tärkeää se, millainen (siis kuinka hyvä) säveltäjä esim. Sibelius oli, vaan se, mitä ja miten hänen musiikkinsa vaikuttaa minussa emotionaalisesti vai vaikuttaako mitään. Ja voin myöntää ihan rehellisesti, että Madetoja vaikuttaa minussa mahdollisesti vielä enemmän kuin Sibelius, jokin siinä hänen pohjalaisessa karuudessa, autiudessa ja alakulossa vaikuttaa syvästi - onko siinä sitten syynä minussakin virtaava pohjalainen veri, ehkäpä juuri se. Olen koko aikuisikäni suorastaan rakastanut Madetojan musiikkia.
punoja kirjoitti:Aivan järjettömän turhaa spekulointia taas, kuten odottaa saattaa. Kaikkeahan voidaan pohtia juuri tuolla samalla tavalla - millainen tämä maailma olisi jos olisi jätetty tekemättä sitä tai olisi tehty tuota. Vaikkapa että millainen olisi musiikinhistoria jos Bachia ei olisi "löydetty" uudelleen tai jos Mozartia ei olisi syntynyt ollenkaan - tai että jos ne Leiviskän sinfoniat olisi "löydetty". Olisiko maailma parempi paikka elää... Olen vain hirveän kova realisti (tietysti vähän skeptinenkin) kun sanon, että tähän meidän on tyytyminen, hyvää musiikkia on saatavissa todella paljon varsinkin nykyään, verrataanpa vain vaikkapa aikaan muutamia vuosikymmeniä sitten. Ja sanon saman kuin moesti ennemmin: älä kuuntele Sibeliuksen musiikkia, se kun tuntuu aiheuttavan sinulle kovasti ongelmia, jopa traumoja. Ei sitä ole pakko kuunnella. Mutta minä kuuntelen. Ja säveltäjä, joka "askartelee mosaiikinpalasilla", voi olla todella hyvä säveltäjä (samoin työskentelevät monet kuvataiteilijatkin, ja kirjailijat). Ei pitkän linjan vääntäminen tee hänestä valttämättä yhtään parempaa.
humalainen kirjoitti:punoja kirjoitti:Aivan järjettömän turhaa spekulointia taas, kuten odottaa saattaa. Kaikkeahan voidaan pohtia juuri tuolla samalla tavalla - millainen tämä maailma olisi jos olisi jätetty tekemättä sitä tai olisi tehty tuota. Vaikkapa että millainen olisi musiikinhistoria jos Bachia ei olisi "löydetty" uudelleen tai jos Mozartia ei olisi syntynyt ollenkaan - tai että jos ne Leiviskän sinfoniat olisi "löydetty". Olisiko maailma parempi paikka elää... Olen vain hirveän kova realisti (tietysti vähän skeptinenkin) kun sanon, että tähän meidän on tyytyminen, hyvää musiikkia on saatavissa todella paljon varsinkin nykyään, verrataanpa vain vaikkapa aikaan muutamia vuosikymmeniä sitten. Ja sanon saman kuin moesti ennemmin: älä kuuntele Sibeliuksen musiikkia, se kun tuntuu aiheuttavan sinulle kovasti ongelmia, jopa traumoja. Ei sitä ole pakko kuunnella. Mutta minä kuuntelen. Ja säveltäjä, joka "askartelee mosaiikinpalasilla", voi olla todella hyvä säveltäjä (samoin työskentelevät monet kuvataiteilijatkin, ja kirjailijat). Ei pitkän linjan vääntäminen tee hänestä valttämättä yhtään parempaa.
ehdottomasti nautin enemmän melartinista, tuukkasesta, leiviskästä, karjalaisesta, pesosesta, fougstedtista, linnalasta, rannasta, härkösestä, meriläisestä, fordellista, ikosesta, krohnista, törnestä, törnuddista, koethenista, furuhjelmista, saikkolasta, marttisesta, kokkosesta, lingosta, andersenista, nisosesta, liukosta, ja heidän sinfonioistaan kuin mozartista saati bechista tai jopa niin imelästä ja kesystä säveltäjästä kuin sibeliuksesta.
humalainen kirjoitti:... ehdottomasti nautin enemmän melartinista, tuukkasesta, leiviskästä, karjalaisesta, pesosesta, fougstedtista, linnalasta, rannasta, härkösestä, meriläisestä, fordellista, ikosesta, krohnista, törnestä, törnuddista, koethenista, furuhjelmista, saikkolasta, marttisesta, kokkosesta, lingosta, andersenista, nisosesta, liukosta, ja heidän sinfonioistaan ...
punoja kirjoitti:humalainen kirjoitti:punoja kirjoitti:Aivan järjettömän turhaa spekulointia taas, kuten odottaa saattaa. Kaikkeahan voidaan pohtia juuri tuolla samalla tavalla - millainen tämä maailma olisi jos olisi jätetty tekemättä sitä tai olisi tehty tuota. Vaikkapa että millainen olisi musiikinhistoria jos Bachia ei olisi "löydetty" uudelleen tai jos Mozartia ei olisi syntynyt ollenkaan - tai että jos ne Leiviskän sinfoniat olisi "löydetty". Olisiko maailma parempi paikka elää... Olen vain hirveän kova realisti (tietysti vähän skeptinenkin) kun sanon, että tähän meidän on tyytyminen, hyvää musiikkia on saatavissa todella paljon varsinkin nykyään, verrataanpa vain vaikkapa aikaan muutamia vuosikymmeniä sitten. Ja sanon saman kuin moesti ennemmin: älä kuuntele Sibeliuksen musiikkia, se kun tuntuu aiheuttavan sinulle kovasti ongelmia, jopa traumoja. Ei sitä ole pakko kuunnella. Mutta minä kuuntelen. Ja säveltäjä, joka "askartelee mosaiikinpalasilla", voi olla todella hyvä säveltäjä (samoin työskentelevät monet kuvataiteilijatkin, ja kirjailijat). Ei pitkän linjan vääntäminen tee hänestä valttämättä yhtään parempaa.
ehdottomasti nautin enemmän melartinista, tuukkasesta, leiviskästä, karjalaisesta, pesosesta, fougstedtista, linnalasta, rannasta, härkösestä, meriläisestä, fordellista, ikosesta, krohnista, törnestä, törnuddista, koethenista, furuhjelmista, saikkolasta, marttisesta, kokkosesta, lingosta, andersenista, nisosesta, liukosta, ja heidän sinfonioistaan kuin mozartista saati bechista tai jopa niin imelästä ja kesystä säveltäjästä kuin sibeliuksesta.
Oletko ihan tosissasi että olet kuullut näitä kaikkia, nimen omaan heidän sinfonioitaan? Vaikea uskoa - taitaa mennä huumorin puolelle koko juttu, sitä olen jo pitkään epäillyt.
professori salmenhaara mm. on kirjoissaan analysonnut näiden teosten musiikillista rakennetta ja antanut oman uskottavan arvionsa niiden kvaliteeteista
lgrohn kirjoitti:professori salmenhaara mm. on kirjoissaan analysonnut näiden teosten musiikillista rakennetta ja antanut oman uskottavan arvionsa niiden kvaliteeteista
Esityksiä ja kuulijoiden kokemuksia (paisi omaansa) ei selvitetä lainkaan. Musiikin tutkimuksen pitää perustua empiriaan, ei spekulaatioihin.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa