Valvojat: Nettitoimitus, Tiedotus
Arvo Konservatiivi kirjoitti:A-Studio seurasi reportaasissa "Onyx olkoon, Suomi!" entisen Vaasa-Uumaja -purkin C Expressin/Onyxin/Captain Borisin hämäriä jälkiä.
Muistattehan laivan? Käytöstä poistettu lähes läpiruostunut purtilo seisoi Vaasan satamassa, sikäläisten riesana. Ensin se ei saanut liikennöintilupaa. Sitten sen kylkiä hieman maalailtiin ja laiva todettiin "merikelpoiseksi". Kestikin vallan Englannin Kanaaliin asti, jossa meriolosuhteet alkoivat! Ranskalaiset - syystäkin - ärhentelivät, että suomalaiset lähettivät rojunsa heidän riesakseen. Lopulta laiva pääsi jonkin niksin avulla eteenpäin. Sitten se katosi, matkalla Turkkiin korjattavaksi.
Viranomaiset antoivat sen omistavalle huijarifirmalle, intialaiselle Attar Constructionille luvan lähteä, kun firma esitti paperin, jolla todisti laivan päätyvän Intian valtamerelle liikennöimään. Sitä ei saanut päästää Intiaan purettavaksi, koska EU-säännösten mukaan aasialaiset laivapurkamot ovat ihmis- ja ympäristöriskejä. Dubaissa Attar Construction järjesti kasan väärennettyjä papereita, joilla koetti häivyttää laivan "whereabouts". Sitten alus hilattiin Dubaista pakistanilaiseen purkaamoon.
Suomen viranomaiset koettivat sälyttää vastuun virheistään muille. Poliitikot ympäristöministeri Paula Lehtomäen suulla valehtelivat kirkkain silmin, että toki "merikelpoinen" laiva saa seilata minne haluaa.
Olisi asiaa, että EU räpsäisisi Suomelle hyvät sakot C Expressin/Onyxin Pakistaniin päästämisestä.
Taidan olla Paavo Väyrysen kanssa sikäli samaa mieltä, että rva Lehtomäki on kävelevä ympäristötuho...
PedroViti kirjoitti:Mikäli se olisi jäänyt tänne tai edes EU alueelle sille olisi saattanut käydä kuten eräälle täydessä öljylastissa olevalle tankkerille. Sehän on nyt Atlantin pohjassa öljylasteineen kiitos Ranskalaisten ja Espanjalaisten poliitikkojen.
Parempi purkaa nuo romut keskitetysti jossain, mutta toki, työntekijöiden olosuhteisiin on satsattava.
VeHy kirjoitti:Aika vaikea yhtälö kun romumetallista ja muusta tavarasta saatava hinta ei riitä edes purkukustannuksiin. Jollekulle Musta Pekka kuitenkin jää kouraan ja nykymenolla se taitaisi olla yhteinen kassa. Ihan samalla tavalla kuin kadun varrelle hylätyt romuautotkin. En tällä tarkoita kuitenkaan sitä, että nyt asiat olisi oikealla mallilla.
moxu kirjoitti:"BigU" saattaa sittenkin pelastua
Giglion pormestari Sergio Ortelli kiitteli laivan kapteenia aiempien tervehdysajojen tarjoamista upeista näkymistä.
Pormestari kertoi tiedotusvälineille lauantaina, että risteilyalusten tavallinen reitti kulkee 3-5 kilometrin päässä saaren rannasta.
- Monet niistä purjehtivat lähelle Gigliota tervehtimään paikallisia asukkaita, kertoi pormestari.
VeHy kirjoitti:Kun katsoo kaatuneena makaavasta laivasta otettuja kuvia, niin etäisyyttä lienee ollut ehkä sata metriä, jos sitäkään.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa