hönö kirjoitti:Vieraampi kirjoitti:Joo - taiteilija ovat ryppyotsia. Vakavin naamoin Sibbe & Co. Kämpissä ja Kappelissa ryyppäsivät. Kaskuja ja vitsejä ei kerrottu, naurunremahduksia ei kuulunut.
Ilmeisesti toi Schopenhauer on ainakin ryppyotsainen? Muistan nähneeni kuvan jossain:
En nyt paremmin muista, mutta eikös Schopenhauerin filosofia just painota yltiöyksilöllisyyttä ja jopa eräänlaista yksilökulttia?
Mikki Hiiri kirjoitti:Niin muodoin he kykenevät toteuttamaan vain persoonallisia tarkoitusperiään. Siten he luovat huonoja maalauksia, hengettömiä runoja, pintapuolisia, järjettömiä ja sangen usein epärehellisiä filosofioitakin, milloin näet on kysymyksessä päästä hurskaalla epärehellisyydellä korkeiden esimiesten suosioon.
Ei kait hurskas epärehellisyys S-penhauerinkaan mukaan tuota korkeatasoista taidetta, saati moraalisesti korkeatasoista taidetta? Onko moraalisesti korkeatasoisen ja taiteellisesti korkeatasoisen välillä jokin ristiriita?
Se että jokin on moraalisesti ylevää ei tee siitä taidetta. Mutta edelleenkin luulen, että vuosisatojen yli arvostuksensa säilyttänyt taide on poikkeuksetta myös moraalisesti korkeatasoista.
Ei nyt ainakaan tule mieleen taideteosta, joka polkisi ihmisoikeuksia ja jota arvostettaisiin yli sukupolvien.
Erilaiset lyhyet yltiöpäiset hurahdukset ja pikaiset muoti-ilmiöt ovat tietysti toinen juttu.
Kuten eräs arvostettu näyttelijätär sanoi hiljakkoin, kiltin ihmisen näytteleminen ei ole kiinnostavaa eikä haastavaa, vaan ilkeän ja paatuneen. Joka muten on luonneroolina ja ihmistyyppinä paljon vaativampikin tehtävä näyttelijälle tulkittavaksi kuin jku pieni pyhäköululainen , jonka luonteessa ei ole mitään särmää tai syvyysulottuvuutta.
jos roolihahmot oopperassa tai näytelmässä olisivat pelkkiä siloteltuja ja hyvätapaisia luonteita, kilttejä pyhäkoululaisia, jotka käyvät uskollisesti Jumalan huoneessa, niin mitä himskutin draamaa ja dramatiikan edellyttämiä ristiriitaisuuksia ja vastakohtia siitä syntyisi. Vain kuiplkettavan pitkästytävä näytelmä, kuten muuten Mozartin aihetta koskeva laulkukin D 529, jossa ei ole minkäänlaista poiunttia, ei edes musiikillisesti, vaikka moraalisesti kristillisen etiikan kannalta siinä ei ole mitään moitittavaa toisin kuin murhamiehessä ja hurjastelijassa nimeltä Don Goivanni, joka pilkkaa ja häpäisee jopa murhatun komtuuri hautapatsasta, vaikkei ihan seksuaalisesti kuitenkaan.
Hyvä näytelmähän ja ooppera ovat pullollaan kieroa juonittelua ja moraalittomia ihmisiä. näin myös mozartin Cosi fan tuttessa, jossa miesten moraalittomuus laukaisee naisten hairahdukse, ja lopussa miehet pääsevät ansaitsemattomasti asemaan, jossa he voivat suoda naisilleen anteeksiannon, vaikka tilanteen pitäisi olla juuri päinvastoin naisten jouduttua ilkeän intrigin uhreiksi.
Cosi fan tutte oli myös moraalittoman aiheensa vuoksi vaikea pala purtavaksi Beethovenille ja Wagnerille, jotka tyrmäsivät koko teoksen osaamatta tehdä eroa aiheen ja muodon välille. Siinähän kaksi nuorta upseeria, Ferrando ja Guglielmo käyttävät häikäilemättä hyväkseen omien katalien temppujensa välikappaleena lemmittyjensä tunteita, testatakseen näiden uskollisuutta vanhan ja kyynisen filosofin, Do Alfonson kanssa tehdyn vedonlyönnin kiihottamana, todeten kuin yhdetä suusta oopperan loppupuolella,naisten oltua hilkulla pettää heidät, että: Niin tekevät kaikki naiset, eli ovat valmiita pettämään miestään näiden selän takana sopivan hetken tullen, kun herrat olivat mukamas lähteneet sotaretkele ja palanneetkin sitten takaisin albanialaiksi naamiituneina valmiina yrittämään saada ystävänsä naisen hairahtumaan. vaikka tätähän he eivät luullakseni toivo vedonlyönnin ja väitteidensä häviämisen ja väärässä olemisen uhalla.
Ja mitä sitten vaikka Figaron häistä, jossa kreivi Almaviva on uskoton puoisolleen yrittäen vikitellä figaron lemmittyä Susannaa, johon on rakastunut, saadakseen tämän vieteltyä ja figaro sitten suutuspäissään jalossa ja ironisessa monologiossaan lausuu julki naisten huikentelevaisuuden luullessaan tullensa petyetyksi:" Naisiin luottaminen on silkkaa hulluutta, avatkaa silmänne ne typerät miehet, tai kaikki naiset ovat kuin narrit vain (huh, että hävettää)
Tämäkö siis on mielestäsi osoitus korkeasta miehisestä moraalista? rohkenen epäillä - mutta se on elävää ja elämänläheistä teatteria, joiden henkilöihin on helppo samastua, koska he ovat osa meitä itseämme. Toisin kuin tyypillisessä opera seriassa, joka vaikuttaa meistä pikemminkin kidutukselta ; se on antiikin mytologian ja historian kritiikitöntä rikastuttamista kuvitteellisella hyvyydellä ja lempeydellä, jotka on muotoiltu hallitsijayleisöä miellyttäviksi, niin että nämä ominaisuudet tuntuvat symboloivan tätä yleisöä.
Hildesheimeria lainatakseni: Moraali ei ole musiikin lähde.
Miten oli renessanssin taide alastonkuvineen, joita sen ajan kiihkouskovaiset munkit eivät voineet hyvällä katsella, vaan vaativat taitelta kristillisten arvojen mukaista etiikkaa eli roviolle kaikki vaan.