Kirjoittaja k-meleon päivämäärä 16.12.06 - 12:14
Ei kestä. Hieman Sankaria katsellut, mutten päätynyt sen lumoihin. Ei vienyt mennessään, mutta katsotaan... Sen sijaan F-ehdokas Petri Tammisen "Enon opetukset" on minun makuuni.
Sitten, dekkari: mitä se on, jos sitä/se ylipäänsä (enää) on? Valitan pitkää meiliä. (Näin tällä kertaa.)
Mi yllätys: ohjelmatiedote lupasi, että aamun Kirjakerhossa "puhutaan dekkareista! Syksyn parhaitten parissa dekkaritutkija Paula Arvas, dekkaritoimittaja Risto Raitio ja dekkarihullu Nadja Nowak." Ohjelmassa ei kuitenkan käsitelty ensimmäistäkään dekkaria! Action-jännitystä, psykojännitystä, poliisi- ja rikosromaaneja, poliittista kvasi-scifiä ja muuta oli hyvin tarjolla, muttei dekkaria. Samalla tuli tosin aamupuuhasteltua, eikä jokainen sana kantanut korviini, joten en vanno.
Liikkeelle lähdettiin uusimmalla remeksellä. Ilkka Remes on kirjoittanut sarjan toimintajännityspläjäyksiä, joita on myyty muistaakseni yhteensä yli miljoona kappaletta! UUsin remes todettiin paremmaksi kuin muutama edellinen. Remeksensä lukenut kaverini sanoi samaa ja kehotti tutustumaan. Remeksen jälkeen esiteltiin joukko muita kesän ja syksyn mittaan julkaistuja "dekkareita".
Pirjo Hassinen puhui siitä, miten kuolema ja henkirikos ovat erilaisissa rikosjännityskirjallisuuksissa trivialisoituja. Hän oli pannut oman kirjansa dekkarikirjailija-päähenkilön vertaamaan dekkarikuolemaa silikonitissiin. Samoin hän ilmaisi skeptisyytensä dekkarikaman "yhteiskunnallisuuden" suhteen, jota etenkin pohjoismaisen rikospolliisikirjallisuuden yhteydessä hehkutetaan (minusta se on vähän tylsää - sorry). Tuumi, että kun sivuraiteen suositusta viihdemuodosta alettiin muokata kirjallisesti arvostettavampaa lajia, niin alettiin puhua sen "yhteiskunnallisuudesta".
Kuten arvata saattaa, dekkariharrastajat pahasti loukkaantuivat ja muistuttivat kuoleman vieläkin triviaalimmasta roolista joissain varhaisissa Agatha Christien ja kumppaneiden 'kanttorinpoika-Max löytää veritahran sakastin uumenista' -dekkareissa. Totta. Arvas muistutti jokaisen lukijan olevan niin fiksun, että osaa tehdä eron, kun joku "oikeasti kuolee" ja dekkarikuoleman välillä. Tietenkin. Eihän tässä siitä ole kyse. Raitio sanoi suoraan pitävänsä toimintadekkaria yhteiskunnallisempana kuin "omaa napaansa kaivelevaa" niinsanottua kaunokirjallisuutta. Olikohan tosissaan?
Estetiikan postmodernistisen käänteen myötä on tullut kuin legitimoiduksi kirjallisten keinojen roskakoriin heittäminen; tarina on kaikki, mukamas, joten ylimääräinen pois. Lopputulema: kirjallisuuden yksiniitistyminen on kirjallisen kulttuurin uhka. Kun kirja ei myy, niin kirjailija keventää, jotta myisi. Onneksi dekkari kerkesi kehittymään kirjallisuudeksi ennen postmodernismibuumia. Muuten siitä ei radion kirjallisuusohjelmissa puhuttaisi.
Yksityisetsivätarinalla on kaksoisjuuri, tiedämme.
(1) Englantilainen jännitysviihde, jossa on ruumis tai tusina, muttei tekijää. Tätä käy hakemaan kylän puuhakas vanhaneiti tai joku muu sattumalta paikalle kävelevä järki-ihminen, joka nerokkailla päätelmäketjuilla häpäisee poliisin osoittaessaan sen typeryyden ja kuin sivumennen ratkaisee murhasarjan.
(2) Toinen juuri on hieman toiminnallisempi yhdysvaltalainen väkivaltaviihde, jossa kaiken nähnyt, psykopatiaa ilmeisestikin poteva toimintasankari kompastuu salakapakasta ulos horjuessaan ihmisen raatoon, joka osoittautuu hänen siskokseen, serkukseen tai koulukaverikseen. Hänpä päättää selvittää, miksi sisko/serkku/koulukaveri on moiseen jamaan joutunut ja totuutta maailmasta puristaessaan tulee tappaneeksi pahiksia, tusinan tai pari.
Jollakin ideologisella, tiedostamattomalla kollektiivisen fantasian tasolla molemmat tyypit ovat väistämättä "yhteiskunnallisia". Koska viestivät jokaisella virkkeellään maailmasta, jossa ne on kuviteltu ja kirjoitettu. Tästä ei siis ole kyse. Vaan siitä, että yhdysvaltalainen yksityisetsivähahmo on pohjimmiltaan sangen realistinen, ko. yhteiskunnan integraalinen elementti. Suuri maa, joka vielä 1900-luvun alkupuolella oli eräänlaisessa Go West -liikkeessä (lamakaudella kokonaiset Keskilännen kylät tyhjenivät ihmisten menetettyä omaisuutensa pankeille ja siirtyessä länteen). Maa oli käymistilassa tavalla, joka eurooppalaiselle oli vierasta ja kiehtovaa. Eurooppalaiset valtiollisten instanssien elementit puuttuivat siksikin, että kyse oli liittovaltiosta; keskushallinto yhtäällä, osavaltiot toisaalla. Ei ollut nykyisen eurovaltion kaltaista rekisterejä pitävää hallintokoneistoa, jonka nielussa on pikkutarkkaa tietoa jokaisesta kansalaisesta. Jota tietoa poliisi voi katoamis- ja rikostapauksissa hyödyntää. Taloudeltaan maa oli puhtaasti kapitalistinen; feodalismin jäänteitä ei USA:sta löytynyt, kuten Vanhasta Maailmasta. Dynaamisuus, toimeliaisuus, yrittäminen ym. termit kuvasivat tuota maata. Kääntöpuoli oli, että minimaalinen julkinen, valtiollinen koneisto ei yleensä pysynyt kehityksen perässä, saati että olisi ohjaillut sitä.
Nyt, kun joku katosi, ja hänet oli löydettävä suht nopeasti, niin poliisi oli usein voimaton: piirikunnan raja oli paikallisen poliisin valtapiirin raja; osavaltion poliisi keskittyi lähinnä maanteiden vartiointiin? En ainakaan ole kovin usein törmännyt sen tehtäväkentän selityksiin. Ja olivat liittovaltion omat orgaanit. FBI rikosasioissa tärkein - mutta se ei lähtenyt liikkeelle, jos naapurin 43-vuotias kauppa-apulainen katosi. Jos mies piti löytää, niin piti palkata jokin Pinkertonin etsivätoimiston kaltainen yritys, jonka etsivät lähtivät miestä jäljittämään. Ja pystyivät seuraamaan jälkiä ympäri maan! Oli helppoa ja realistista kuvata nimettömän etsivän toimintaa (usein subjektiivisesta vinkkelistä) - kirjailijanaluilla saattoi jopa olla työkokemusta moisesta puuhasta, tai viinan takia potkut saanut ent. etsivä alkoi kokemuksiinsa perustuen kirjoittaa simppeleitä tarinoita halpoihin jännityslukemistoihin. Henkensä pitimiksi ja viskissä pysyäkseen. Ja kun "genre" oli viritetty, niin oli helppo panna nimetön etsivä päättämään, että hän on saanut tarpeekseen ympäri osavaltiota kiertelystä (ja käskyistä matkustaa joskus jonnekin kauemmaskin, kun miehiä tarvittiin vaikkapa kaivoslakon "hoidossa" jossain Montanassa): hän irtisanoi itsensä ja perusti oman pikkubyroon, joskus kaverinsa kanssa, ja tyytyi hoitelemaan paikallisia tehtäviä. Kuten hankkimaan oikeusjuttua varten silminnäkijähavaintoja hra Porhon syrjähypyistä ja lemmenleikeistä. Mr. Private Eye does Private Investigations.
Jenkkidekkari nousee suoraan Yhdysvalloista ja todistaa 1930-luvulle tultuaan sen yhteiskuntaelämän raadollisista piirteistä.
Tästä vinkkelistä eurodekkari on aina pelkkää eskapismia - aina, kunnes uusliberalistisesti poistamme vanhat poliittiset rakenteet talouselämää häiritsemästä. Sen sijaan rikospoliisiromaani on dekkarin eurooppalainen vastine. Parhaimmillaan.
Minusta dekkarin kehityksessä on kiinnostavaa juuri se, että se on usein ollut yks. 1. pers. kerrottua. Minämuotoista. Näin etsivän subjektiiviset tunnot saadaan upeasti esiin, mutta genren lakien mukaan niiden sosiaalinen yhteys on tekstissä läsnä. Euroopassa samansuuntaista neroutta on harjoittanut Georges Simenon. Komisario Maigret'n tunnot esitetään tietenkin yks. 3. pers. (mutta Simenon kertoo tarinaansa kaikkitietävänä). Brutaali etsiväjuttu muuntui taiteeksi, kaunokirjallisuudeksi, kun sen yksiniitinen toiminnallisuus avattiin subjektiiviseen (henkilön ajatusten, tuntojen ja tuntemusten suuntaan) ja kun tarina pidentyessään alkoi saada kirjallis-rakenteellisia ominaisuuksia samalla kun tekijöiden muotoajattelu romaanimuotoa työstäessään kehittyi.
Lopulta Ross Macdonaldin romaanien etsivästä tuli osa kaupunkinsa ajallis-alueellista kudosta. Se tavallaan laajensi Lew Archer -etsiväkertojan tietoisuuden yksittäisen organismin rajojen ulkopuolelle, etenkin avatessaan tutkittavien tapausten aika-akselin vuosikymmenten mittaiseksi 'psykohistorialliseksi' draamaksi. On kuin tarinaa ajoittain kertoisi Los Angeles eikä Lew Archer.
Raition mainitsema 'oman navan kaivelu' on ollut dekkariin upotettuna siitä lähtien, mutta genren laeille alisteisena elementtinä.
Kaunokirjallisesta avantgardesta ei dekkarissa ole koskaan ollut kyse. Siihen se on liian 1900-lukulainen muoto, siis läpikaupallista viihdykettä. Yritykset subjektiviteetin kerroksellisuuden kirjallis-kokemuksellisiksi hahmotuksiksi (oman navan kaivelu) eivät mitenkään istu dekkarigenreen - etenkään sellaiseen "kovaksikeitettyyn" jenkkidekkariin, jollaisena dekkarini haluan.