Kirjoittaja moxu päivämäärä 27.3.09 - 14:09
Jälleen vietetään Maailman teatteripäivää, tätä Arvi Kivimaan aikanaan lanseeraamaa juhlaa, jonka julistuksen on tällä kertaa kirjoittanut Augusto Boal (s. 1931), brasilialainen ohjaaja, teoreetikko, kirjailija ja poliitikko. Hänet tunnetaan erityisesti sorrettujen teatterin (Theatre of the Oppressed) kehittäjänä.
Boal ryhtyi 1950-luvun alussa johtamaan Teatro Arenaa Sao Paulossa. Hänen kulttuuriaktiivisuutensa ja kokeilunsa uusien teatterimuotojen kanssa koettiin uhkana maata hallinneen sotilasjuntan taholta. Vuonna 1971 Boal pidätettiin ja häntä kidutettiin sekä ajettiin maanpakoon Argentiinaan, missä hän julkaisi ensimmäisen kirjansa. Myöhemmin hän muutti Pariisiin, jossa hän opetti teatterimetodejaan usean vuoden ajan sekä loi Theatre of the Oppressed-keskuksen ja järjesti ensimmäisen festivaalin International Festival for the Theatre of Oppressed. Vuonna 1986 Boal palasi Brasiliaan ja perusti sittemmin Rio de Janeiroon sorrettujen teatterikeskuksen Centro do Teatro do Oprimido do Rio de Janeiro sekä useita yhteisöteatteriryhmiä.
Boal on kehittänyt erilaisia teatterin muotoja ja menetelmiä, mm. forum-teatterin ja näkymättömän teatterin. Hänen mukaansa yhteisöt ja yksilöt voivat löytää ongelmiensa ratkaisut hyödyntäen teatteria työkalunaan. Boalin mielestä katsoja ei ole vain spectator; hän haluaisi korvata sen sanaleikillä spect-actor, joka tarkoittaa sekä näkijää että toimijaa.
(Henkilötietolainaus Teatterikeskuksen tiedotteesta)
***
Maailman teatteripäivän julistus 27.3.2009 (luetaan ääneen tänä iltana kaikissa esityksissä):
Kaikki yhteiskunnat ovat teatterinomaisia arjessaan ja tuottavat spektaakkeleita erityisiin tilaisuuksiin. Ne ovat teatterinomaisia sosiaaliselta järjestelmältään ja tuottavat näytöksiä kuten tämä, jota olet saapunut katsomaan.
Vaikka emme sitä tiedosta, ihmisten väliset suhteet toimivat kuin teatterissa: tilan käyttö, elekieli, sanavalinnat ja äänenkäyttö, ajatusten ja tunteiden kohtaaminen, kaikki mitä välitämme näyttämöllä – teemme samoin elämässämme: me olemme teatteri!
Häät ja hautajaiset ovat spektaakkeleita, mutta niitä ovat myös arkipäiväiset, tutut ja tiedostamattomat rituaalit. Toki teatteria ovat pompöösit, muodolliset tilaisuudet, mutta myös aamukahvi, hyvän huomenen toivotus, ujo rakkaus, intohimon aallot, hallituksen istunto, diplomaattien kokous.
Yksi taiteen päätehtävistä on saada ihmiset näkemään arkielämän näytökset, joissa näyttelijät ovat samalla katsojia, joissa näyttämö ja permanto kohtaavat. Olemme kaikki taiteilijoita. Teatteri paljastaa näkemään ilmeisiä asioita, joita emme yleensä osaa nähdä, koska olemme niihin liian tottuneita. Tuttu muuttuu näkymättömäksi: teatteri valaisee arkipäivän näyttämön.
Viime syyskuussa hämmästyimme teatraalista paljastusta: me, jotka luulimme elävämme turvallisessa maailmassa siitä huolimatta, että sotia, kansanmurhia, teurastuksia ja kidutuksia toki tapahtuu, mutta kaukaisissa ja villeissä paikoissa, me, jotka elimme turvassa, me, joiden rahat olivat sijoitettuina arvostetuissa pankeissa tai pörsseissä luotettavien diilereiden käsissä, saimme tietää, että rahaa ei olekaan, se onkin virtuaalista, ekonomien fiktiivinen luomus - ekonomien, jotka eivät ole fiktiivisiä, eivät luotettavia, eivätkä kunniallisia. Kaikki olikin huonoa teatteria, synkkä juoni, jossa muutama ihminen voitti paljon ja moni hävisi kaiken. Rikkaiden maiden poliitikot järjestivät salaisia tapaamisia ja löysivät taianomaisia ratkaisuja. Me katsojat, heidän päätöstensä uhrit, jäimme parven viimeiselle riville.
Kaksikymmentä vuotta sitten ohjasin Racinen Faidran Rio de Janeirossa. Lavastus oli köyhä: lehmän nahkoja lattialla bambujen ympäröimänä. Ennen jokaista esitystä sanoin näyttelijöilleni: ”Kuvitelma, jota rakensimme päivä päivältä, on ohi. Kun astutte bambujen yli, teillä ei ole oikeutta valehdella. Teatteri on Piilotettu Totuus”.
Kun katsomme ulkokuoren läpi, näemme sortajia ja sorrettuja kaikissa yhteiskunnissa, etnisissä ryhmissä, sukupuolten välillä, sosiaaliluokissa ja kasteissa. Näemme epäreilun ja julman maailman. Meidän tehtävänämme on luoda toinen maailma, koska tiedämme, että se on mahdollista. Tämän toisen maailman rakentaminen on meidän käsissämme, teemme sen näyttämöllä ja omassa elämässämme.
Seuraa nyt tätä näytöstä, joka pian alkaa ja kun pääset kotiin, olet ystäviesi kanssa oman elämäsi näytelmässä. Katso ja näe, mitä et ennen pystynyt näkemään: sitä, mikä on aivan edessäsi. Teatteri ei ole vain joku tapahtuma, se on elämä!
Olemme kaikki näyttelijöitä ja tekijöitä: kansalaisena oleminen ei tarkoita sitä, että elät jossain yhteiskunnassa, vaan voit myös muuttaa sitä.
(Käännös Teatterin tiedotuskeskus)
***
Tämäniltaisiin esityksiin on jaossa myös vapaalippuja. Katsokaa Teatterikeskuksen sivuilta, mihin niitä tarjotaan ja käyttäkää hyödyksenne!
Ne ovat kaikki
sitä puhetta
joka päivänkin jo
täytyy ymmärtää
(Hannu Mäkelä: Yö soittaa, säv.Säde Rissanen 2007)
___________________________________
Mikko-Oskari Koski