Jesper kirjoitti:Marja teki 1. viestissä asiallisia muistutuksia. Sillä linjalla voisi mennä pidemmällekin ja muistuttaa, että uskonto oli ensimmäinen kulttuurinen muoto, jonka ihmiskunta kehitti. Uskonnon luomisella ihminen erottautui luonnosta ja loi yliluonnollisen eli sosiaalisen järjestyksen. Durkheimiläinen uskonnontutkimuksen perinne saattaisi muotoilla asian jotenkin noin.
Tämä ei ole uskonnollisten oppien sisältöjen puolustus.
Toiseksi, uskonnoista keskusteltaessa olisi hyvä erottaa ongelmatiikkaan liittävät eri ulottuvuudet: (a) uskonto inhimillisen yhteisöllisyyden alkeismuotona; (b) uskontojen opilliset sisällöt (eettiset ja metafyysiset - erit. ontoloogiset ja teologiset - uskomukset); (c) uskontojen institutionaaliset muodot (kuten kirkot). Uskonnon ydin ei ole uskossa olemattomaan!
Sitten on vielä se, että toisin kuin on esim. hindulaisuuden, islamin, juutalaisuuden ja kristinuskon laita, niin on uskontoja jotka eivät propagoi uskoa ns. tuonpuoleiseen eivätkä henkimaailmaan tms. Kuten buddhalaisuus. Tosin ei sekään ole kovin yksiniitinen kokonaisuus. Nämä uskonnot saattavat puhua itsestään soteriologisina muotoina, ts. sosiaalisina järjestelminä, jotka pyrkivät auttamaan yksilöitä heidän ahdistuksissaan ja kärsimyksissään. Pyrkivät siis elämän kolhiessa auttamaan ns. mielenrauhan saavuttamisessa tai henkisestä hädästä pelastamisessa, esim. auttamalla yksilöä vapautumaan (halun ylläpitämästä) elämänvalheesta, harhasta, joka panee tavoittelemaan mahdottomia. En näe tälläisessä uskonnossa paljoakaan negatiivista.
Mitäs tähän sanotte?
"Koska uskonnot on laadittu suuren joukon käsityskykä vastaaviksi, ne voivat sisältää vain välillistä, eivät välitöntä totuutta. Välittömän totuuden vaatiminen niiltä olisi samaa kuin kirjanpainantakehyksiin ladottujen kirjasinten lukeminen painoksen asemasta. Jonkin uskonnon arvo on niin muodoin riippuvainen siitä suuresta tai pienestä totuuden määrästä, joka kätkeytyy siihen vertauskuvien verhon taakse, ja siitä kirkkaasta tai hämärästä selvyydestä, jolla totuus kuultaa näkyviin tuon verhon takaa, siis itse verhon läpinäkyväisyydestä. Näyttää melkein siltä, että kuten vanhimmat kielet ovat täydellisimpiä, niin myös vanhimmat uskonnot.
Filosofia asettaa vaatimuksekseen ja sen vuoksi velvoituksekseen olla kaikessa esittämässään totta sensu stricto et proprio, sillä se vetoaa ajatteluun ja vakaumukseen. Sitä vastoin uskonnolla, tarkoitettuna epälukuisalle joukolle, joka tutkisteluun kykenemättä ei milloinkaan tajuaisi syvimpiä ja vaikeimpia totuuksia sensu proprio, onkin vain velvoituksena olla totta senso allegorico. Tämän vertauskuvallisen luonteen eräänä tunnusmerkkinä ovat ehkä jokaisessa uskonnossa tavattavat mysteerit, nimittäin tietyt opit, joita ei voi edes selkeästri ajatella, puhumattakaan siitä, että ne olisivat sananmukaista totuutta. Niin, ehkäpä voisi väittää, että eräät täydelliset ristiriitaisuudet, todelliset järjettömyydet, ovat täysipitoisen uskonnon olennainen aines.
uskontojen peruseroavaisuutena ei voi pitää - kuten yleensä tehdään - ovatko ne monoteistisia, polyteistisia, panteistisia vai ateistisia. Eroavaisuus on vain siinä, ovatko ne optimistisia vai pessimistisiä, s.o. esittävätkö ne tämän maailman olemassaolon itsessään oikeutetuksi, siis ylistävät ja kiittävät sitä vai pitävätkö ne sitä sellaisena, mikä voidaan käsittää vain syyllisyytemme seuraamukseksi, ja minkä ei oikeastaan pitäisi olla olemassa, ja tunnustavat, ettei olioiden ikuisessa, alkuperäisessä ja muuttumattomassa järjestyksessä, siinä minkä joka suhteessa tulisi olla olemassa, voi olla tuskaa ja kuolemaa." Näin kirjoittaa Schopenhauer.