Miksi he säveltävät?

Musiikista ja Radio 1:n musiikkiohjelmista

Valvojat: Nettitoimitus, Tiedotus

Miksi he säveltävät?

ViestiKirjoittaja lgrohn päivämäärä 26.9.11 - 18:35

Kuuntelin viikoloppuna Kaipaisen, Lindbergin, Pulkkisin, Saariahon ja Tiensuun viimeisimmät levyt. Ammattitaitoista työtä, kovaa menoa, mutta - tylsiä. Ei omaperäisyyttä, ei luovuutta, eivät herätä halua kuunnella uudelleen. Miksi he säveltävät? Tai miksi he säveltävät enää. Ainoat valopilkut olivat Kari Kriikun lurittelut parissa levyssä.
http://www.synestesia.com
Käyttäjän avatar
lgrohn
 
Viestit: 367
Liittynyt: 9.8.06 - 12:49
Paikkakunta: Nauvo

Re: Miksi he säveltävät?

ViestiKirjoittaja humalainen päivämäärä 26.9.11 - 19:24

lgrohn kirjoitti:Kuuntelin viikoloppuna Kaipaisen, Lindbergin, Pulkkisin, Saariahon ja Tiensuun viimeisimmät levyt. Ammattitaitoista työtä, kovaa menoa, mutta - tylsiä. Ei omaperäisyyttä, ei luovuutta, eivät herätä halua kuunnella uudelleen. Miksi he säveltävät? Tai miksi he säveltävät enää. Ainoat valopilkut olivat Kari Kriikun lurittelut parissa levyssä.


näin nykkäriä' minäkään en juuri kuuntele. sydämeni miltei suli meriläisen jälkisarjallista karaktääreitekniikkaa soveltavassa 3. sinfoniassa joka on musiikillisesti paljon sibeliustra painnokkaampaa, orkestraalisesti ajateltua väkevää modernistista sinfoniamusiikkia, merikannon juha sai minut hikloileaan polttavasta emotionaalisesta hehkusta lumoutuneena.
humalainen
 
Viestit: 914
Liittynyt: 17.12.06 - 22:57

Re: Miksi he säveltävät?

ViestiKirjoittaja humalainen päivämäärä 26.9.11 - 19:57

ihmetellä sopii mikä näitä ammattiorkesterita nykyään vaivaa kun kenenkään muiden säveltäjien kuin salomaiden kansallisväritteistä kansanlauluvaikutteista lällyä junttiromantiikkaa harmonisten tapahtumien kaavamaisuudessa,yllätyksettömyydessä ja mielenkiinnottomuudessa ja melodisessa triviaalisuudessa ja kamarimusiikillisessa ohuesti soivassa klisheenomaisessa kirjoitustavassaan viljelevän zään sibiiliuksen pikkuporvareillisesti orientoituneen näperrystä ja pikkusievää nypläystä kornilla tavalla muistuttava mosaiikki mahtuu liituraitapukuherrojen ja donnien ja daamien musiikilliselle ruokalistalle repertoaarissa kaudesta kauteen. noloa, hölmöä, pelleä, hävettävää tyhmyyttä todistavaa tietämättömyyttä musiikkiperintömme rikkauksista jossa tuntuu olevan ammottava aukko itse kunkin konserttienjärjestäjäön sivistyksessä. usus est tyrannus. tottumus on hirmuvalta. ilmeisesti sibewn truotanto muodastaa mustasukkaisten kuulijoiden reviirin jonka ympärille levyteollisuus ja markkinat ovat rakentaneet kapitalistisen linnoituksensa joka ei salli yhdenkään muun todistaa omia sä'veltäjänkykyjään ja suuruuttaan kun sibe-uskovaiset domninoivat konserttitoimintaa ja ohjelmistoa.

minä kaipaan jatkuvasti uusia lukuja omaan musiikilliseen sivistykseeni musiikinhistoriassamme johon suhtaudun tutkijan objektiivisella mielenkiinnolla jokaisesta sensaatiomaisesta löydöstä riemastuen kalkkeutumatta yhden reliktin ympärille rakennetujen kulttimenojen monumenttiin.


germaanisesta korkeakulttuurisesta musiikkiperinnöstä ja koukukunnasta versoavat suomalaiset vastineet ja heidän teoksensa muodostavat korkeimman musiikillisen ihanteen ja ideaalin jolle rahvaanomaisena etnomusiikillisena vastakohtana sibeliuksen kansanomainen, modaalinen kotiseututaide on häpeätahra ihmisten musiikintuntemuksessa ja sivistyksessä jotka eivät ymmärrä näiden välistä todellista asetelmaa vaan luulevat juuri jälkimmääisen edustavan kjorkeinta kulttuurista kerrostumaa mitä itse assiassa juuri melartin, ja muut siitä eteenpäin aarre merikansto ja ranta ovat meille hurmiossa haltioituneena kukoistavassa orkestraalisessa rikkaassa sointiväripaletissaan ja melodian, muodon ja linjan korostavassa musikillisessa polyfoniaa suosivassa tyylissään fougstedtin monumentaalisten sinfonoiiden tavoin joka eiu antautunut värimäsäilyyn kapellimestarinakaan eikä melartinin tavoin artvostanut atonaalisuutta tyylikeinona.


ekman oli oikeassa siinä että tonaaliset säveltäjät yksinkeertaisin keinoin saavat paljon suuremmnan vaikutyuksen aikaan kuin atonaalisen musiiiin suurimmat mestarit kuten schönbergin pierrot hgävisi täysin krohnin vuodenajat sinsonian avausosalle.
humalainen
 
Viestit: 914
Liittynyt: 17.12.06 - 22:57

Re: Miksi he säveltävät?

ViestiKirjoittaja punoja päivämäärä 28.9.11 - 0:09

humalainen kirjoitti:
ekman oli oikeassa siinä että tonaaliset säveltäjät yksinkeertaisin keinoin saavat paljon suuremmnan vaikutyuksen aikaan kuin atonaalisen musiiiin suurimmat mestarit kuten schönbergin pierrot hgävisi täysin krohnin vuodenajat sinsonian avausosalle.


Höpö höpö. Miten niin muka oli 'oikeassa' - mitä nyt vain patavanhoillinen joka ei ymmärrä musiikin korkeampia sfäärejä. Kansanlaulumiehiä LOL
punoja
 
Viestit: 75
Liittynyt: 20.6.11 - 0:06


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron