kritiikki kirjoitti:Mennäänpäs asiaan: Kulttuuriuutisissa puhuttiin ansiokkaasti Tampereen Työväen Teatterista. Siitä ruusu, kun ylipäätään puhuttiin.
Toimittaja teki alussa oudon kysymyksen: "Miksi teatterin nimi on työväen teatteri, eihän Suomessa ole enää työväkeäkään."
Sydämeni löi pari ylimääräistä tuon kysymyksen jälkeen. Ajattelin, kuinka yllättävä kysymys- ja jossain mielessä erittäin epäviisas kysymys.
Tottaka Tampereen TyöväenTeatteri on yleisteatteri, mutta sillä on kunnioitettava historia, sitä älköön kulttuuriuutisten väkikään menkö sorkkimaan.
Jos ellainen röyhkeys tapahtuisi, että teatterin nimeä lähtisivät porvarivoimat muuttamaan, räjäyttäisin minä Suomen porvariston leijailemaan onnettomina sieluina pitkin atmosfääriä, eikä tänne jäisi yhtä ainutta porvaria ihmiskuntaa kiusaamaan...... Kyllä jämpti on niin perkele.
kritiikki kirjoitti:Kerran vielä: Ohjelma oli Kultakuume, jossa käsiteltiin Tampereen Työväen Teatteria.
http://yle.fi/radio1/kulttuuri/kultakuu ... 27890.html
VeHy kirjoitti:No minkäs takia sen nimi sitten on työväen teatteri?
Tampereen Työviksen nimi on hieno jäänne ajalta, jolloin Suomen teatterikenttä oli vasta hahmottumassa. Sadankymmenen vuoden ikä on yksittäiselle, samassa paikassa toimineelle teatterille hieno saavutus maassa, jossa kulttuurin institutioituminen on tuoreempaa juurta.
Työväen teattereita oli 1900-luvun alkupuolella ja vielä sotien jälkeenkin monilla paikkakunnilla, mutta useimmissa tapauksissa ne yhdistettiin jonkun muun ryhmän kanssa paikalliseksi kaupungin- tai alueteatteriksi. Joillakin paikkakunnilla työväennäyttämöt jäivät eloon, mutta vain Tampereella Työvis oli niin vahva, että se pystyi säilymään ammattiteatterina. Pitkäaikaisilla, kautta teatterikentän arvostusta nauttineilla johtajilla Kosti Elolla ja Eino Salmelaisella oli tähän ratkaiseva vaikutus. Vaikkei pidä unohtaa myöskään Työväentalon vahvan miehen, maisteri Unto Kanervan roolia varsinkaan Salmelaisen vetäydyttyä ja uusien johtajien ollessa poliittisesti heikompia.
Salmelaisen lausahdus Lasse Pöystille onkin ehkä avain siihen, miksi TTT säilyi muun työväennäyttämölinjan kuihtuessa pois ammattilaissektorilta: "Suurin saavutukseni on, että sain sekä demarit että kommarit pysymään tämän teatterin takana".
Työviksen vaiherikkaasta historiikista, jonka on toimittanut Panu Rajala, on varsin olennaiset osat tiivistävä esittely täällä:
http://www.ttt-teatteri.fi/ttt_tieto/
Onneksi roihuava aatteen palo on nykyään väistynyt todellisen taiteen tieltä ja Tampereen Työväen teatterissakin tehdään juuri sitä, mitä varten se on olemassa: Teatteritaidetta!