oopperan problematiikkaa

Musiikista ja Radio 1:n musiikkiohjelmista

Valvojat: Nettitoimitus, Tiedotus

oopperan problematiikkaa

ViestiKirjoittaja humalainen päivämäärä 19.3.12 - 19:57

Löytyykö täältä mozart-asiantuntijoita jotka pystyisivät vastaamaan kysymykseen, miksi mozart ei säveltänyt omaa musiikkiaan don juanin illalliskohtaukseen jossa pieni puhallinorkesteri esittää ajan muodikkaita oopperasävelmiä, vaan tyytyi vain sovittamaan martin y solerin sievän mutta mozartista riippuvaisen ja mitättömän una cosa raran ja lichigantin numeroita lorenzo da ponten tekstiin?

tyhmempi ajattelisi että siksi kun libretiossa niin lukee ja se muodostaa viime kädessä teoksen rungon. mutta tekiohän mozart monesti ennenkin muutoksia librettoon ja taiteiljat tomivat usein yhteistyössä keskenään sopien yhdessä tällaisista kysymyksistä sulassa sovussa vaikkakaan ei aina, varescon kanssa mozartilla oli vaikeuksia saada miehestä irti enempää kuin hänestä lähti,

itse ajattelin että mozart hakusi alitajuisesti huvitella don juaniksi samastuneena vähäpätöisemmän yleisön suosikin kustannuksella, osoittaakseen oman ylivertaisuutensa häneen nähden ja peilaamalla ironiseen sävyyn wieniläisten turmeltunutta ja kevytmielistä musiikki ja oopperamakua pöytäköhtauksessa jossa muuten sankari ja palvelija esittävät duettona figaron lohdutusaariaa cherubinolle häistä vaatien tätä puhumaan selvästi kun leporellolla on suu tä'ynnä pöydästä pihistämäänsä ruokaa. aristokraattinen ja palveluskunnan musiikillisilla makutottumuksilla siis mässäillään ja niissä lienee selvä ero palvelijan eduksi mistä wienin aateliset eivät tietysti pitäneet ja kävi jatkuvasti heidän hermoilleen joka osittain koitui mozartin kohtaloksi. bravi cosa rara.

rikkoohan se kohtauksen magian, ja illuusion jonka vain mozart kykeni luomaan semminkään kun tuskin mikään aiheiden välinen sisäinen yhteys on voinut logiikkaa musiikkiin tuoda mutta sellainen oli ajan käytäntö lainailla muiden materiaaliaomiin teoksiin vapaasti kun tekijänoikeutta ei nykymuodossa vielä tunnettu ja kirjoittaa instrumentaaliselle äänelle fanfaarimaisen koomisisesti töräytteleviä koloratuureja ehyihinja tasapainoisiin aarioihin jotta laulajien taidot pääsisiovät esille parhaassa valossa kuten lucio sillassa ja donna annan 2. aariassa jota berlioz paheksui tämän surressa isän kohtaloa antautuen aistillisille huvituksille samalla
humalainen
 
Viestit: 914
Liittynyt: 17.12.06 - 22:57

Re: oopperan problematiikkaa

ViestiKirjoittaja humalainen päivämäärä 3.4.12 - 17:10

on hämmentävää että kukaan ei oikeasti tunnu tietävän tai tuntevan kuten muissa taiteenlajeissa on tapana, suomen sinfonmiakirjallisuuden kauneimpia hedelmiä ja olemisen puhtaimpia tuotteita kun tällainen homeelta haiskahtava kansallistaiteiljamyytti ja käsite on vallalla.halpalentoyhtiön koneiden takasiipiinkin on piirretty runebergin 6 metrinen kuva. no mutyta rihkamallahan on mukanaq koristella itseään ja pitää mukana. toisaalta ei liian teoretisopiva äluyllinen modrnismuikaan tuota nautittavaas ja syvästi tujteita kosketavaa taidetta. siitä meillä on surulllisias esimerkkejä. säveltaidettamme leimaakin modernismin ja romanttisen ilmaisupaineen välinen dualismi ja polariteetti joka kuvastaa kulttuurimme januskasvoja jotka ovat kaikkialla erottamattomasti toisiaan vastassa,ja edellytävät toisiaan.kuten materialismi ja idealismi tai subjekti ja objekti.
humalainen
 
Viestit: 914
Liittynyt: 17.12.06 - 22:57

Re: oopperan problematiikkaa

ViestiKirjoittaja ite vierailija reiska päivämäärä 1.6.12 - 20:06

Kuuntelin äsken Mozartin Klarinettikonsertto, KV 622:1. 1 OSA (12:52)
Aivan loistava :lol:
ite vierailija reiska
 
Viestit: 4272
Liittynyt: 12.3.04 - 10:16

Re: oopperan problematiikkaa

ViestiKirjoittaja VeHy päivämäärä 2.6.12 - 10:56

ite vierailija reiska kirjoitti:Kuuntelin äsken Mozartin Klarinettikonsertto, KV 622:1. 1 OSA (12:52)
Aivan loistava :lol:

Kuuntele kaikki osat, löydät ne helposti tuubista. Teos on todella upea ja kaunista musiikkia, Mozartin aivan viimeisimpiä. Yleensä jos siitä irroitetaan joku osa erikseen kuunneltavaksi, niin se taittaa alla kakkonen eli Adagio.

Wikipedia: Klarinettikonsertto (Mozart)

p.s. Klarinettikonsertto ei taida olla otsikon mukaista oopperaa, mutta mitä väliä sillä oikeastaan on?
VeHy
 
Viestit: 6939
Liittynyt: 4.3.04 - 11:46
Paikkakunta: PK-seutu

Re: oopperan problematiikkaa

ViestiKirjoittaja ite vierailija reiska päivämäärä 2.6.12 - 13:10

VeHy kirjoitti:
ite vierailija reiska kirjoitti:Kuuntelin äsken Mozartin Klarinettikonsertto, KV 622:1. 1 OSA (12:52)
Aivan loistava :lol:

Kuuntele kaikki osat, löydät ne helposti tuubista. Teos on todella upea ja kaunista musiikkia, Mozartin aivan viimeisimpiä. Yleensä jos siitä irroitetaan joku osa erikseen kuunneltavaksi, niin se taittaa alla kakkonen eli Adagio.

Wikipedia: Klarinettikonsertto (Mozart)

p.s. Klarinettikonsertto ei taida olla otsikon mukaista oopperaa, mutta mitä väliä sillä oikeastaan on?


Minulla on tuo Mozart Taitoa ja mielikuvitusta
Klassiset säveltäjät, sellainen cd, On minulla :lol:
ite vierailija reiska
 
Viestit: 4272
Liittynyt: 12.3.04 - 10:16


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron