Huomasin Suomen ortodoksikirkon vanhasta lehdestä; Aamun Koitto 11/2006 /
Avoin ikkuna -palstalla Ari Sirviön kirjoituksen:
"Viron kirkossa keskustellaan kalentereista", josta otteita tänne.
Vuoden 2006 "huhtikuussa -- K.P. Tallinnan ja koko Viron metropoliitta Stefanos esitti, --
että pääsiäisestä johtuvat suuret juhlat vietettäisiin vanhan (juliaanisen) kalenterin mukaan
ja liikkumattomat pyhät, kuten joulu, uuden (gregoriaanisen) kalenterin mukaan."
Silloin vuonna 2006 "Viron kirkossa seurakunnat voivat itse päättää kumpaa kalenteria ne
juhlien suhteen noudattavat." -- Toivottiin; "että -- vuonna 2008 voitaisiin käytäntöä
yhtenäistää."
Vuodelle 2007; "pääsiäinen sattuu samaan aikaan sekä uuden että vanhan kalenterin mukaan.
-- Viron venäläiset juhlistavat mm. pääsiäistä ja joulua vanhan kalenterin mukaisesti.
Viron kauppaliikkeet ovat tyytyväisiä -- myyntisesonki jatkuu pidempään",
kirjoituksessa kerrottiin. Nykykäytännöt eivät ole tarkemmin tiedossani.
Aikaisemmasta ortodoksilehdestä; Aamun Koitto 13/2005 / Lukijat -palstalla
Kirill Gluschkoff / Espoo; kirjoituksesta otteita: "Ajanlasku --
Itsenäisiä ortodoksikirkkoja on toistakymmentä." -- Vakaumuksensa "mukaan uusi ajanlasku
on oikeampi kuin vanha, -- Siitä on tullut 13 päivän virhe yhteensä vuosisatojen aikana. --
Aikoinaan joulu asetettiin roomalaisen pakanallisen juhlan paikalle vuoden pimeimpään aikaan,
talvipäivän seisauksen kohdalle, joka ei ole 7.1 vaan 25.12." -- Tietääkseensä;
"Ortodoksikirkoista - vain 4-5 viettää joulua 7.1 ja loput viettävät sitä 25.12. --
Kevätpäivän tasausta ei saisi siirrellä, se ei riipu ihmisistä." -- Silloin 2005;
"Ortodoksikirkoissa käytetään kolmea eri kalenteria"... -kirjoituksessa kerrottiin.
Huom. em. "talvipäivän seisaus -- 25.12." -mainintansa, josta nykyään yhä puuttuu
gregoriaanisesta kalenteristamme aiheotsikon; Kalenterimme kolme ylimääräistä päivää...