Ohjaaja Veli-Matti Saikkonen ja päädramaturgi Marjatta Lohikoski

VIERAANA päädramaturgi Marjatta Lohikoski

VUODEN VIIMEINEN KESÄ
Ma 28.12.1998 klo 21.00 HUOM. aika!

Dramaturgi Marjatta Lohikoski työstään tv-elokuvassa Vuoden viimeinen kesä

ROMAANISTA KÄSIKIRJOITUKSEKSI

"Claes Anderssonin romaani Ihminen sielunsa kaltainen (En mänska börjar likna sin själ) ilmestyi vuonna 1983. Sekä aihe että romaanin avoin rakenne alkoivat viehättää tv-elokuvan lähtökohdaksi vasta reilusti yli kymmenen vuotta myöhemmin. Tulevista työsuunnitelmista puhuessamme mainitsin ohjaaja Veli-Matti Saikkoselle ideasta: se olisi nykyhetkeen sijoittuva tv-elokuva, jonka päähenkilö olisi — ei miespsykiatri kuten alkuteoksessa — vaan nuori naislääkäri."

"Yllätyksekseni kuulin, että ohjaaja ja kirjailija olivat suunnitelleet elokuvaa romaanin ilmestymisen aikoihin, mutta kuten niin usein käy suunnitelma ei tuolloin jostain syystä toteutunut. Nyt yhteinen kiinnostus virisi, lähdimme kirjailijan puheille ja sovimme yhteistyöstä."

"Kirjoitin useitakin tekstiversioita yhteisten kaavailujemme mukaan. Istuntomme pitenivät. Lopulta oltiin jo lukuharjoituksissa näyttelijöiden kanssa, ja sen jälkeen saatoimme aloittaa käsikirjoituksen viimeistelyn. Hioimme tosin tarinan yksityiskohtia ohjaajan kanssa aivan viime hetkiin saakka, sillä teimme pieniä muutoksia vielä kuvauspaikalla ja dramaturgiaan saattoi vaikuttaa leikkausvaiheen loppuun asti."

"Claes Anderssonin romaani heijastaa monilta piirteiltään selkeästi ilmestymisajankohtaansa. Se on moniaineksinen kollaashi, siinä tutkiskellaan mm. narsismia joka oli juuri nousemassa uudeksi puheenaiheeksi. Itse tarina on ajaton, klassinen. Ihminen käy sylipainia itsensä kanssa. Joutuu kriisiin työssään, sosiaalisissa suhteissaan, rakkaus- ja perhe-elämässään. Hän joutuu elämään kuin joka puolelta piiritystilassa."

"Ajankohtaisen tv-draaman aiheeksi minusta tuntui haasteelliselta tilanne, jossa nuori nainen joutuu jättämään syvästi rakastamansa lapset aviomiehelleen, isälle, lähtiessään itse maailman tuuliin selvittelemään elämänsä sotkuja. Kenji Mizoguchin elokuvat ovat tehneet minuun syvän vaikutuksen. Ohjaaja kuvaa useimmiten naisia jotka joutuvat syviin ristiriitoihin sosiaalisen ympäristönsä kanssa. Vaikka aika nyt on aivan toinen kuin esimerkiksi 20-luvun Japanissa ja vaikka naisella on vapautta ja valinnan mahdollisuuksia, elämän ristiriitoja riittää. Olen iloinen yhteistyöstä kirjailijan ja ohjaajan kansa, joille on myös sopinut nostaa naisen arkinen elämänpiiri draaman aiheeksi."