Etusivulle
Toimitus
Historia
Arkisto
Linkit

Arkisto

5.9.2000
Elokuvien lääkärikuva

Vaikka nykyisin jokaisella kanavalla on oma "lääkärisarjansa" ei lääkäri ole erityisesti kiehtonut elokuvantekijöitä.

- Lääkäri on kuitenkin hyvä kuvaamisen aihe. Parempi kuin esimerkiksi kirjailija, koska on hyvin vaikea kuvata sitä mitä kirjailija tekee.Sen sijaan lääkärin työn toiminnallinen puoli on usein dramaattista ja sen vuoksi kiitollinen kuvaamisen kohde, kertoo elokuvahistorioitsija Peter von Bagh.Peter von Baghilla on tuntumaa lääkärin työhön paitsi elokuvien, niin myös perheensä kautta. Hänen isänsä työskenteli Oulun piirimielisairaalan ylilääkärinä kymmeniä vuosia, joten von Baghin perhe myös asui sairaala-alueella.

- Pidän lääkärin ammattia tavattoman hienona ammattina. Oikeastaan käsitys lääkäreistä on vuosien mittaan vain parantunut. On käsittämätöntä, kuinka he yleensä pystyvät työskentelemään niin valtavassa paineessa vuodesta toiseen. Lisärasituksen ammattiin tuo vielä nykyään tämä järjetön säästäminen, josta lääkärit ja potilaat joutuvat kärsimään aivan kohtuuttomasti. Jos vielä analysoin elokuvien lääkärikuvaa, niin oikeastaan elokuvat eivät niinkään kuvaa oikeita lääkäreitä vaan enemmänkin sitä, kuinka me ajattelemme lääkäreistä.Elokuvien lääkäri onkin, milloin pelle, sankari tai hirviö.

- Elokuvien lääkärityypit heijastavat meidän yhteisiä pelkojamme. Lääkärissä myös ajatellaan olevan jotain ylimaallista voimaa ja ylimaallista viisautta. Ja siihen elokuvissa sitten reagoidaan pudottamalla lääkäri jalustaltaan. Hänestä tehdään joko rikollinen tai hirviö, kuten kauhuelokuvissa tapahtuu tai sitten otetaan avuksi huumori ja tehdään lääkäristä pelle. Humoristisesti esitetty lääkäri on myös osa vanhaa näytelmäperinnettä, lääkärivitsejähän on valtavasti. Toisaalta vanhemmissa elokuvissa lääkäri pidetään aina jalustalla ja hänet kuvataan pelastavana sankarina, joka uupumatta tekee työtä potilaidensa hyväksi. Lääkäri rientää aina paikalle, hän keksii parantavan lääkkeen tai tekee kirurgisia ihmetemppuja ja potilas pelastuu !

Sairaalassa kukoistaa aina romantiikka

Steriiliä sairaalaa ei välttämättä pidetä kovinkaan romanttisena paikkana, mutta elokuvissa on toisin. Lähes kaikissa sairaalasarjoissa rakkaus kukoistaa ja merkitseviä silmäyksiä luodaan jopa leikkauspöydän yli lääkärin ja sairaanhoitajan välillä.

- Sairaalassa toimii tämä vastakohtaisuus. Sehän on paikka, jossa käydään myös elämän ja kuoleman taistelut. Sitten toisaalta on tämä romantiikka.Se kuuluu jotenkin niin elimellisesti näihin lääkärielokuviin, että ellei lääkäri ja hoitaja rakastuisi toisiinsa, niin ihmiset löisivät varmasti lippuluukut hajalle, Peter von Bagh naurahtaa.Sen sijaan potilaan ja lääkärin välistä suhdetta kuvataan vähän ja von Baghin mielestä harvoin asiallisesti

- Se onkin ollut suuri pettymys- ainakin minulle. Viikottaisissa sairaalasarjoissa kuvaukset vastaavat harvoin todellisuutta. Tosin on olemassa myös todellisia helmiä, kuten esimerkiksi Ingmar Bergmanin synnytyssairaalakuvaus Elämän kynnyksellä, joka on todella hieno elokuva. Siinä potilaan ja lääkärin suhde on hyvin erikoinen ja kohtaukset ovat täynnä sähköä. Niissä vallitsee syvä inhimillisyys ja välillä lääkäristä tulee melkein hoidettava; tätähän voi tapahtua myös todellisessa elämässä. Lääkäri on siis ihminen itsekin, inhimillisine vahvuuksineen ja heikkouksineen.

Kuppaelokuvat naurattavat

1940-luvulla, sotien jälkeen Suomessa tehtiin hyvin paljon ns. kuppaleokuvia, joissa kansaa valistettiin vansin ankaralla kädellä sukupuolitautien vaaroista.

- Nykyään ne lähinnä naurattavat. Nehän ohjasi Hannu Leminen, taannoinen TV2:n johtaja ja hieno melodraaman tekijä. Hän melkein erikoistui näihin kuppaelokuviin. Sodan jälkeen sukupuolitaudit levisivät vauhdilla ja niin sitten päätettiin valistaa kansaa näiden tautien vaaroista. Ne olivat kyllä myös eläviä elokuvia, mutta niille oli ominaista holhoava ja saarnaava sävy. Näissä elokuvissa lääkäri on aina ehdottoman puhdas ja vanhanaikaisessa mielessä myös absoluuttinen auktoriteetti, jonka arvovaltaa ei kiistetty mistään suunnasta. Niin lääkäri sitten jumalaisella oikeudellaan jakoi käsityksiään oikeasta ja väärästä.

toimittaja
KARIN MARIOLA

Lääkäri elokuvissa esim.

- Synnin jäljet, ohj. Hannu Leminen

- Suurin voitto, ohj. Hannu Leminen

- Nuoruus sumussa, ohj. Toivo Särkkä

- Hedelmätön puu, ohj. Hannu Leminen

- Miehen kylkiluu, ohj. Orvo Saarikivi, Hugo Hytönen

- Elämän kynnyksellä, ohj. Ingmar Bergman

- Punaparta, ohj. Akira Kurosawa - Päivä kilpa-ajoissa (Marx-veljekset)

- MASH, ohj. Robert Altman


Seuraava lähetys
Keskustelu & palaute
Vinkit
Piilohulluutta, piilohulluutta!
Terveysteema
AlkuunSivun alkuun