5.9.2000
Elokuvien lääkärikuva
Vaikka
nykyisin jokaisella kanavalla on oma "lääkärisarjansa"
ei lääkäri ole erityisesti kiehtonut elokuvantekijöitä.
- Lääkäri
on kuitenkin hyvä kuvaamisen aihe. Parempi kuin esimerkiksi
kirjailija, koska on hyvin vaikea kuvata sitä mitä kirjailija
tekee.Sen sijaan lääkärin työn toiminnallinen
puoli on usein dramaattista ja sen vuoksi kiitollinen kuvaamisen
kohde, kertoo elokuvahistorioitsija Peter von Bagh.Peter von Baghilla
on tuntumaa lääkärin työhön paitsi elokuvien,
niin myös perheensä kautta. Hänen isänsä
työskenteli Oulun piirimielisairaalan ylilääkärinä
kymmeniä vuosia, joten von Baghin perhe myös asui sairaala-alueella.
- Pidän
lääkärin ammattia tavattoman hienona ammattina. Oikeastaan
käsitys lääkäreistä on vuosien mittaan
vain parantunut. On käsittämätöntä, kuinka
he yleensä pystyvät työskentelemään niin
valtavassa paineessa vuodesta toiseen. Lisärasituksen ammattiin
tuo vielä nykyään tämä järjetön
säästäminen, josta lääkärit ja potilaat
joutuvat kärsimään aivan kohtuuttomasti. Jos vielä
analysoin elokuvien lääkärikuvaa, niin oikeastaan
elokuvat eivät niinkään kuvaa oikeita lääkäreitä
vaan enemmänkin sitä, kuinka me ajattelemme lääkäreistä.Elokuvien
lääkäri onkin, milloin pelle, sankari tai hirviö.
- Elokuvien
lääkärityypit heijastavat meidän yhteisiä
pelkojamme. Lääkärissä myös ajatellaan
olevan jotain ylimaallista voimaa ja ylimaallista viisautta. Ja
siihen elokuvissa sitten reagoidaan pudottamalla lääkäri
jalustaltaan. Hänestä tehdään joko rikollinen
tai hirviö, kuten kauhuelokuvissa tapahtuu tai sitten otetaan
avuksi huumori ja tehdään lääkäristä
pelle. Humoristisesti esitetty lääkäri on myös
osa vanhaa näytelmäperinnettä, lääkärivitsejähän
on valtavasti. Toisaalta vanhemmissa elokuvissa lääkäri
pidetään aina jalustalla ja hänet kuvataan pelastavana
sankarina, joka uupumatta tekee työtä potilaidensa hyväksi.
Lääkäri rientää aina paikalle, hän
keksii parantavan lääkkeen tai tekee kirurgisia ihmetemppuja
ja potilas pelastuu !
Sairaalassa
kukoistaa aina romantiikka
Steriiliä
sairaalaa ei välttämättä pidetä kovinkaan
romanttisena paikkana, mutta elokuvissa on toisin. Lähes kaikissa
sairaalasarjoissa rakkaus kukoistaa ja merkitseviä silmäyksiä
luodaan jopa leikkauspöydän yli lääkärin
ja sairaanhoitajan välillä.
- Sairaalassa
toimii tämä vastakohtaisuus. Sehän on paikka, jossa
käydään myös elämän ja kuoleman taistelut.
Sitten toisaalta on tämä romantiikka.Se kuuluu jotenkin
niin elimellisesti näihin lääkärielokuviin,
että ellei lääkäri ja hoitaja rakastuisi toisiinsa,
niin ihmiset löisivät varmasti lippuluukut hajalle, Peter
von Bagh naurahtaa.Sen sijaan potilaan ja lääkärin
välistä suhdetta kuvataan vähän ja von Baghin
mielestä harvoin asiallisesti
- Se
onkin ollut suuri pettymys- ainakin minulle. Viikottaisissa sairaalasarjoissa
kuvaukset vastaavat harvoin todellisuutta. Tosin on olemassa myös
todellisia helmiä, kuten esimerkiksi Ingmar Bergmanin synnytyssairaalakuvaus
Elämän kynnyksellä, joka on todella hieno elokuva.
Siinä potilaan ja lääkärin suhde on hyvin erikoinen
ja kohtaukset ovat täynnä sähköä. Niissä
vallitsee syvä inhimillisyys ja välillä lääkäristä
tulee melkein hoidettava; tätähän voi tapahtua myös
todellisessa elämässä. Lääkäri on
siis ihminen itsekin, inhimillisine vahvuuksineen ja heikkouksineen.
Kuppaelokuvat
naurattavat
1940-luvulla,
sotien jälkeen Suomessa tehtiin hyvin paljon ns. kuppaleokuvia,
joissa kansaa valistettiin vansin ankaralla kädellä sukupuolitautien
vaaroista.
- Nykyään
ne lähinnä naurattavat. Nehän ohjasi Hannu Leminen,
taannoinen TV2:n johtaja ja hieno melodraaman tekijä. Hän
melkein erikoistui näihin kuppaelokuviin. Sodan jälkeen
sukupuolitaudit levisivät vauhdilla ja niin sitten päätettiin
valistaa kansaa näiden tautien vaaroista. Ne olivat kyllä
myös eläviä elokuvia, mutta niille oli ominaista
holhoava ja saarnaava sävy. Näissä elokuvissa lääkäri
on aina ehdottoman puhdas ja vanhanaikaisessa mielessä myös
absoluuttinen auktoriteetti, jonka arvovaltaa ei kiistetty mistään
suunnasta. Niin lääkäri sitten jumalaisella oikeudellaan
jakoi käsityksiään oikeasta ja väärästä.
toimittaja
KARIN MARIOLA
Lääkäri
elokuvissa esim.
- Synnin
jäljet, ohj. Hannu Leminen
- Suurin
voitto, ohj. Hannu Leminen
- Nuoruus
sumussa, ohj. Toivo Särkkä
- Hedelmätön
puu, ohj. Hannu Leminen
- Miehen
kylkiluu, ohj. Orvo Saarikivi, Hugo Hytönen
- Elämän
kynnyksellä, ohj. Ingmar Bergman
- Punaparta,
ohj. Akira Kurosawa - Päivä kilpa-ajoissa (Marx-veljekset)
- MASH,
ohj. Robert Altman
|