7.11.2000
Potilasvahinko
Suomessa
korvattiin noin 93 miljoonalla markalla potilasvahinkoja, mikä
kuulostaa paljolta, mutta keskimääräinen yhden potilaan
saama korvaus sattuneesta vahingosta oli vain 30 000 markkaa. Esimerkiksi
Suomen Potilasliitossa uskotaan tämän olevan vain jäävuoren
huippu, koska monet eivät hae korvausta kärsimyksistään
ja vielä harvemmat valittavat kielteisen päätöksen
saatuaan. Akuutti aloittaa nyt sarjan, joka kertoo potilasvahingoista.
Suomessa
säädettiin kolmetoista vuotta sitten maailman ensimmäinen
potilasvahinkolaki. Potilas saa korvauksen, jos hoidossa on tapahtunut
virhe, laiminlyönti tai hoito ei ole tuottanut odotettuja tuloksia.
Lääkäri ei joudu virheestään henkilökohtaiseen
vastuuseen.
Kymmenet
tuhannet ovat tyytymättömiä hoitoonsa. Viime vuonna
yli seitsemän tuhatta suomalaista teki kärsimästään
vahingosta potilasvahinkoilmoituksien potilasvahinkokeskukselle.
Lain hengen mukainen nopea korvaus on käytännössä
venynyt noin 9 kuukaudeksi. Lähes kaksi kolmesta potilasvahingosta
liittyy leikkaukseen. Suurin osa on hoitovahinkoja ja loput leikkauksen
jälkeen tulleita odottamattomia tulehduksia eli infektiovahinkoja.
Ilmoituksia tehdään erityisesti ortopediasta.
Joka
kolmas hakija saa korvauksen. Potilaan itsensä ei tarvitse
osata vaatia markkamääräistä korvausta vaan
potilasvahinko korvataan samoin perustein kuin liikennevahingot.
Potilasvahinkokeskuksessa
ilmoitus käsitellään papereiden pohjalta. Vahinkokäsittelijä
hankkii tarvittavat selvitykset ja vastineet sekä potilasasiakirjat.
Tarvittaessa hän pyytää myös lääkärinlausunnon
asiasta. Jos potilas ei ole tyytyväinen saamaansa päätökseen
hän voi valittaa potilasvahinkolautakunnalle tai viedä
asian tuomio-istuimeen.
Potilasvahinkolautakunnalle
valittaminen kannattaa sillä joka viides tapaus muuttuu korvattavaksi
tai potilas saa lisäkorvausta. Potilasvahinkokeskus on aina
noudattanut lautakunnan suositusta korvattavuudesta. Valituksen
käsittely on ilmaista myös lautakunnassa ja sen käsittely
vie noin 8kk.
Kaikki
päätökset tehdään siis papereiden perusteella.
Tärkeää on siis tarkista mitä potilasasiakirjoihin
on kirjoitettu. Potilaalla on oikeus saada paperinsa sairaalasta
ja korjauttaa niissä olevat puutteet tai väärät
tiedot. Myös potilasvahinkokeskuksen päätöksen
pohjana olevat paperit saa pyydettäessä.
Potilasvahinkolain
uudistus tapahtui viime vuonna, mikä tarkoittaa sitä,
että ennen uuden lain voimaan tuloa tapahtuneet vahingot päätetään
vanhan lain mukaan. Uudistus toi korvauksen piiriin mm. infektiovahinkojen
siedettävyyden, kohtuullistamisen ja kosmeettiset leikkaukset.
Nyt oikeusministeriön työryhmä on uudistamassa vahingonkorvauslakia,
joka tuo mukanaan muutoksia myös potilasvahinkolakiin.
Suomen
Potilasliitto 09- 5622080
Potilasvakuutuskeskus 09- 680401
Potilasvahinkolautakunta 09-70029301
Potilasasiamies
löytyy jokaisesta hoitopaikasta
toimittaja
RAIJA KANTOMAA
|