26.9.2000
Vammainen lapsi ja koulutusmahdollisuus
Kunnat
pihistävät vammaisten lasten koulumenoissa
Perusopetuslain
mukaan vammaisten lasten opetus tapahtuu joko tavallisessa luokassa,
erityisluokalla tai erityiskoulussa. Vaikeasti vammaisia, 11-vuotiseen
erityisopetukseen siirrettyjä peruskoululaisia on noin 7000
eli runsas prosentti ikäluokasta. Vaikeavammaisille tarkoitettuja
erityiskouluja on kuntien lisäksi myös valtiolla kahdeksan
kappaletta.
Virallisesti
vammaiset oppilaat pyritään integroimaan normaalin perusopetuksen
yhteyteen, mutta todellisuus on toinen. Vaikeasti vammaisen, muun
kuin kehitysvammaisen, lapsen opetusryhmässä saa olla
enintään kahdeksan oppilasta. Koska peruskoulun luokkakoot
ovat säästösyistä paisuneet, erityisopetusta
tarvitsevia lapsia työnnetään taas erityisluokille
ja erityiskouluihin.
Kuntien
säästöpolitiikka on ajanut vammaiset perheet ahtaalle.
On ilmennyt tapauksia, joissa perhe on joutunut vaihtamaan työ-
ja asuinpaikkaa sen vuoksi, ettei kotikunnalla ole ollut tarjota
opetusta esimerkiksi CP-vammaiselle lapselle. Peruspalveluministeri
Soininvaara tosin arveli Kuntamarkkinoilla, että kunnat saattavat
jopa laskelmoidusti karkottaa vammaisia naapurikuntiin (HS 16.9.2000).
Lain
mukaan vammaisella oppilaalla "on oikeus saada maksutta opetukseen
osallistumisen edellyttämät tulkitsemis- ja avustajapalvelut."
Kuntien itsehallinto on kuitenkin isompi asia kuin vammaisten lasten
oikeudet. Kunta saa erityisopetukseen siirretystä lapsesta
jopa nelinkertaisen valtionosuuden, mutta voi käyttää
rahat haluamallaan tavalla, "vaikka tierumpuihin", kuten
opetushallituksen virkamies kärjekkäästi toteaa.
Niinpä
kouluavustajiksi palkataan yleensä epäpäteviä
nuoria työllistettyjä, jotka vaihtuvat usein ja joita
ei lyhyen työsuhteen vuoksi perehdytetä kunnolla tehtäviinsä.
Kouluavustajia käytetään usein myös toisarvoisiin
tehtäviin kuten opetusmateriaalin monistajina.
Kuntaliiton
mukaan suurin ongelma on, ettei päteviä kouluavustajia
ole saatavilla. Yhdeksi keskeiseksi syyksi nimetään kouluavustajien
huono palkkaus. Kouluavustaja saa palkkaa vain avustustunneista,
ei esimerkiksi loma-ajalta, saati että oppilas saisi tarvitsemaansa
apua lomilla.
Vaikeavammaisten
oppilaiden iltapäivähoito ja avustajapalvelut koulujen
loma-aikoina ovatkin tyystin järjestämättä.
Lapsella on vammaispalvelulain mukaan oikeus saada esimerkiksi kuljetus-
ja avustajapalveluja myös kouluajan ulkopuolella, mutta monet
kunnat karsivat palveluja juuri vammaisilta lapsilta. Lasten vanhempia
taas juoksutetaan luukulta toiselle - mitään ei tule itsestään
vaan jokainen etuus on haettava erikseen.
Monet
kunnat eivät sitä paitsi ota huomioon, että myös
vaikeasti vammaiset lapset haluavat murrosikään tultuaan
itsenäistyä ja ottaa etäisyyttä vanhempiinsa.
Perheen ulkopuolisen avun saanti on vammaiselle nuorelle ja hänen
perheelleen todellinen tasa-arvokysymys, joka pitää ratkaista.
Toimittaja:
MIKKO JUNES
|