6.11.2001
EU harkitsee resptilääkkeiden
mainonnan vapauttamista
Euroopan
Unionissa harkitaan reseptilääkkeiden mainonnan vapauttamista.
Lääkelaitoksen ylijohtaja Hannes Wahlroos pelkääkin
uudistuksen aiheuttavan samanlaisen kehityksen kuin Yhdysvalloissa,
jossa respetilääkkeiden suoramainonta on sallittu.
Esimerkiksi
erään astmalääkkeen myynti kasvoi suoramainonnan
ansiosta peräti 35 prosenttia, ja monien muiden tehokkaasti
mainostettujen resptilääkkeiden menekki on kasvanut huomattavasti.
Suomessa vastaanvanlainen kehitys tietäisi valtion lääkemenojen
huimaa kasvua, mutta kansalaisten terveys sen sijaan tuskin kohentuisi.
Suomen
lääkelainsäädäntö lähtee siitä,
että resptilääkkeitä ei mainosteta kuluttajille.
Syynä käytäntöön on se, että kuluttaja
ei pysty itse arvioimaan lääkkeen tarpeellisuutta ja sopivuutta
jonkin sairauden hoidossa. Perustuuko EU:n harkitsenma muutos siihen,
että kuluttajan tietoisuus on kasvanut vai ovatko lääketehtaat
onnistuneet lobbauksessa? Hannes Wahlroos on diplomaattinen.
Varmasti
teollisuus on onnistunut lobbauksessaan, mutta myös kuluttajien
tietoisuus lääkkeistä on viime vuosina noussut.
Uudistuksen
hyväksi puoleksi koetaan se, että näin potilaalla
olisi mahdollisuus vaatia edullisempia lääkkeitä.
Wahlroos muistuttaa uudistuksen haittapuolesta; potilas saattaa
vaatia lääkettä, joka ei hoidon kannalta
ole paras.
USA:ssa
lääkäreiltä menee paljon aikaa siihen, kun he
vakuuttavat potilailleen, että se ja se runsaasti mainostettu
lääke ei ole hoidon
kannalta paras lääke.
Miten
sitten kävisi Suomessa; lisääntyisikö lääkkeiden
kulutus vai laskisiko Kelan kustannukset halvempien lääkkeiden
myötä? Nykyään Suomessa käytetään
lääkkeisiin rahaa vuosittain 10 miljardia markkaa. Kuluttaja-asiamies
Erik Mickwitzillä on asiaan selkeä kanta.
Suuret
lääketehtaat mainostaisivat varmasti eniten, jolloin heidän
tuotteidensa menekki kasvaisi. Mainonta kohdistuisi varmasti myös
lääkkeisiin, joissa kate on hyvä. Uskoisin uudistuksen
lisäävän lääkkeiden
käyttöä ja samassa yhteiskunnan lääkemenot
kasvaisivat.
Euroopan
Uniossa miettitty reseptilääkkeiden markkinoinnin vapauttaminen
on
osa laajaa EU:n lääkelainsäädännön
uudistamishanketta. Komission ehdotuksen
mukaan tässä viiden vuoden kokeluhankkeessa mainonnan
vapauttaminen koskisi ensi alkuun diabetes-, aids- ja astmalääkkeitä.
Ensimmäiset mainoskokeilut saattavat olla totta jo parin vuoden
sisällä.
Toimittaja
JUHA GRANATH
|