13.11.2001
Satakunnan Makropilotti
helpottaa asiakasta
Satakunnan
seitsemässä eri kunnassa kokeiltu sosiaali- ja terveysalan
kehittämishanke, Makropilotti, päättyi muodollisena
projektina alkusyksystä. Sosiaali- ja terveysalan eri virastot
ja eri kuntarajat ylittävä hanke pyrki löytämään
uusia käytäntöjä asiakkaan eduksi ja hyödyntämään
tietotekniikkaa sosiaalitoimen, terveydenhuollon ja sosiaaliturvan
toiminnoissa. Tarkoituksena oli helpottaa asiakasta virastojen pyörteissä.
Satakunnan
Makropilotin tuotekehitys- ja kokeiluvaihe päättyi kesällä,
mutta hanke jatkuu vuoden 2003 loppuun. Nyt tuloksia ja käytäntöjä
levitetään koko maakuntaan Satakuntalaisten iloksi ja
hyödyksi. Makropilotti hanketta testataan ja kehitellään
myös Uudellamaalla, Pirkanmaalla sekä Kokkolan alueella.
- Sosiaali-
ja terveysministeriön sekä EU:n varoilla toteutetussa
hankkeessa on nyt mukana 29 kuntaa, sairaanhoitopiiri, erityishuoltopiiri
ja iso määrä perusterveydenhuollon kuntayhtymiä.
Makropilotti on koko maakunnan yksituumainen hanke. On ollut kiva
huomata, miten eri kunnat ja eri viranomaistahot ovat olleet tässä
hankkeessa mukana yhtenä joukkona, kertoo Satakunnan Makropilotin
toiminnanjohtaja Jarmo Määttä.
Projektin
kahdesta päätavoitteesta toiminnalliset ratkaisut ja menetelmät
onnistuivat hyvin, mutta tietotekniikan ja tietoverkkojen hyödyntämisessä
jäi vielä kehiteltävää. Koneilla ei kuitenkaan
Makropilotissa ole tarkoitus korvata ihmistä ja inhimillistä
kontaktia. Mutta tekniikkaa pyrittiin hyödyntämään
niin, että se tuottaa lisää tehokkuutta viranomaisten
toimintaan sekä helpottaa ja parantaa asiakkaan asemaa virastojen
pyörteissä. Merkittävimmäksi tuotteeksi Makropilotin
aikaansaannoksista toiminnanjohtaja Jarmo Määttä
nostaa Omaneuvoja palvelun, jossa kuntien sosiaali- tai terveydenhuollon
ammattilaisista on koulutettu asiakkaan monitaitoisia ja monipuolisia
auttajia. He auttavat asiakasta koko laajalla sosiaali- ja terveysalan
kentällä ja pystyvät esimerkiksi varaamaan aikoja
eri virastoihin ja eri vastaanotoille, näin asiakkaan tarvitse
juosta virastosta toiseen ja luukulta toiselle eri palveluita tarvitessaan.
- Kun
sinä tunnet minut ja minun historiana on sinun
helppo auttaa minua erilaisissa ongelmissa, kertoo Yrjö Hohkuri.
Minun on hyvä tulla tänne ja hoitaa asiani täällä
sinun kanssa. Toivottavasti tämä systeemi toimii näin
myös tulevaisuudessa.
Terveydenhoitaja
Eeva-Liisa Haanpää työskentelee Porissa ja hänen
asiakkaisiinsa kuuluu myös Yrjö Hohkuri. He tapaavat säännöllisesti
ja Eeva-Liisa hoitaa kätevästi työhuoneensa tietokoneeltaan
ajanvaraukset laboratorioon sekä tiedustelee lääkärin
vastaanottoaikoja. Säännöllisissä tapaamisissa
Haanpää huolehtii myös Hohkurin lääkeannostelijan
täyttämisestä ja tarpeellisista lääkehankinnoista.
Toimittaja
OSKU LAUKKANEN
|