18.12.2001
Mitä on Dysfasia?
Dysfasia
tarkoittaa lapsen kielenkehityksen erityisvaikeutta. Kyseessä
on neurologinen häiriö, jonka oireita ovat puheen ja muun
kielellisen kehityksen hitaus ja poikkeavuus. Lapsilla esiintyy
usein ongelmia myös lukemisessa, kirjoittamisessa, sosiaalisissa
taidoissa ja motoriikassa. Dysfasiadiagnoosi tehdään sulkemalla
pois muut mahdolliset kielihäiriön syyt, kuten esimerkiksi
kuulovamma, yleinen älyllisen kehityksen jälkeenjääneisyys,
psyykkinen sairaus tai ympäristön virikkeettömyys.
Dysfaattisten
lasten määrä kasvaa
Dysfasiadiagnoosin
saaneita lapsia ja nuoria on Suomessa tällähetkellä
noin kymmenen tuhatta ja määrä kasvaa koko ajan.
Kasvua selittää osin diagnosoinnin ja tutkimuksen kehittyminen.
Joidenkin tutkijoiden mukaan dysfasian lisääntyminen voisi
johtua myös ympäristötekijöiden ja elintapojen
muuttumisesta.
Kun
lapsella todetaan puheen ja kielenkehityksen vaikeus, kannattaisi
kuntoutus aloittaa heti riippumatta siitä, onko diagnoosi varmistunut
dysfasiaksi. Pienen lapsen puheen ja kielen kehitystä seurataan
jo neuvolassa. Jos kehityksessä todetaan selvää viivettä,
lapsi pitäisi ohjata heti puheterapeutin ja erikoislääkärin
tutkimuksiin. Aina näin ei kuitenkaan tapahdu, sillä usein
luotetaan siihen, että lapsen puhe selkiytyy ajan myötä.
Turun yliopistollisen keskussairaalan lasten neurologin Matti Sillanpään
mukaan dysfasia voitaisiin nykylaittein-ja tutkimuksin todeta jopa
jo puolivuotiaalta lapselta. Käytännössä kuntien
säästölinjat ja opettaja-ja lääkäripulat
siirtävät sairauden havaitsemista ja hoitoa pitkälle
kouluikään.
Kuntotus-
ja opetustarve
Kuluneiden
30 vuoden aikana lasten erityisluokkamuotoinen opetus on laajentunut
eri puolelle Suomea. Nykyisin reilut tuhat dysfaattista oppilasta
käy koulua heille tarkoitetuissa erityisluokissa. Lisäksi
huomattava osa lapsista on yleisopetuksessa erilaisten tukitoimien
avulla.
Dysfaattisten
lasten koulunkäyntimahdollisuudet kuitenkin vaihtelevat kunnittain.
Erityisesti Etelä-Suomen kasvukeskuksissa ja Pohjois-Suomen
pienissä kunnissa on tällä hetkellä huutava
pula kuntoutuksen koko kirjosta erityisopettajista, puheterapeuteista
ja koulutetuista koulunkäyntiavustajista sekä pienistä
opetusryhmistä. Pahimmillaan resurssipula voi aiheuttaa dysfaattisten
lasten ja nuorten syrjäytymistä yhteiskunnasta, heikkoa
itsetuntoa ja huonoja koulunkäyntikokemuksia.
Toimittaja
RIIKKA HEIKKILÄ
Lisätietoja:
Aivohalvaus-
ja dysfasialiitto ry
puh. 02/2138200
sähköposti: aivohalvaus.dysfasia@stroke.fi
kirjallisuutta:
Sanat
sekaisin? Ahonen, Timo, Siiskonen, Tuija, Aro, Tuija (toim.)
|