16.4.2002
Sairaalakoulu
Suomessa
on hieman yli 30 sairaalakoulua ja niitä toimii muun muassa
yliopistollisten sairaaloiden yhteydessä. Sairaalakoulu on
erityiskoulu, joka kuuluu sijaintikaupunkinsa opetustoimen alaisuuteen.
Opetus on pienryhmäopetusta, eli luokassa on keskimäärin
6 10 oppilasta ja nimenomaan yhteistyö sairaalan eri
osastojen kanssa erottaa sairaalakoulun muista erityiskouluista.
Koulun tavoitteena on turvata koulunkäyntimahdollisuus oppivelvollisuusikäisille
sairaalassa oleville lapsille.
Sairaalakoulu
on osa hoitoa
Koulun
oppilaat tulevat sairaalan eri osastoilta, esimerkiksi Oulun yliopistollisen
sairaalan yhteydessä toimivan Sairaalarinteen koulun oppilaat
tulevat rehtori Juha Vallan mukaan muun muassa psykiatriselta osastolta,
jolloin ongelmat liittyvät pääasiassa kouluvaikeuksiin
ja käytöshäiriöihin.
- Somaattisen
osaston puolelta koulua käyvät lähinnä pitkäaikaissairaat,
kuten esimerkiksi syöpäpotilaat, diabetes- ja epilepsiapotilaat
ja foniatriselta osastolta puhe- ja lukivaikeuksista kärsivät
potilaat toteaa Valta.
Psykiatriselta
osastolta tullut oppilas viipyy sairaalakoulussa keskimäärin
puolesta vuodesta kahteen vuoteen, riippuen täysin oppilaan
tarvitseman hoitojakson pituudesta.
Hoitopaikan
saaminen lastenpsykiatrian osastolta kesti kymmenenvuotiaan Konsta
Seppälän kohdalla kaiken kaikkiaan lähes vuoden.
- Konstan
ongelmat alkoivat jo päiväkodissa ja pikkuhiljaa ne kasaantuivat,
vaikka apua haettiin monelta taholta kertoo Konstan äiti, Helena
Seppälä.
Osastohoidon
aloittaminen vaati kuitenkin totuttelua sekä vanhemmilta että
Konstalta, eikä kyyneleiltäkään säästytty
erossa olon haikeuden kaivertaessa Konstan asuessa viikot osastolla.
Konstan edistyminen on kuitenkin ollut huojentavaa ja Helena-äiti
toteaakin ratkaisun olleen oikea.
Konstan
koulumatka on nyt yli vuoden päivät suuntautunut Sairaalarinteen
kouluun. Koulun toiminta-ajatuksen Reppu tärkeäksi
vaikutus näkyy myös Konstan koulunkäynnissä;
hän viihtyy koulussa ja lempiaineita ovat muun muassa liikunta
ja matematiikka. Kouluun tullessaan hän vältteli katsekontaktia
ja itsetunto oli alhaalla, kyseiset seikat olivat myös oppimisen
este kuvailee vuoden takaista tilannetta Konstan opettaja, Kaisu
Markus-Hanka.
- Itsetunnon
vahvistuminen on ollut Konstan koulunkäynnin kannalta kaikkein
tärkeintä lisää Kaisu Markus-Hanka.
Konstan
kohdalla on siis tapahtunut edistystä ja parhaillaan käydään
neuvotteluja hänen siirtymisestään yleisopetukseen.
Tulevaisuus näyttää valoisalta ja sairaalakoulusta
lähtee hymyilevä ja katsekontaktia ottava poika, joka
uskoo omiin kykyihinsä.
Asiantuntijat
rehtori
Juha Valta, Sairaalarinteen koulu
erityisopettaja
Kaisu Markus-Hanka, Sairaalarinteen koulu
Helena
Seppälä, Oulu
Toimittaja
SARI KOSTET-KÄRKKÄINEN
|