Etusivulle
Toimitus
Historia
Arkisto
Linkit

Arkisto

26.2.2002
Mitä maksaa
tehokas särkylääke?

Jos tilastoihin on uskominen, ovat suomalaiset vuosi vuodelta sairaampia. Lääketeollisuus ry:n mukaan lääkkeiden myynti tukkuhinnoin oli viime vuonna 1,3 miljardia euroa (7,7 mrd mk). Kasvua vuodesta 2000 oli 12 prosenttia.

Lääkekustannusten kasvu ollaan pantu merkille useissakin eri tutkimuksissa ja raporteissa. Viimeksi Euroopan lääke-politiikkaa arvioiva tutkimushankkeeseen kuuluvassa raportissa (www.stakes.fi) todettiin, että moni suomalainen jättää osan resepti-lääkkeistäänkin kokonaan ostamatta. Rahat eivät riitä kaikkeen.

Eräs syy lääkekulujen kasvuun on yksinkertaisesti se, että suomalaiset ostavat turhan kalliita lääkkeitä. Ongelma näkyy joka tasolla: lääkärit määräävät, apteekit myyvät ja asiakkaat ostavat usein valmisteita, jotka ovat hinta-asteikon yläpäästä.

Asiaan on toki yritetty vaikuttaa. Esimerkiksi Lääkelaitoksen apteekeille antamassa määräyksessä lääkkeiden toimittamisesta (www.laakelaitos.fi) todetaan, että lääkekustannusten kasvua hillitseviin toimenpiteisiin on aihetta. Lääkäreitä taas on pyritty kannustamaan hoitokäytäntöjen optimoimiseen tehon, turvallisuuden ja taloudellisuuden näkökulmasta esimerkiksi Rationaalisen lääkehoito-ohjelman ROHTO:n myötä vuodesta 1998.

Merkittävä ongelma lääkkeiden käytön ja kustannusten järkeistämisessä on tehokas lääkemarkkinointi. Markkinoinnin vaikutuksia on vaikea arvioida tai estää tilanteessa, jossa esimerkiksi terveydenhuoltoalan täydennyskoulutuksen kustantavat usein lääkevalmistajat.

Vielä vähemmän keinoja saada objektiivista tietoa lääkkeiden vaikutuksesta on potilaalla, joka lääkkeet lopulta ostaa ja käyttää. Lääkkeiden ostaminen muun kuin mainosten perusteella vaatii paljon aikaa ja vaivaa, usein liian paljon.

Akuutti kävi apteekissa ja otti selvää, josko vaikkapa tavallisten särkylääkkeiden tarkemmalla valinnalla voisi laskea lääkekuluja.

Mainonta tehoaa ostajiin

Särkylääkkeiden myyvin tuoteryhmä ovat ibuprofeenilääkkeet. Käsikaupassa on saatavilla viisi vaikutuksiltaan toisiaan vastaavaa ibuprofeenivalmistetta, Orionin valmistamat Burana ja Ibusal, Vitabalansin Ibumax, Nycomedin Ibumetin ja Ratiopharmin Ibuxin.

Kaikki valmisteet sisältävät yhtä paljon ja samaa vaikuttavaa ainetta, 400 milligrammaa ibuprofeenia. Jotkut lääkkeet eroavat toisistaan, mutta vain siinä, mitä niiden apuaineina on käytetty. Yleensä myös apuaineet ovat pääasiassa samoja - esimerkiksi Burana ja Ibusal on tehty täsmälleen samoista aineista.

Samankaltaisuudesta huolimatta ibuprofeenilääkkeiden hinnoissa on suuria eroja. Kun kymmenen kappaleen pakkaus Buranaa maksaa kolme ja puoli euroa (20,80 mk), saa Ibumax- ja Ibumetin pakkauksen 2,15 eurolla (12,80 mk).

Vaikka Burana on kilpailijoitaan selvästi kalliimpi, myydään sitä moninkertainen määrä muihin verrattuna. Kuvaavaa on, että vuonna 2001 Burana kohosi kymmenen markkamääräisesti myydyimmän lääkevalmisteen listalle Suomessa. Viime vuonna Buranaa myytiin 15 miljoonalla eurolla, eli yli 89 miljoonalla markalla.

Yhden suosio ylitse muiden selittyy tehokkaalla markkinoinnilla. Jokainen apteekissa käynyt tietää, mikä särkylääke saa eniten näkyvyyttä.

- Burana on lyönyt itsensä läpi mainoksella. Se on tuttu ja monen mielestä varma merkki, selvittää proviisori Irene Heiskanen Karjasillan apteekin Kaukovainion sivuapteekista Oulusta.

- Periaatteessa on ihan sama, minkä valitsee, mutta on henkilöitä, jotka ovat Buranaan tottuneet ja todenneet sen itselleen hyväksi. He ostavat Buranaa, vaikka sen kalliimpaa, Heiskanen kertoo.

Mainonta tehoaa myyjiin

Lääkelaitoksen määräysten ja Apteekkitoiminnan eettisten ohjeiden mukaan apteekeissa on huolehdittava siitä, että asiakkailla on riittävästi tietoa mahdollisimman tehokkaan ja edullisen lääkkeen valitsemiseksi.

Herää kysymys, pitäisikö kalliin valmisteen valinneille asiakkaille kertoa, että vastaavaa tavaraa saisi halvemmallakin.

- Jos asiakas on itse selvästi tehnyt valinnan, ei siihen puututa. Mutta jos hän epäröi ja vaikkapa kysyy olisiko muita vaihtoehtoja, niitä tietysti esitellään ja voidaan sanoa, että halvempiakin on olemassa, Heiskanen linjaa.

Heiskanen on samaa mieltä ohjeistuksen kanssa siitä, että apteekin vastuulla on kertoa asiakkaille lääkkeiden ominaisuuksista ja esimerkiksi niiden hinnoista.

Apteekeissa varmasti ajatellaan asiakkaiden parasta, mutta vaikuttaakohan mainonta alan rautaisiin ammattilaisiin? Akuutti päätti ottaa selvää ja järjesti pienen kokeen.



Akuutin testiryhmä kävi kymmenessä satunnaisesti valitussa apteekissa ympäri Suomea. Koehenkilöt sanoivat kaikkialla tarvitsevansa jotakin tehokasta särkylääkettä. Jos mitään tiettyä valmistetta ei annettu, pyydettiin suosittelemaan jotakin merkkiä.

Neljässä tapauksessa kymmenestä henkilökunta suositteli Buranaa - sitä tunnetuinta ja kalleinta.


Mitä apteekeissa suositeltiin:

* vaikuttava aine: deks-ibuprofeeni
** vaikuttava aine: ketoprofeeni

Käsikaupan ibuprofeenilääkkeiden hinnat

Valmiste Valmistaja Hinta
BURANA Orion 3,50 € / 20,80 mk
IBUXIN Ratiopharm 2,45 € / 14,60 mk
IBUSAL Orion 2,20 € / 13,10 mk
IBUMAX Vitabalans 2,15 € / 12,80 mk
IBUMETIN Nycomed 2,15 € / 12,80

400mg ibuprofeenia, kymmenen kappaleen pakkaus.

10 myydyintä lääkevalmistetta Suomessa 2001

Valmiste Käyttökohde
Tukkumyynti (milj. euroa)
Zocor kolesteroli
23
Cipramil masennus
22
Lipitor kolesteroli
21
Zyprexa skitsofrenia
16
Losec mahahaava
16
Burana särky
15
Seretide astma
13
Protaphan diabetes
13
Zinacef bakteeritulehdus
13
Norvasc verenpaine
12

Lähde: Suomen lääkedata Oy


Apteekkitoiminnan eettiset ohjeet: www.farmasialiitto.fi/pdf/eettiset.pdf

”Rahapula vaikeuttaa reseptilääkkeiden hankintaa”: www.stakes.fi/tiedotteet/2002/7c.htm

Lääkelaitoksen määräys lääkkeiden toimittamisesta: www.laakelaitos.fi/uploads/nw1y7.pdf

Rationaalinen lääkehoito-ohjelma: www.rohto.org

Lääkeinformaatiokeskus: www.kuopionlaakeinformaatiokeskus.fi


Toimittaja
MIKKO PENTTILÄ


Seuraava lähetys
Keskustelu & palaute
Vinkit
Piilohulluutta, piilohulluutta!
Terveysteema
AlkuunSivun alkuun