Etusivulle
Toimitus
Historia
Arkisto
Linkit

Arkisto

2.9.2003
VOIKO KOIRASTA
OLLA OPETTAJAKSI?

Voi. Ainakin ala-asteikäiset lapset Naantalin Kuparivuoren koulussa ovat oppineet yhtä ja toista koiratuntien aikana.
Sitä paitsi koirien kanssa touhutessa oppimisesta on tullut todella hauskaa.

Koiratunneille osallistuu harjaantumisluokkalaisia ja mukautetussa opetuksessa olevia lapsia. Heillä voi olla motorisia vaikeuksia, kehitysvammaisuutta, vaikeutta ilmaisussa tai he tarvitsevat muuten vain tukea tunne-elämässään. Kuntoutus koirien kanssa on kiinteä osa näiden lasten kouluopetusta. Jokaiselle on laadittu omat henkilökohtaiset tavoitteet, joita koiratuntienkin aikana pyritään johdonmukaisesti toteuttamaan.

Opetellaan vuorovaikutusta

Idea koiratunneista sai alkunsa tavallisesta lemmikkieläinpäivästä koulussa. Opettajat hämmästelivät suurta muutosta eräässä autistisessa lapsessa, kun tämä leikki kahden oman lemmikkikaninsa kanssa. Lapsi, joka tavallisesti oli täysin sulkeutunut omaan maailmaansa ja johon aikuisen oli vaikeaa saada kontaktia, avautui yllättäen eläinten seurassa.
Vuorovaikutus eläimen kanssa on ihmiseen verrattuna erilaista. Kaverin kanssa voi joutua nopeastikin pattitilanteeseen, jos vuorovaikutus ei suju. Toisin on eläimen kanssa, kertoo opettaja Arja Mattson.

- Tuttavuus ja ystävyys eläimen kanssa on palkitsevaa. Kun kohtelet sitä nätisti, niin eläin on sinullekin kiltti. Palkinto seuraa heti eikä eläin vaadi sanallisesti vaan yhteistoiminta ja vuorovaikutus pelaavat. Myös pelkoja voitettiin. Muistankin yhden ekaluokkalaisen, joka pelkäsi koiraa oikeasti niin paljon, että hyppäsi pöydälle kun näki sen. Pelon voittaminen oli valtava ilon aihe ja oli myös ilo nähdä, mikä todellinen ystävyys kehkeytyi lapsen ja eläimen välillä.

Koirat matikan ja äikän opettajina

Koiratunti on eräänlainen liikuntatunti. Liikunnan lisäksi tunnilla leikitään ja harjoitellaan ennen kaikkea vuorovaikutusta. Toimintaan yhdistetään myös muita aineita kuten äidinkieltä, matematiikkaa, ajattelutoimintoja ja ongelmanratkaisua.

Koiratunteja vetää avustajakoirakouluttaja Leena Rajala yhdessä kahden luotettavan kumppaninsa kanssa.

- Tämä parrakas kaveri on se koira, jonka kanssa olen aikanaan aloittanutkin, suursnautserinarttu Elma. Se on saanut hakukoira-palvelukoirakoulutuksen. Kun se on lasteni kanssa kasvanut ja heidän leikkejään leikkinyt, niin sillä on ollut tiettyjä ominaisuuksia ja perustaitoja, joita me ollaan täällä tunnilla hyödynnetty.
Ja Ninnu on nyt vuoden ikäinen labradorinnoutaja, joka on jo neljäkuisena tullut ensimmäiselle koiratunnille. Me opetetaan Ninnua. Eli lapset, jotka muuten ovat aina oppilaina niin nyt he saavat opettaa koiraa, joka ei vielä osaa. Osaa vielä vähemmän kuin kukaan muu meistä. Ne onnistumisen ilot, kun Ninnu sitten lopulta jotain oppii, ovat valtavan suuria.

Koiratunneille osallistuvalta koirilta vaaditaan paljon. Niillä täytyy olla pitkä pinna ja niihin tulee voida luottaa täydellisesti. Kuitenkin koska on kyseessä eläin, vaikka lempeä ja viisaskin, on koiran ohjaajan oltava luotettava ja ajan tasalla kumppaneidensa kanssa. Jos tilanne on riistäytyä hallinnasta tulee koirat pystyä viemään välittömästi pois hankalasta tilanteesta. Lapset kun osaavat myös olla aika ajoin rajuja ja liikkeiltään äkkinäisiä.

Koiratunneilla harjoitellaan taitoja

- Leikitään piiloleikkejä ja tavaroiden etsimistä maastosta. Ja sitten tietysti pallopelejä, joissa tulevat esiin sekä lasten motoriset harjoitukset että valtavat onnistumisen elämykset. Se valtava me-henki, me ollaan aina yhdessä tätä yhtä maalivahtiraukkaa vastaan, joka ei koskaan saa itse maalia mutta me voitetaan aina!

Koiratunnilla opetellaan noudattamaan annettuja sääntöjä tarkasti: kuinka tulee käyttäytyä koiria kohtaan ja koiratunnilla olevaa toista lasta kohtaan, kuinka pitää ottaa ohjeita vastaan ja miten tarkkaan ohjeita on noudatettava. Koirien kanssa joudutaan kohtaamaan erilaisia vuorovaikutusta vaativia tilanteita. Oppilaat ovat usein yllättäneet ohjaajan ja opettajan taidoillaan, iloitsee Leena Rajala:

- Bettiina on hirmuisen taitava koirien kanssa, hänellä on selkeästi koirankäsittelytaitoa paljon. Hyvänä osoituksena on, että hän on näillä koiratuntien aikana saamillaan tiedoilla kouluttanut oman koiransa. Se on pyreneitten mastiffi eli häntä melkein kainaloihin asti oleva koira. Ja tällä hänen omalla Iina-koirallaan on varmaan kaikki ne taidot, mitä hän on nähnyt minunkin tekevän koirien kanssa. On kauhean kivaa seurata Bettiinaa koiran kanssa, miten hirmuisen hyvin hän pystyy omaksumaan kaikkia asioita, kun on koira vierellä. Hän pystyy olemaan niin johdonmukainen ja looginen, että koirat oppivat hänen kanssaan. Monesti taas tuolla muissa tehtävissä tuntuu, että hän aina välillä hukkuu omilleen eikä ole yhtä motivoitunut, mutta koirien kanssa hän on aina kauhean kova tekemään asioita.

Koiratunneilla liikutaan pareittain, Bettiinan parina on Ville. Leena Rajala muistelee alkuaikoja.

- Ville oli aika arka ja motorisesti kömpelö, kun koirien kanssa aloitettiin. Hän käveli mieluusti niin, että piti jonkun avustavan ihmisen kädestä kiinni. Nyt hän kävelee koirien kanssa ihan luontevasti pitkin metsiä tuommoisessa epätasaisessakin maastossa ja on rohkaistunut valtavasti - ja tykkää koirista. Samalla Villen artikulaatio, koirat ymmärtävät ihanasti vaikkei ihan kaikkia äänteitä tulisikaan. Se on tämmöiselle lapselle tärkeää, kun tuntuu että ihmiset ei aina kunnolla ymmärrä mitä hän koettaa sanoa, niin koirat ymmärtävät.

Koirat kuntouttajina

Maailmalla on jo pitkään käytetty koiria kuntoutuksen tukena mm. vanhustyössä.
Uutena juttuna on jo Suomessakin, mm. Käpylän Synapsiassa, kokeiltu koiraterapiaa myös aikuisilla aivoinfarktin jälkeisessä kuntoutuksessa.

- On huomattavasti kivempaa harjoituttaa käden liikettä niin, että harjaat koiraa, kun että yksinkertaisesti veivaat jotain laitetta tai joku muu veivaa kättäsi. Samoin opetella kävelemään koiran kanssa tai opetella kävelemään kävelytelineen kanssa, niin ainakin minusta tuntuu huomattavasti mielekkäämmältä koiran kanssa kävelemään opetteleminen, toteaa Leena Rajala.

- Jokainen meistä saa näistä koirista omien tarpeidensa mukaisesti. Lapsillakin se päivä, kun huomaa että tarvitsee eniten myötätuntoa, niin se koira on valmis siihenkin ja kun tarvitsee kumppania leikkiin tai pelaamiseen niin siihenkin koira on aina valmis. Ei ole oikeastaan päivästä kiinni, koira tarjoaa aina sitä, mitä me tarvitaan. Samalla se saa aikaan olon, että olet jonkun arvoinen ja että sinusta pidetään, mikä on kauhean tärkeää.

Toimittaja: LEA FROLOFF

Asiantuntijat:
LEENA RAJALA,
avustajakoirakouluttaja, Naantali

ARJA MATTSON
erityisopettaja, Naantalin Kuparivuoren koulu


Seuraava lähetys
Keskustelu & palaute
Vinkit
Muksun mukana
Lääkäri vastaa
Alkuun Sivun alkuun