2.9.2003
VOIKO
KOIRASTA
OLLA OPETTAJAKSI?
Voi.
Ainakin ala-asteikäiset lapset Naantalin Kuparivuoren koulussa
ovat oppineet yhtä ja toista koiratuntien aikana.
Sitä paitsi koirien kanssa touhutessa oppimisesta on tullut
todella hauskaa.
Koiratunneille
osallistuu harjaantumisluokkalaisia ja mukautetussa opetuksessa
olevia lapsia. Heillä voi olla motorisia vaikeuksia, kehitysvammaisuutta,
vaikeutta ilmaisussa tai he tarvitsevat muuten vain tukea tunne-elämässään.
Kuntoutus koirien kanssa on kiinteä osa näiden lasten
kouluopetusta. Jokaiselle on laadittu omat henkilökohtaiset
tavoitteet, joita koiratuntienkin aikana pyritään johdonmukaisesti
toteuttamaan.
Opetellaan vuorovaikutusta
Idea
koiratunneista sai alkunsa tavallisesta lemmikkieläinpäivästä
koulussa. Opettajat hämmästelivät suurta muutosta
eräässä autistisessa lapsessa, kun tämä
leikki kahden oman lemmikkikaninsa kanssa. Lapsi, joka tavallisesti
oli täysin sulkeutunut omaan maailmaansa ja johon aikuisen
oli vaikeaa saada kontaktia, avautui yllättäen eläinten
seurassa.
Vuorovaikutus eläimen kanssa on ihmiseen verrattuna erilaista.
Kaverin kanssa voi joutua nopeastikin pattitilanteeseen, jos vuorovaikutus
ei suju. Toisin on eläimen kanssa, kertoo opettaja Arja Mattson.
- Tuttavuus
ja ystävyys eläimen kanssa on palkitsevaa. Kun kohtelet
sitä nätisti, niin eläin on sinullekin kiltti. Palkinto
seuraa heti eikä eläin vaadi sanallisesti vaan yhteistoiminta
ja vuorovaikutus pelaavat. Myös pelkoja voitettiin. Muistankin
yhden ekaluokkalaisen, joka pelkäsi koiraa oikeasti niin paljon,
että hyppäsi pöydälle kun näki sen. Pelon
voittaminen oli valtava ilon aihe ja oli myös ilo nähdä,
mikä todellinen ystävyys kehkeytyi lapsen ja eläimen
välillä.
Koirat
matikan ja äikän opettajina
Koiratunti
on eräänlainen liikuntatunti. Liikunnan lisäksi tunnilla
leikitään ja harjoitellaan ennen kaikkea vuorovaikutusta.
Toimintaan yhdistetään myös muita aineita kuten äidinkieltä,
matematiikkaa, ajattelutoimintoja ja ongelmanratkaisua.
Koiratunteja
vetää avustajakoirakouluttaja Leena Rajala yhdessä
kahden luotettavan kumppaninsa kanssa.
- Tämä
parrakas kaveri on se koira, jonka kanssa olen aikanaan aloittanutkin,
suursnautserinarttu Elma. Se on saanut hakukoira-palvelukoirakoulutuksen.
Kun se on lasteni kanssa kasvanut ja heidän leikkejään
leikkinyt, niin sillä on ollut tiettyjä ominaisuuksia
ja perustaitoja, joita me ollaan täällä tunnilla
hyödynnetty.
Ja Ninnu on nyt vuoden ikäinen labradorinnoutaja, joka on jo
neljäkuisena tullut ensimmäiselle koiratunnille. Me opetetaan
Ninnua. Eli lapset, jotka muuten ovat aina oppilaina niin nyt he
saavat opettaa koiraa, joka ei vielä osaa. Osaa vielä
vähemmän kuin kukaan muu meistä. Ne onnistumisen
ilot, kun Ninnu sitten lopulta jotain oppii, ovat valtavan suuria.
Koiratunneille
osallistuvalta koirilta vaaditaan paljon. Niillä täytyy
olla pitkä pinna ja niihin tulee voida luottaa täydellisesti.
Kuitenkin koska on kyseessä eläin, vaikka lempeä
ja viisaskin, on koiran ohjaajan oltava luotettava ja ajan tasalla
kumppaneidensa kanssa. Jos tilanne on riistäytyä hallinnasta
tulee koirat pystyä viemään välittömästi
pois hankalasta tilanteesta. Lapset kun osaavat myös olla aika
ajoin rajuja ja liikkeiltään äkkinäisiä.
Koiratunneilla
harjoitellaan taitoja
- Leikitään
piiloleikkejä ja tavaroiden etsimistä maastosta. Ja sitten
tietysti pallopelejä, joissa tulevat esiin sekä lasten
motoriset harjoitukset että valtavat onnistumisen elämykset.
Se valtava me-henki, me ollaan aina yhdessä tätä
yhtä maalivahtiraukkaa vastaan, joka ei koskaan saa itse maalia
mutta me voitetaan aina!
Koiratunnilla
opetellaan noudattamaan annettuja sääntöjä tarkasti:
kuinka tulee käyttäytyä koiria kohtaan ja koiratunnilla
olevaa toista lasta kohtaan, kuinka pitää ottaa ohjeita
vastaan ja miten tarkkaan ohjeita on noudatettava. Koirien kanssa
joudutaan kohtaamaan erilaisia vuorovaikutusta vaativia tilanteita.
Oppilaat ovat usein yllättäneet ohjaajan ja opettajan
taidoillaan, iloitsee Leena Rajala:
- Bettiina
on hirmuisen taitava koirien kanssa, hänellä on selkeästi
koirankäsittelytaitoa paljon. Hyvänä osoituksena
on, että hän on näillä koiratuntien aikana saamillaan
tiedoilla kouluttanut oman koiransa. Se on pyreneitten mastiffi
eli häntä melkein kainaloihin asti oleva koira. Ja tällä
hänen omalla Iina-koirallaan on varmaan kaikki ne taidot, mitä
hän on nähnyt minunkin tekevän koirien kanssa. On
kauhean kivaa seurata Bettiinaa koiran kanssa, miten hirmuisen hyvin
hän pystyy omaksumaan kaikkia asioita, kun on koira vierellä.
Hän pystyy olemaan niin johdonmukainen ja looginen, että
koirat oppivat hänen kanssaan. Monesti taas tuolla muissa tehtävissä
tuntuu, että hän aina välillä hukkuu omilleen
eikä ole yhtä motivoitunut, mutta koirien kanssa hän
on aina kauhean kova tekemään asioita.
Koiratunneilla
liikutaan pareittain, Bettiinan parina on Ville. Leena Rajala muistelee
alkuaikoja.
- Ville
oli aika arka ja motorisesti kömpelö, kun koirien kanssa
aloitettiin. Hän käveli mieluusti niin, että piti
jonkun avustavan ihmisen kädestä kiinni. Nyt hän
kävelee koirien kanssa ihan luontevasti pitkin metsiä
tuommoisessa epätasaisessakin maastossa ja on rohkaistunut
valtavasti - ja tykkää koirista. Samalla Villen artikulaatio,
koirat ymmärtävät ihanasti vaikkei ihan kaikkia äänteitä
tulisikaan. Se on tämmöiselle lapselle tärkeää,
kun tuntuu että ihmiset ei aina kunnolla ymmärrä
mitä hän koettaa sanoa, niin koirat ymmärtävät.
Koirat
kuntouttajina
Maailmalla
on jo pitkään käytetty koiria kuntoutuksen tukena
mm. vanhustyössä.
Uutena juttuna on jo Suomessakin, mm. Käpylän Synapsiassa,
kokeiltu koiraterapiaa myös aikuisilla aivoinfarktin jälkeisessä
kuntoutuksessa.
- On
huomattavasti kivempaa harjoituttaa käden liikettä niin,
että harjaat koiraa, kun että yksinkertaisesti veivaat
jotain laitetta tai joku muu veivaa kättäsi. Samoin opetella
kävelemään koiran kanssa tai opetella kävelemään
kävelytelineen kanssa, niin ainakin minusta tuntuu huomattavasti
mielekkäämmältä koiran kanssa kävelemään
opetteleminen, toteaa Leena Rajala.
- Jokainen
meistä saa näistä koirista omien tarpeidensa mukaisesti.
Lapsillakin se päivä, kun huomaa että tarvitsee eniten
myötätuntoa, niin se koira on valmis siihenkin ja kun
tarvitsee kumppania leikkiin tai pelaamiseen niin siihenkin koira
on aina valmis. Ei ole oikeastaan päivästä kiinni,
koira tarjoaa aina sitä, mitä me tarvitaan. Samalla se
saa aikaan olon, että olet jonkun arvoinen ja että sinusta
pidetään, mikä on kauhean tärkeää.
Toimittaja:
LEA FROLOFF
Asiantuntijat:
LEENA RAJALA,
avustajakoirakouluttaja, Naantali
ARJA MATTSON
erityisopettaja, Naantalin Kuparivuoren koulu
|