Etusivulle
Toimitus
Historia
Arkisto
Linkit

Arkisto

6.5.2003
TERVEYTTÄ JA HYVINVOINTIA PULLOSTA?

Terveysvaikutteisiksi tai täydennetyiksi mainostettuihin juomiin kannattaa suhtautua järkeä käyttäen. Valitettavasti appelsiinia ei saa nimittää terveysvaikutteiseksi, kun taas värjätty, vitaminoitu ja kuiturikasteinen vesi voi saada terveysvaikutteisen leiman.

Myytävänä helppoja ratkaisuja

Terveysintoilijoita hemmotellaan. Enää ei tarvitse hikoilla jumpassa tai juosta pururadalla, vaan riittää kun kipaisee lähimpään hyvin varusteltuun elintarvikemyymälään, sillä sieltä sitä löytyy: terveyttä ja hyvinvointia myydään meille nykyään pullossa. Voiko asia olla näin yksinkertainen?

- Joskus tulee sellainen kuva, että kun näitä terveyttä edistäviä tai niihin vivahtavia elintarvikkeita tulee aika paljon, niin ne yrittävät luoda kuluttajalle sellaisen kuvan, että terveys on yksinkertaisesti ratkaistavissa sillä, että mennään ja ostetaan yhtä tai kahta juomaa tai suklaata tai jotain muuta, ja sitten kun niitä syödään, niin kaikki on hyvin, ja silloin unohtuu tavallaan se isompi kokonaisuus eli kaikki muu mitä syödään, sanoo ravitsemustieteen dosentti Mikael Fogelholm UKK-Instituutista.

Lupauksia joka lähtöön

Terveysvaikutteisissa tai täydennetyissä juomissa on mistä valita: on rentouttavaa, palauttavaa ja vitaminoitua; on lisätty flavonoideja, ginsengiä, kuitua tai omega-kolmosta; yksi juoma lupaa piristää arjen keskellä ja toinen vahvistaa koko kroppaa.

- Joillain näistä juomista on oma paikkansa ja oma käyttötarkoituksensa, mutta kyllä näihin lupauksiin pitää aika kriittisesti suhtautua. Melkein voisi sanoa, että mitä enemmän luvataan, sen vähemmän pitää uskoa, painottaa ravitsemustutkija Fogelholm.

Ravitsemustutkijaa kiinnostaa ennen muuta juomapakkausten ravintosisältöluettelo. Asiantuntija huomaakin äkkiä, että juomien mainostaminen on osittain epäjohdonmukaista. Jotain juomaa mainostetaan C-vitaminoiduksi, vaikka c-vitamiinin määrä on siinä vähäinen verrattuna toiseen juomaan, jonka c-vitamiinipitoisuutta ei mainosteta millään lailla. Vitaminointi onkin monesti markkinointikeino.

Määrissä ei aina mieltä

Hiilihydraattia, c-vitamiinia, e-vitamiinia, magnesiumia, sinkkiä, maitohappobakteereita, foolihappoa… Kuluttaja on terveysjuomien ravintosisältöluetteloiden pituudesta joko vaikuttunut tai hämmentynyt. Kun purkin kyljessä lukee, että juoma täydentää tiettyjen vitamiinien saantia, sitä ei voi pitää liioitteluna. On kuitenkin mielenkiintoista kuulla ravitsemustutkijan arvioita täydennysten merkityksestä terveydelle.

Erästä juomaa mainostetaan kalsium-juomana, mutta 100 millilitrassa juomaa on vain 6 prosenttia päivän suositellusta saannista. Toista juomaa mainostetaan sen sisältämillä omega-3-rasvahapoilla, mutta rasvahappojen määrä juomassa on niin pieni, että juoman todellinen merkitys terveydelle on kyseenalainen. Erästä palauttavaksi mainostettua juomaa on täydennetty useilla vitamiineilla, vaikka vitamiinit eivät ravitsemusasiantuntijoiden mukaan vaikuta välittömään rasituksesta palautumiseen. Samassa juomassa on E-vitamiinia jopa käsittämättömän paljon: sadassa millilitrassa on suositeltu päiväannos nelinkertaisesti!

Vaikutus vaatii säännöllisyyttä

Kaupoissa myytävät terveys- ja hyvinvointijuomat ovat kaikki periaatteessa funktionaalisia elintarvikkeita, sillä niitä on muokattu siten, että niillä voidaan ainakin toivoa olevan vaikutuksia elimistön toimintaan tai terveyteen.
Parhaimmat funktionaaliset elintarvikkeet ovat sellaisia, joiden vaikutus esim. terveyteen on osoitettu tieteellisin tutkimuksin. Benecol- ja Becel Proactive –margariinit, ksylitolipurukumi ja maitohappobakteereita sisältävät elintarvikkeet ovat esimerkkejä näistä. Ne ovat hyviä esimerkkejä siinäkin mielessä, että niitä käytetään tai niitä ainakin on helppo käyttää päivittäin.
Kaupoista löytyy laaja valikoima erimakuisia tuoremehuja, joita on täydennetty erilaisilla terveysvaikutteisilla aineilla. Niiden hyvä puoli on siinä, että niitä voidaan ajatella käytettäväksi joka päivä tavallisen tuoremehun sijasta.

- Tuoremehu on perustaltaankin jollain tavalla terveysvaikutteinen, vaikka sillä ei olisi sitä imagoakaan. Sitten kun sinne laitetaan vaikkapa kalsiumia, niin tätä terveysvaikutusta vain vähän terävöitetään, arvioi UKK-Instituutin johtaja Mikael Fogelholm.


Sen sijaan useat hyvinvointijuomat tuntuvat ennemminkin virvoitusjuomien vastineelta, ja virvoitusjuomathan eivät kuulu suositeltavaan päivittäiseen ruokavalioon.

- Minusta terveysvirvoitusjuoma tai terveyssuklaa on jollain tavalla hyvin absurdi käsite, kun näillä juomilla tai tuotteilla ei ole tavallisessa ruokavaliossa minkään valtakunnan terveysominaisuuksia.

Terveysjuoma ei korjaa huonoa ruokavaliota
Terveysvaikutteisiin elintarvikkeisiin pitäisi Mikael Fogelholmin mukaan ylipäätään suhtautua järkeä käyttäen, sillä yksikään täydennetty elintarvike ei korjaa huonoa ruokavaliota:

- Se huolestuttavin piirre näissä on se, että jos kuluttaja alkaa uskoa, että näillä voidaan korvata ruisleipä ja appelsiini, niin silloin ollaan kyllä ihan väärällä tiellä.

Asiantuntija: MIKAEL FOGELHOLM
Ravitsemustieteen dosentti, UKK-Instituutti

Toimittaja: TIIA VÄRE


Seuraava lähetys
Keskustelu & palaute
Vinkit
Piilohulluutta, piilohulluutta!
Terveysteema
Alkuun Sivun alkuun