14.10.2003
MUKSUN
MUKANA SENSOMOTORISESTA KEHITYKSESTÄ
Lapsen
kehitys on seitsemänteen ikävuoteen saakka voittopuolisesti
sensomotorista, eli lapsi tulee leikin avulla tietoiseksi omasta
kehostaan ja ympäristöstään. Lasta ei tarvitse
käskeä konttamaan, seisomaan tai kiipeämään:
luonto ohjaa lasta lapsesta itsestään käsin. Aina
sensomotorinen kehitys ei kuitenkaan suju luonnon tarkoittamalla
tavalla.
Aistitiedon
jäsentyminen eli sensorinen integraatio
Kaikki tieto, jonka saamme ympäristöstämme ja omasta
kehostamme, välittyy meille aistijärjestelmiemme kautta.
Maku, haju, näkö ja kuulo ovat meille tuttuja aisteja.
Näiden lisäksi me aistimme myös kosketusta, liikettä,
painovoimaa ja kehon asentoja.
- Sensorinen
integraatio tarkoittaa sitä, että aivojen pitää
pystyä analysoimaan aistitietoa, jota se saa kehosta ja ympäristöstä.
Aivojen pitää pystyä jäsentämään
sitä tietoa ja yhdistämään tietoa keskenään.
Käytännössä se näkyy siinä, että
lapsi pystyy toimimaan ns. normaalin kehityksen mukaisesti omassa
ympäristössään, selittää toimintaterapian
yliopettaja Helena Tigerstedt Turun ammattikorkeakoulusta.
Lapsella
on sisäsyntyinen tarve kehittymiseen
Jokaisella lapsella on myötäsyntyinen tarve kehittää
sensorista integraatiota. Lapsen kehitys etenee normaalisti tavallisessa
kasvuympäristössä kuin itsestään. Kontatessaan,
koloihin ryömiessään, kiivetessään ja tutkiessaan
uteliaana sormillaan miltei joka paikkaa, lapsi saa runsaasti aistikokemuksia.
Aistimusten jäsentymistä tapahtuu kehityksen myötä
niin, että aistimuksille syntyy myös merkityksiä.
Tarkoituksenmukaisten toimintareaktioiden kautta lapsi toimii ympäristön
haasteita vastaavasti: esim. vauva näkee lelun, ryömii
sen luo ja tarttuu siihen. Onnistunut haasteen kohtaaminen näkyy
usein lapsen ilona toiminnassa.
SENSORISEN
INTEGRAATION HÄIRIÖISTÄ
KÄRSIVIEN LASTEN ONGELMIA JA OIREITA
Lapsi, jonka sensomotorinen kehitys ei ole normaalia, poikkeaa ikätovereistaan:
häntä eivät kiinnosta ikäistensä leikit,
hänen tunne-elämänsä on ailahtelevaa, hänellä
on vaikeuksia puheessa ja liikkumisessa. Elämän pienet
askareet ovat isoja haasteita: aamupuuron syöminen, tukan peseminen
tai toisten lasten kanssa leikkiminen on vaikeaa.
Sensorisen integraation häiriön havaitseminen ja hoitaminen
helpottuisivat paljon, jos oireet olisivat samanlaiset kaikilla
lapsilla. Jokaisella lapsella on kuitenkin oma, toisista poikkeava
oirekokonaisuutensa. Yleisesti esiintyviä oireita ovat mm.
hyperaktiivisuus, lyhytjännitteisyys, ongelmat puheen kehityksessä,
lihasjänteydessä ja koordinaatiossa sekä erilaiset
käytöshäiriöt ja oppimisvaikeudet.
MITEN
ONGELMIA ARVIOIDAAN?
Lapsen sensorisen integraation ongelmat paljastuvat usein lapsiryhmässä.
Esim. päiväkodissa kiinnitetään huomiota siihen,
että lapsi ei pysty toimimaan niin kuin muut lapset.
Lapsen sensorisen integraation kehittymistä voidaan kartoittaa
sensorisen integraation ja praksian kehittymistä mittaavalla
testistöllä (SIPT). Se arvioi niitä perusvalmiuksia,
joita lapsi tarvitsee leikkimiseen, ryhmässä toimimiseen,
koulunkäyntiin ja oppimiseen. Arvioinnin tulokset selvittävät,
onko kyseessä sensorisen integraation häiriö. SIPT-testin
tekee koulutuksen saanut toimintaterapeutti.
- Jos vanhemmat itse on huolestuneita, tai jos hoitopaikka viestittää
selkeistä ongelmista, niin silloin kannattaa lähteä
testeihin, koska sehän on myöskin niin päin, että
jos tutkitaan eikä olekaan ongelmaa, niin sekin on hyvä
tulos, muistuttaa Helena Tigerstedt.
Toimintaterapiaa
sensorisen integraation keinoin
Sensorisen integraation terapia tarjoaa runsaasti mahdollisuuksia
aistimiseen ja liikkumiseen erilaisten karkeamotoristen, koko kehon
toimintaan houkuttelevien välineiden avulla. Lapsi voi terapiassa
esim. keinua, pyöriä, kiipeillä, ryömiä
tai ratsastaa. Terapiahuoneesta löytyy myös esineitä,
joita lapsi voi poimia, tunnustella, nostella, vetää,
työntää tai heittää.
Tärkein terapiaväline on kuitenkin lapsen oma keho.
- Se
ympäristö houkuttelee lasta toimimaan, eli idea siinä
on, että lapsi toimisi koko aika oman tasonsa ylärajalla
ja oppisi lisää, joutuisi käsittelemään
ja jäsentämään uutta tietoa, ja sitä kautta
saavuttamaan uusia taitoja.
- Lapsi jaksaa keskittyä silloin, kun haaste on juuri sopiva
hänelle: jos se on liian helppo, ei huvita, mä osaan tämän,
ja jos se on liian vaikea, mä lähden pois, koska mä
en osaa sitä.
TUKEA
KEHITYKSEEN
Mitä varhaisemmassa vaiheessa lapsen sensorisen integraation
häiriö todetaan, sitä paremmin lapsen kaikkinaista
kehitystä pystytään tukemaan. Edistyminen näkyy
paitsi parempana toimintakykynä, myös lapsen yleisessä
olemuksessa: hän on tyytyväisempi, osallistuvampi ja joustavampi.
Ensimmäinen askel parempaan on otettu jo silloin, kun oivalletaan
lapsen ongelmien fyysinen perusta, häiriö aivojen sähköiskemiallisessa
toiminnassa.
-
Avain asiaan on, että vanhemmat ymmärtävät sen,
että heidän lapsensa ei ole ilkeä tai tuhma tai mitään
kauheata kasvatusvirhettä ei ole tehty, vaan lapsella on olemassa
syy, miksi hän käyttäytyy niin kuin hän käyttäytyy,.
Asiallinen tieto lapsen ongelmista ja niiden syistä auttaa
vanhempia hyväksymään lapsensa sellaisena kuin hän
on sekä tukemaan lapsen henkiselle kehitykselle elintärkeää
itsetunnon kasvua.
Asiantuntija:
HELENA TIGERSTEDT, toimintaterapian yliopettaja,
Turun ammattikorkeakoulu
Toimittaja:
TIIA VÄRE
|