18.11.2003
KOULUKIUSAAMISEEN
LÖYTYY LÄÄKKEET
Vaikka
koulukiusaamisesta on viime vuosien aikana paljon keskusteltu, se
ei ole tutkimusten mukaan vähentynyt. Toisaalta interventiotutkimukset
osoittavat, että kiusaamisen vähentämiseen on olemassa
keinoja.
- Tuntuu
siltä, että pitäisi uskaltaa vetää siitä
se johtopäätös, että ei ehkä kuitenkaan
ole tehty tarpeeksi tai sitten on yritetty väärillä
keinoilla puuttua asiaan, lataa akatemiatutkija Christina Salmivalli
Turun yliopistosta.
KESKUSTELU
KIUSAAMISESTA HARHAUTUU
Salmivallin mukaan suomalaisessa kiusaamista koskevassa keskustelussa
on harvoin päästy asian ytimeen.
- Keskustelu ehkä harhautuu siinä mielessä, että
kauhean mielellään asiasta puhutaan silloin, kun tapahtuu
jotain hirvittävän traagista tai hyvin väkivaltaista,
esimerkiksi jos kiusaaminen johtaa lapsen itsemurhaan tai joku on
heilunut aseen tai puukon kanssa koulussa. Siinä mielessä
tämä on vähän väärälle polulle
harhautumista, että suurin osa kiusaamisesta ei ole tällaista,
vaan suurin osa on hyvin paljon näkymättömämpää
ja hienovaraisempaa.
Kun keskustelu harhautuu, Salmivallin mukaanmyös kiusaamisen
ilmiö hämärtyy. Isojen koulukiusaamisuutisten jälkeen
lapset itsekin ehkä välillä kokevat, että omassa
luokassa tapahtuva kiusaaminen ei oikeastaan ole mitään
kiusaamista, kun meillä ei potkita päähän
eikä puukoteta.
MITÄ
KIUSAAMINEN ON?
- Kiusaaminen on systemaattista eli toistuvasti tapahtuvaa vallan
tai voiman väärinkäyttöä. Keskeistä
siinä on se, että toistuvasti yhdelle ja samalle lapselle
aiheutetaan pahaa mieltä ja se voi tietysti tapahtua hyvin
monin eri keinoin.
- Läheskään aina ei ole kyse fyysisestä väkivallasta,
vaan kiusaaminen voi olla paljon hienovaraisempaa.Mutta oleellista
siinä on se, että kiusaaja on jollain lailla ylivertaisessa
asemassa kiusattuun nähden: hänellä on enemmän
voimaa tai valtaa tai ehkä isompi porukka takana tai joitain
tällaisia ominaisuuksia, joiden avulla hän saa yliotteen
kiusatusta.
- Se ei silti tarkoita, etteikö tällainen olisi vakavaa
ja traumaattista uhrin kannalta juuri sen takia, että se on
toistuvaa.Siinä ei ole kyse mistään huulenheitosta,
mistä jokainen lapsi tai nuori saa varmaan porukassa osansa,
vaan siinä on kysymys todella siitä, että yksi ja
sama henkilö on pilkanteon kohteena päivästä
toiseen ja on selkeästi alakynnessä siinä tilanteessa.
MISSÄ
MENNÄÄN
SUOMALAISISSA KOULUISSA?
Tutkimusten mukaan kiusattuja lapsia on peruskouluikäisistä
noin 5-10 %. Se tarkoittaa sitä, että kiusattuja on lähes
joka luokassa ja yhteensä kiusaamisesta kärsii kymmeniä
tuhansia lapsia joka päivä.
- Näyttäisi myös siltä, että kiusaamista
ei ole Suomessa saatu vähenemään. Jos katsoo erilaisia
tilastoja esimerkiksi viimeisen 10 vuoden ajalta, niin luvut näyttävät
hyvin samanlaisilta, kertoo akatemiatutkija Salmivalli.
Aikuiset eivät voi tuudittautua ajatukseen, että kiusaaminen
kestää aikansa ja loppuu sitten itsestään, sillä
kiusatuksi joutuminen on kehityksellinen riski. Kiusattu kärsii
usein mm. huonosta itsetunnosta, yksinäisyydestä ja masennuksesta.
-
Monet tutkimukset osoittavat, että kiusatut voivat hirveän
huonosti kouluaikana. Turun yliopistossa tehdään myös
parhaillaan tutkimusta, jossa katsotaan, millä tavalla kiusaaminen
vaikuttaa pidemmällä aikavälillä, aikuisuuteen.
- Sen voi sanoa varmuudella, että lyhyellä aikavälillä
kouluaikaan ja näiden kiusattujen lapsuuteen ja nuoruuteen
kiusaamisella on valtavat vaikutukset.
KODIN
VAI KOULUN VASTUU?
Vastuuta kiusaamisen lopettamisesta pallotellaan usein kodin ja
koulun välillä.
-Uudessa koululainsäädännössä määritellään,
että koulutuksen järjestäjä, joka viime kädessä
on kunta, on velvollinen huolehtimaan siitä, että kaikki
voivat käydä turvallisesti koulua.Siinä mielessä
tämä vastuukysymys on ratkaistu jo siellä, sanoo
Salmivalli.
- Toisaalta kun minä näen kiusaamisen ryhmäilmiönä,
niin ajattelen myös, että se vaikuttaminen pitäisi
kohdistua koko ryhmään ja silloin koulu on se paikka,
missä pystytään parhaiten vaikuttamaan ryhmätasolla.
-Vanhemmat voivat vaikuttaa yksittäisiin lapsiin, mutta kun
pelkät yksilötekijät eivät ennusta kiusaamista,
vaan siihen vaikuttavat myös kontekstiin liittyvät, esimerkiksi
luokassa olevat ääneenlausumattomat oppilaiden väliset
normit, ja niihin voidaan vaikuttaa parhaiten siellä koulussa.
LISÄÄ
AIKUISIA KOULUIHIN
Toisinaan julkisestikin esitetään sellaisia ajatuksia,
että opettajat eivät edes halua nähdä kiusaamista
ja puuttua siihen, mikä taas lisää vanhempien levottomuutta.
Kodeissa ajatellaan, että koulu on vastuussa siitä, mitä
kouluaikana ja koulun alueella tapahtuu. Koulun väki puolestaan
pitää itseensä kohdistettuja vaatimuksia kohtuuttomina.
- Opettajiin ja kouluihin kohdistuu hirvittävästi odotuksia
siitä, että kiusaaminen on saatava kuriin ja ongelma on
saatava vähenemään, mutta samaan aikaan sitten ei
kuitenkaan anneta mahdollisuutta siihen.
- Minä en halua syyttää tai syyllistää
tai sanoa, että tämä ongelma johtuisi siitä,
että opettajat eivät olisi halunneet tai eivät halua
puuttua kiusaamiseen.Tietysti se on kiinni myös siitä,
että kouluille pitäisi tarjota lisää resursseja
jakouluissa pitäisi olla enemmän aikuisia.
HELPPOJA
KONSTEJA PUUTTUA EI OLE
Monta kertaa ajatellaan, että kyllä se kiusaaminen loppuu,
kun edistetään lasten itsetuntoa, ja luokan yhteishenkeä.
Niin hyviä asioita kuin nämä ovatkin, Salmivallin
mukaan ne eivät riitä.
- Vaikka minä sanon, että kiusaamista voidaan vähentää,
niin se ei käy helposti.Kiusaamistaei voi vähentää
millään pikkukonsteilla.Meidän tekemämme interventiohanke
osoitti, että se vaatii todellista satsaamista: sitä,
että käytetään aikaa ja ollaan valmiita panostamaan
ihan oikeasti siihen asiaan.
- Olisi hyvä, että kouluissa uskallettaisiin selvittää,
mikä meidän koulun tilanneon, minkä verran meillä
on kiusaamista, ja uskallettaisiin vuoden kuluttua katsoa uudestaan,
saatiinko me kiusaamista ihan oikeasti vähenemään.
SIVUSTA
SEURAAJAT
TARKISTAMAAN ASENTEITAAN
Uudessa interventiotutkimuksessa, jota Salmivalli johti, pyrittiin
vaikuttamaan koko ryhmän asenteisiin ja toimintaan.
- Tässä hankkeessa pyrittiin vaikuttamaan koko ryhmään
ja juuri näihin ryhmänormeihin. Siinä koitettiin
saada kaikki lapset luokassa osoittamaan se, että he eivät
oikeasti hyväksy kiusaamista, mikä joka tapauksessa on
tosiasia. Asennetasolla suurin osa koululaisista ei hyväksy
kiusaamista ja ajattelee, että se on ikävä juttu
ja että olisi kiva päästä siitä kokonaan
eroon, mutta sitten käytännön tasolla he tulevat
kuitenkin toimineeksi sillä tavalla, että he rohkaisevatkin
sitä kiusaajaa.
-Liikkeelle voi lähteä keskustelusta oppilaitten kanssa,
keskustelusta, jossa lapsille osoitetaan, että heidän
asenteidensa ja toimintansa välillä on ristiriita. Että
oikeasti lapset eivät hyväksy kiusaamista, mutta tarkastellaanpa
vähän, miten itse asiassa tullaan toimineeksi siellä
välituntitilanteissa, missä kiusaamista tapahtuu.
Christina
Salmivallin kiusaamisen vastaisiin keinoihin voi tutustua lähemmin
tänä vuonna ilmestyneessä kirjassa Koulukiusaamiseen
puuttuminen: kohti tehokkaita toimintamalleja.
Asiantuntija:
CHRISTINA SALMIVALLI, akatemiatutkija, Turun yliopisto
Toimittaja:
TIIA VÄRE
|