18.11.2003
LÄÄKKEIDEN
YHTENÄISMARKKINAT
POTILAANKO EDUKSI?
Lääketeollisuus
tarvitsee potilaita ja potilaat lääkkeitä. Yhteiskunta
tukee lääketeollisuutta monin tavoin ja lääketeollisuus
puolestaa panostaa uusien lääkkeiden kehittämiseen.
EU:ssa on jo pitkään ollut vireillä hanke lääkkeiden
yhtenäismarkkinoista. Lääketyöryhmä nimeltä
G-10 on laatinut raportin: Euroopan lääketeollisuuden
lujittaminen potilaiden eduksi. Ja komissio on jo antanut siitä
ehdotuksensa. Mutta miten tasapainotetaan kilpailukykyiset yhtenäismarkkinat
ja potilaiden edut?
- Hyvästä Balanssin etsimisestä huolimatta paikoin
näyttää siltä, että näillä teollisuuspoliittisilla
intresseillä on ollut aika vahva vaikutus näihin dokumentteihin,
toteaa Lääkelaitoksen ylijohtaja, professori Hannes Wahlroos.
Stakesissa
työskentelevä kansainvälisen politiikan tutkija Meri
Koivusalo puolestaan kaipaa samanlaisen raportin tekemistä,
mutta kansanterveyden lähtökohdista.
MYYNTILUPA
NOPEASTI
Yhtenä
komission pääjuonena lääkkeiden yhtenäismarkkinoissa
on kansanterveyden kannalta merkittävien lääkkeiden
nopeutettu arviointimenettely, eli myyntilupa pitäisi myöntää
viivytyksettä. Suomalaiset viranomaiset eivät kuitenkaan
niele tavoitetta sellaisenaan.
- Lääkkeiden nopea markkinoille pääsy on tietenkin
kaikkien etu, sekä lääketeollisuuden että potilaiden,
mutta turvallisuus on asian toinen puoli. Eli sellaista lääkettä
emme halua nopeasti markkinoille, jota ei ole riittävästi
tutkittu ja sen turvallisuutta testattu, painottaa sosiaali- ja
terveysministeri Sinikka Mönkäre.
Lääkelaitoksen käsityksen mukaan uusien lääkkeiden
hyväksymismenettelyt Euroopassa ovat jo riittävän
nopeat.
- On aivan selvää, että jos niitä vielä
kovasti nopeutetaan niin silloin kyllä myös riskeerataan
lopputulosta eli sitä, että riski-hyötysuhteet on
pystytty kunnolla arvioimaan, sanoo Wahlroos.
Lääketeollisuuden mielestä ehdotus ei vaikuta lääkkeiden
turvallisuuteen mitenkään.
- Se perustuu siihen, että jätetään byrokratian
osuus vähemmälle. Itse arviointityöhön, lääkkeen
tehon ja laadun arviointiin, käytetty työaika on ihan
ennallaan, vakuuttaa Lääketeollisuuden edunvalvonnan johtaja
Sirpa Rinta.
KANSANTERVEYS
JA BISNES?
Rinnakkaislääkkeiden
vastapainoksi esitetään myös uusien lääkkeiden
nopeaa pääsyä korvausjärjestelmään.
Todella uusia lääkkeitä keksitään kuitenkin
koko maailmassa vain muutamia vuodessa.
- Joskus ja usein ne ovat vain nimellisesti ehkä parempia kuin
vanhat lääkkeet. Ja hyvin harvoin ne ovat erittäin
merkittävästi parempia kuin vanhat lääkkeet
ja melkein aina ne kaikki ovat kalliimpia kuin vanhat lääkkeet,
paljastaa Wahlroos.
Tukkuhinta- ja korvattavuuskeskustelumenettelyllä yhteiskunta
säätelee, miten hyvin lääke on tutkittu ennen
kuin se tulee markkinoille.
- Eli yhteiskunta voi vaatia tiettyjä tutkimustuloksia lääkkeen
turvallisuudesta, vaikuttavuudesta, siitä onko se tehokkaampi
kuin aikaisempi markkinoilla asiaan käytetty lääke.
Potilaan näkökulmasta nämä sekä hinta että
turvallisuus ovat hyvin tärkeitä asioita, sanoo Mönkäre.
Lääketeollisuus
puolestaan odottaa vastaantulemista vedoten rinnakkaislääkemarkkinoihin.
- Meidän toivomus tietysti on se, että nyt kun meillä
täällä Suomessa on toteutettu tasapainon toinen puoli
eli on edistetty geneerisiä markkinoita, niin nyt sitten seuraavaksi
olisi uusien lääkkeitten vuoro, sanoo Rinta.
Komissio ehdottaa myös lievennyksiä rinnakkaislääkkeiden
myyntilupiin. Sen mielestä olisi toivottavaa, että rinnakkaisvalmiste
saisi myyntiluvan kaikissa EU-maissa, jos sen alkuperäisvalmisteella
on myyntilupa jossakin EU-maassa.
Lääkelaitos ei kuitenkaan lämpene ehdotukselle.
- Jäsenmaalla ei ole ollut mahdollisuutta perehtyä alkuperäisvalmisteen
dokumentaatioon eikä siinä maassa ole kokemusta alkuperäisvalmisteesta.
VAPAA
KILPAILU
G-10
raportissa ja komission ehdotuksissa rajataan mahdollisuuksia hintakontrolliin
ja ajetaan täysin vapaata kilpailua yksityismarkkinoillemeneville
lääkkeille. Lääkebisnes ja vapaus eivät
kuitenkaan kulje käsikkäin.
- Lääkemarkkinoiden täysin vapaa kilpailu on mahdoton
ajatus, mutta kilpailua saadaan aikaan esimerkiksi geneerisillä
lääkemarkkinoilla patenttiaikojen rauettua. Suomessa on
lääkelaitoksen kulutustilastoilla osoitettu, että
kolesterolilääkkeissä ja verenpainelääkkeissä
kustannuskäyrät ovat lähteneet laskuun kulutuskäyrien
jatkaessa entisiä latujaan, iloitsee Wahlroos.
Vapaiden
markkinoiden ajatusta pitää mahdottomana myös Koivusalo.
- Julkinen valta kaikissa OECD-maissa tavallaan tukee eli jollain
tavalla ostaa yli puolet lääkkeistä. Siksi lääkkeitten
hinta on merkittävä myös julkisen vallan kannalta.
Vapaa kilpailu voi näyttää myös julmat kasvonsa
potilaille, kuten julkisuudessakin jo esillä ollut tapaus osoittaa.
Lääketehdas veti pois voimakkaan suonensisäisen kipulääkkeen
korvattavuuden hakemuksen ja antaa lääkkeen olla markkinoilla
ilman korvattavuutta ja korkeammalla hinnalla. Tietyt potilaat tarvitsevat
lääkettä, mutta eivät saa siitä korvausta,
koska lääketehdas ei ole hakenut sitä.
- Yhteiskunta ei voi pakottaa lääketehdasta hakemaan kaikille
lääkkeille korvattavuutta eikä silloin pääse
myös vaikuttamaan kohtuulliseen tukkuhintaan. Vapaassa kilpailussa
lääketehtaalla on mahdollisuus tehdä myös tällaisia
arvioita eli lähteekö se neuvottelemaan kohtuullisesta
tukkuhinnasta vai ei, harmittelee Mönkäre.
Koivusalo tietää, että Yhdysvalloissa katsotaan Kanadaan
ja Eurooppaan, joissa on pyritty rajaamaan hintaa eikä tavallaan
olla vapailla markkinoilla.
- Tietyllä tavalla tuntuu, että EU:ssä mennään
taaksepäin kansanterveysnäkökulmassa, ihmettelee
Koivusalo.
POTILAANKO
ETU?
Lääketeollisuus
tarvitsee kannustimensa kehittääkseen meille uusia, tehokkaita
lääkkeitä. Mutta missä kulkee tasapaino? Ja
voidaanko näistä EUn: lääkepolitiikan uudistusehdotuksista
käyttää nimeä Euroopan lääketeollisuuden
lujittaminen potilaiden eduksi?
- Me haluamme, että lääketeollisuus ei tee kohtuuttomia
voittoja potilaiden kustannuksella ja siinä tietysti yhteiskunnan
pitää olla tarkkana. Tämä koko G-10 prosessi
ja komission ehdotukset ovat pitkällinen prosessi, jossa käydään
neuvotteluja juuri näistä kahdesta näkökulmasta
niin, että syntyy hyvä tasapainoinen lopputulos, uskoo
Mönkäre.
ASIANTUNTIJAT:
SINIKKA MÖNKÄRE,
sosiaali- ja terveysministeri,
HANNES
WAHLROOS,
ylijohtaja, professori, Lääkelaitos, Helsinki
MERI KOIVUSALO,
kansainvälisen terveyspolitiikan tutkija,
Stakes, Helsinki
SIRPA RINTA,
edunvalvonnan johtaja,
Lääketeollisuus ry, Helsinki
Toimittaja:
NINA KUJANSIVU
|