22.4.2003
SYNESTESIA
Synestesia
eli aistien sekoittuminen on ilmiö, joka on tunnettu lääketieteessä
ainakin kolmesataa vuotta. Sillä tarkoitetaan kykyä kokea
yhden aistin kautta tuleva ärsyke kahden tai useamman aistin
välityksellä. Musiikki voi tanssia abstrakteina kuvioina,
maku saada muodon tai haju värin.
Synestesia
on välitön mielen sisäinen kokemus, jolle on tunnusomaista
yksinkertaisuus. Mikäli musiikin kuuntelu tuo mieleen esimerkiksi
kauniita maisemia, kysymyksessä ei ole synestesia vaan jokaiselle
ihmiselle mahdollinen metaforinen kokemus, jota erityisesti kirjailijat
ja runoilijat hyödyntävät teoksissaan.
Yksi
yleisimmistä synestesiamuodoista on color-hearing-synestesia
eli värikuuleminen. Siinä henkilö yhdistää
tietyn sävelen aina tiettyyn värisävyyn sävelkorkeuden
mukaan. Toinen yleinen synestesiamuoto on kirjainsynestesia, jossa
jokainen numero tai kirjain mielletään tietyn väriseksi.
Maku- ja tuntoaistiin liittyvät synestesiat ovat edellisiä
harvinaisempia. Kyky aitoon synestesiaan on arviolta yhdellä
25 000:sta. Heille tietty aistiärsyke aiheuttaa aina samanlaisen
aistikokemuksen, joka pysyy muuttumattomana vuodesta toiseen.
Synestesian
syntymistä aivoissa ei vielä tarkkaan tunneta. Tiedetään,
että kokemuksen aikana aivokuori on tavallista vähemmän
aktivoitunut ja synesteettiset toiminnot syntyvät aivokuoren
alapuolella limbisessä järjestelmässä, jossa
tapahtuu myös tunnetilojen ja muistitoimintojen säätely.
Ilmiö onkin hyvin tunnevoimainen ja mieleenpainuva kokemus.
Synestesia
on liitetty usein luovuuteen ja kuuluisien säveltäjien
ja taiteilijoiden joukosta löytyykin useita synesteetikkoja.
Esimerkiksi Jean Sibelius yhdisteli jo aivan pienenä pianonsoittoa
kuunnellessaan tiettyjä säveliä lattialla olevan
räsymaton eri raitoihin. Myöhemmin hän kuvaili kuinka
A-duuri soi hänelle sinisenä, C-duuri punaisena, F-duuri
vihreänä ja D-duuri keltaisena. Sitä, oliko Sibelius
syntymästään lähtien synesteetikko vai oppiko
hän kykynsä harjoittelemalla, on mahdotonta enää
jälkikäteen selvittää.
Viimeaikaisissa
tutkimuksissa on esitetty väitteitä, että synestesia
ei olisikaan epänormaali psyykkinen kyky, vaan mielikuvia hyödyntävä
ei-kielellinen ajattelun muoto. Osa tutkijoista pitää
sitä normaaliin aivotoimintaan kuuluvana ilmiönä,
joka vain harvoilla nousee tietoisuuteen.Väitettä tukee
se, että tietyissä erityisolosuhteissa kuka tahansa ihminen
voi saada synesteettisiä kokemuksia. Tämä on mahdollista
esimerkiksi syvässä rentoutumisen tilassa, johon voidaan
päästä hypnoosilla tai kokeessa, jossa henkilön
aistit eristetään ja hänet suljetaan pimeään
kammioon.
Lapsilla
synestesian on havaittu olevan selvästi aikuisia yleisempää.Englantilaisten
tutkijoiden Harrisonin ja Baron-Cohenin mukaan kaikki lapset ovat
synesteetikoita, mutta länsimaiseen kulttuuriin kuuluvat selkeän
ajattelun ja logiikan vaatimukset ovat niin kovia, että ihminen
oppii kasvaessaan hylkäämään muut aistihavainnot
ja tiedostaa vain varsinaisen aistimuksen. Luonnonkansoilla, joilla
länsimaisen logiikan vaatimuksia ei ole, esiintyykin hyvin
yleisesti synestesiaa.
Suomessa
synestesiaa on tutkittu hyvin vähän ja lähinnä
taiteen näkökulmasta. Viimeaikaisin tutkimus on Oulun
yliopistosta kasvatustieteen maisteriksi valmistuneen Lasse Nissilän
pro gradu -tutkielma Synestesia tietoisuuden mielikuvat.
Siinä Nissilä pyrki selvittämään, miten
synesteettinen kokemus poikkeaa tavallisesta mielikuvasta laadullisesti.
Nissilä
löysi tutkimustaan varten neljä mahdollista synesteetikkoa,
joista kahdella oli klassinen color-hearing-synestesia. Kaksi muuta
koehenkilöä sai musiikkia kuunnellessaan voimakkaita näköaistimuksia,
mutta ne eivät olleet pysyviä. Lisäksi heillä
oli kirjainsynestesia. Tutkija päätyi olettamukseen, että
synestesia ei ole mikään erillinen outo ilmiö, vaan
eräänlainen assosiaation äärimuoto. Kun assosiaatio
kasvaa tarpeeksi voimakkaaksi, niin se jää mieleen ja
kun saa saman ärsykkeen niin muistaa saman mielleyhtymän,
Nissilä selventää.
Nissilä
uskoo, että synestesiaa on mahdollista harjoitella. Häntä
itseään kiinnostaa erityisesti kyky yhdistää
sävelkorkeus tiettyyn väriin, sillä taitoa voisi
hyödyntää musiikin opiskelussa.Hän lähtisi
synestesian opettelemisessa liikkeelle rentoutumisesta ja vapaasta
assosiaatiosta. On todettu, että rentoutunut tila vahvistaa
ja voimistaa tätä ilmiötä. Tiedetään,
että synesteetikollakin tämä ilmiö vaimenee
ja voi jäädä jopa kokonaan pois, jos hän on
stressaantunut, Nissilä kertoo.
Jatkotutkimuksessaan
Nissilällä on tarkoitus kehittää Synear-tietokoneohjelmaa,
jolla voisi harjoitella aistien välisiä assosiaatioita.
Sen avulla on tarkoitus selvittää mm. miten synestesiaa
voisi kehittää ja kuinka pitkällä aikavälillä
kyky olisi ylipäätään mahdollista oppia.
Opittua
synestesiataitoa voisi hyödyntää ainakin muistin
kehittämisessä, sillä myös synesteetikot käyttävät
usein kykyään muistinsa tukena. Klassinen esimerkki tästä
on psykologian historiassa mainittu venäläisen Aleksandr
Lurjan koehenkilö S, joka kykeni muistamaan tuhansien merkityksettömien
sanojen listoja vielä kymmenien vuosien päästä
ja lukemaan niitä alusta loppuun tai lopusta alkuun. Hänen
hämmästyttävä muistikapasiteettinsa perustui
eri aistien välisiin assosiaatioihin.
Toimittaja:
KIRSI SCHALI
|