28.10.2003
APUVÄLINEISSÄ
SÄÄSTÄMINEN VASTOIN VAMMAISEN PERUSOIKEUKSIA
Monet
kunnat varaavat vammaisten apuvälineisiin liian vähän
rahaa. Joissakin kunnissa terveydenhuollon säästöissä
on menty jopa niin pitkälle, ettei sokealle ole haluttu myöntää
valkoista Eduskunnan oikeusasiamiehen mukaan tietoinen alibudjetointi
on perustuslain vastaista. Kunnissa tilanne nähdään
toisin.
- Kyllä
sitä ehkä on jonkin verran tapahtunut. Tarkoituksena on
ennen kaikkea viestiä terveydenhuollolle, että kuntien
resurssit ovat rajalliset. Tulevaisuudessa resurssien ja mahdollisuuksien
ristiriita vain pahenee, ennustaa yksikön päällikkö
Matti Liukko Suomen Kuntaliitosta.
Porvoolainen
Markku Vaittinen menetti näkönsä vähitellen.
Kolme vuotta hän on joutunut käyttämään
erilaisia apuvälineitä. Terveyskeskuksesta Vaittinen sai
perusapuvälineet ongelmitta, vaikka myös Porvoossa rahat
loppuvat yleensä kesken. Osastonhoitaja Merja Skogster on saanut
esimiehiltään luvan ylittää budjetin ja myöntää
apuvälineet.
Matti
Liukko Suomen Kuntaliitosta vakuuttaa, että kunnissa peruspalvelut
eivät kärsi alibudjetoinnista. Jos jonoja syntyy, niin
kyse on lääkäripulasta. Rahoitusta ei ole tietoisesti
kiristetty niin tiukalle, että potilaat kärsisivät.
KALLIISTA
LAITTEISTA SUURIMMAT KIISTAT
Pystyäkseen
toimimaan johtamiskonsulttina ja yritysvalmentajana Markku Vaittinen
tarvitsi normaalisti varustetun tietokoneen, puhesyntetisaattorin,
ruudunlukuohjelman ja joitakin muita apuvälineitä. Hän
päätti anoa niitä, mutta ensimmäinen ongelma
oli, kenelle hakemus pitää lähettää. Vastauksen
hän sai Näkövammaisten Keskusliitosta.
- Työtätekevillä
ihmisillä vaativista apuvälineistä kuten tietotekniset
apuvälineistä ja lukutelevisioista vastaa Kela. Työelämän
ulkopuolella oleville näkövammaisille vaativien ja kalliiden
apuvälineiden järjestäminen on erikoissairaanhoidon
eli käytännössä keskussairaaloiden vastuulla,
selvittää sosiaaliturvapäällikkö Jaana
Penttilä.
Markku
Vaittinen laittoi hakemuksensa ohjeiden mukaan Kelaan. Apuvälineiden
myöntäminen perustuu tarveharkintaan.
- Tein
Kelaan varmaan viisi hakemusta. Pyrin vastaamaan heidän kysymyksiinsä,
ja täydentämään anomuksia. Kaikkiin tuli kieltävä
vastaus. Halusin kuitenkin katsoa prosessin loppuun oppiakseni siitä,
muistelee Vaittinen.
Kun
Kela ei suostunut antamaan mitään, niin seuraavaksi apuvälineanomus
lähti sairaanhoitopiiriin. Koko rumba kesti kaksi ja puoli
vuotta. Sen ajan johtamiskonsultti paiski töitä nauhurin
ja vaimon avustuksella. Sinnikäs työ tuotti kuitenkin
tulosta, sillä sairaanhoitopiiri kustansi osan laitehankinnoista.
Osa oli hankittava itse. Näkövammaisten liitossa on havaittu,
ettei hakuaikojen venähtäminen ole harvinaista.
- Selkeästi
eniten on ollut ongelmia vaativista kalliista apuvälineistä,
tietokoneista ja lisälaitteista, joita edustavat esimerkiksi
pistenäytöt tai puhesyntetisaattorit, kertoo Penttilä
MYÖNTÄMISPERUSTEET
YHTENÄISIKSI
Eduskunnan
oikeusasiamiehen mukaan vammaisten apuvälineiden myöntämisperusteet
ovat ylipäätään sekavia. Laitteita joudutaan
jonottamaan joskus kohtuuttoman pitkään ja niiden saannissa
on lainvastaisia rajoituksia,.
Käytäntöjen kirjavuus myönnetään sosiaali-
ja terveysministeriössä. Ensimmäinen askel tilanteen
korjaamiseksi on jo otettu.
- Elokuussa
saatiin apuvälineiden laatusuositukset. Ne on sosiaali- ja
terveysministeriö tehnyt yhteistyönä Kuntaliiton
kanssa,. Suosituksia on levitetty sekä vammaisjärjestöille
että kunnille. Toivotaan, että käytäntöjä
saadaan yhtenäistettyä, pohtii peruspalveluministeri Liisa
Hyssälä.
Näkövammaisten
Keskusliiton sosiaaliturvapäällikkö Jaana Penttilä
ei ole vielä huomannut, että suositukset olisivat vaikuttaneet.
- Ne ovat vielä niin tuoreet. Nyt vielä mietitään,
mitä ne ovat ja miten niitä voidaan soveltaa kunnissa.
Tässä vaiheessa ei vielä voi sanoa, että ne
olisivat tuoneet uutta linjausta.
Monelta
uuvuttavalta paperisodalta vältyttäisiin, jos terveydenhuollon
määrärahat vastaisivat tarpeita.
- Apuvälienpalveluiden
saannin turvaamiseksi ihan ensimmäinen ratkaisu voisi olla,
että kunnat selvittäisivät, millaisia apuvälineitä
kuntalaiset tarvitsevat. Tämä vaatimus tarvekartoitusten
järjestämisestä sisältyy itse asiassa voimassaolevaan
lainsäädäntöön, selvittää Penttilä.
MISTÄ
RAHAT UUSIIN PALVELUIHIN?
Peruspalveluministeri
Liisa Hyssälä suosittelee kunnille yhteistyötä
sairaanhoitopiirien kanssa ja kilpailuttamista.
- Meillähän
oli Ruotsiin verrattuna huomattavasti kalliimmat apuvälinehankinnat,
että sitä on vertailtu ja kun katsottiin mistä se
johtuu, niin kilpailu oli se mikä laski hintoja.
Kuntien
edustaja on yhtä mieltä ministerin kanssa, että kilpailuttaminen
ja rationalisointi tuovat säästöjä monissa muissakin
terveyspalveluissa. Moniongelmaisten palvelut ovat kuitenkin usein
niin monimutkaisia, ettei kilpailuttaminen sovi niihin.
Matti
Liukko toivoo, että suunnitellessaan uusia palveluja poliittiset
päättäjät miettisivät etukäteen, mistä
rahat otetaan. Aikuisten hammashuollon laajentaminen on esimerkki
uusista palveluista, joiden rahoitus tekee tiukkaa kunnille.
- Nyt
meillä on selvä epätasapaino, että rahoitus
suunnitellaan omalla tavallaan. Poliittinen päätöksenteko
järjestäisi mielellään kansalaisille kaikkea
hyvää, mutta tahot eivät keskustele riittävästi
toistensa, kritisoi Matti Liukko
Markku
Vaittinen on tyytyväinen, että jaksoi käydä
läpi hankalan hakumenettelyn. Hyötyjä ei mitata vain
rahassa.
-
Halusin nähdä, kuinka vaativa ja vaivalloinen tämä
prosessi on. Sen lisäksi se auttoi samaistumaan apuvälineitä
hakeviin ihmisiin, mistä on apua toimiessani konsulttina terveydenhuolto-
ja sosiaalisektorilla. Voin konsultoida ja auttaa hakijoita vertaistukena.
Toimittaja:
MARJA PAAVILAINEN
|