13.1.2004
VAIKEA YHTÄLÖ:
AISTIHÄIRIÖINEN LAPSI JA KOULU
Arviolta
10-15 % lapsista kärsii jonkinasteisesta aistihäiriöstä,
jotka johtavat kouluvuosina helposti oppimisvaikeuksin, käytöshäiriöihin,
itsetunnon vaarantumiseen ja syrjäytymiseen. Nämä
lapset hyötyisivät selkeästi erillisistä opetusryhmistä,
joissa olisi paljon taito- ja taideaineita ja liikuntaa.
Akuutti
vieraili yhdessä valtion kahdeksasta aistihäiriöisille
lapsille ja nuorille tarkoitetussa erityskoulussa eli Jyväskylän
Haukkarannan koulussa, joka on entinen kuuromykkäin koulu.
Haukkarannassa on nykyisin 140 lasta, joista 2/3 on dysfaatikkoja
eli heillä on erityinen kielikyvyn häiriö, mikä
tarkoittaa yleensä häiriötä puheen tuottamisessa
tai ymmärtämisessä. Näillä lapsilla on
ennen Haukkalaan tuloa selkeä diagnoosi. Loput koulun lapsista
ovat kuuroja tai kärsivät alentuneesta kuulosta.
Dysfasia-lapsia
on 2-3 prosenttia ikäluokastaan. Kun mukaan lasketaan lievemmät
aistihäiriöt, kuten ylivilkkaiden lapsien tarkkaavaisuushäiriö
ADHD, lukihäiriöt, dysleksia eli aivoperäinen lukemisvaikeus,
autistiset tai Aspergerin oireyhtymästä kärsivät
lapset sekä epäselvemmistä aivo-ongelmista kärsivät
lapset, alkaa tavallisessa suomalaisessa koululuokassa olla 1-3
erityistä oppijaa, joiden koulutien turvaamiseen
ei riitä enää heijastin.
Haukkarannassa
on pantu huolestuneena merkille, että huolimatta lisääntyneestä
tiedosta ja toisaalta kasvaneista ongelmista, yrittävät
kunnat sinnitellä pienenevillä erityisopetuksen resursseilla
omin päin yhä pidempään. Tämä näkyy
niin, että Haukkalaan tulee yhä useammin erittäin
pahasti koulukelkasta tippuneita, murrosiässä tai sen
kynnyksellä lapsia, yleensä poikia. Kunnissa on satsattu
suhteellisen hyvin esi- ja alkuopetukseen - siitä eteenpäin
toivotaan kaiken menevän omalla painollaan ja vähäisellä
tuki- ja erityisopetuksella, mutta eipä menekään:
-Vaikeudet
alkavat tulla esille 4-5 luokilla, mikä näkyy meillä
niin, että 5-7 luokille on tulossa erittäin huonon
lukutaidon omaavia oppilaita. Se mikä eniten ihmetyttää,
ovat lähes lukutaidottomat 7-8 luokkalaiset, kertoo Haukkarannan
koulun rehtori Tuula Vähäkainu-Kujanen.
Haukkarannan
opettajat kertovat koskettavia tarinoita lapsista, joiden elämä
on ahdistuksen ja häpeän lamaannuttama. Murrosikäinen
poika ei yllättäen halua mennä bussilla kaupungille,
ja kun asiaan paneudutaan, selviää, että hän
ei ymmärrä kellon digitaalisia numeroita. Viisarinäytöstä
hän olisi vielä selvinnyt, mutta dysleksia, aivoperäinen
lukemisvaikeus estää numeroiden ymmärtämisen.
Kun
lapsi tippuu muun opetuksen kelkasta omassa luokassaan, on se aina
vakava kolaus hänen itsetunnolleen. Haukkarantaan saapuvat
lapset ovat usein joutuneet kehittämään erilaisia
strategioita tilanteista selvitäkseen ja itsetuntonsa rippeitä
suojellakseen. Näyttää siltä, että tytöt
reagoivat vetäytymällä ja piiloutumalla, pojat useammin
reaktiivisesti eli haistattamalla pitkät kaikelle. Kouluvaikeuksista
kärsivät nuori on helposti ylimielinen ja välinpitämätön,
vaikka sielu huutaa apua ahdistavaan elämäntilanteeseen.
Aiemmin
lapset tulivat yleisemmin Haukkarantaan jo koulutiensä alussa,
jolloin omassa ryhmässä ponnistelu suojasi ja kehitti
lapsen itsetuntoa ja antoi hänelle realistisemman otteen elämästään.
Näiden
lasten järjenjuoksussa ei ole yleensä mitään
vikaa, kyse on aivojen sensomotorisen integraation häiriöstä,
joka häiritsee aistien välittämien viestien järkevää
tulkintaa. Lapsen huomio kiinnittyy viestin sijaan omiin aistimuksiinsa.
Moni aistihäiriöinen lapsi kehittyy jollakin muulla alueella,
jos puheperäisen opetuksen seuraaminen onkin vaikeaa. Haukkarannassa
saattaa olla 10-vuotias, jonka puhe on 5-vuotiaan tasolla, mutta
visuaaliset taidot 15-vuotiaan.
Yhteiskunnan
teknologisoituminen ja koko ajan kasvava ärsyke- ja kuvatulva
kuormittaa yhä pahemmin lapsen aisteja ja on osaltaan johtamassa
tarpeeseen pohtia poikkeavien oppijoiden aseman turvaamista koko
koululaitoksessamme. Muuten on vaara, että meillä on pian
keskuudessamme iso joukko aistiensa vuoksi työelämästä
syrjäytyneitä aikuisia, joilla ei tämän päivän
tylyillä työmarkkinoilla löydy enää tehtävää.
Oppimisvaikeuksista
kärsiviä lapsia ja nuoria lasketaan olevan jo 20-25 %,
jolloin mukana on myös muita kuin aistihäiriön vuoksi
vaikeuksiiin joutuneita. Jotain kertoo sekin, että erityisopetukseen
siirrettyjen oppilaiden määrä on kaksinkertaistunut
kahdeksassa vuodessa,1995-vuoden 2,9 prosentista 2002-vuoden 5,7
prosenttiin. Osa-aikaista erityisopetusta sai 2002 tilastojen mukaan
joka viides peruskoulun oppilas eli yhteensä 119 500 oppilasta.
Mukana laskuissa ovat lyhyetkin erityisopettajan käytöt.
Tällä määrällä Suomi johtaa OECD-maita.
Haukkarannan
kokemusten mukaan erityisiä oppijoita auttaisi, jos he voisivat
työskennellä omissa ryhmissään rauhalliseen
tahtiin ja niin, että koulupäivässä olisi mahdollisimman
paljon taito- ja taideaineita sekä liikuntaa.
SAMAA
SUKUA: PUHE JA LIIKE
Neljä
viidestä aistihäiriöisistä lapsesta on myös
kömpelö. Motoriset vaikeudet ovat yksilöllisiä
ja näkyvät eri lapsilla eri havaintomotoriikan osa-alueilla.
Tutkijoita kiinnostaa se, voidaanko kielihäiriöistä
lasta auttaa motorisilla harjoituksilla. Näin näyttäisi
olevan, vaikka vielä ei ole selkeää tutkimusnäyttöä,
että yhteys on suora, jolloin treenaus parantaisi kielen ymmärtämistä
ja tuottamista. Sen sijaan epäsuorempi yhteys on ilmiselvä:
parantuneet motoriset taidot nostavat lapsen kehotuntoa ja -hallintaa,
mikä auttaa keskittymisessä ja muussa oppimiskykyjen mobilisoimisessa.
Ja ennen kaikkea lisääntyneet liikunnan taidot nostavat
lapsen itsetuntoa.
- Me
on huomattu, että mitä enemmän liikuntaa, sitä
enemmän se tukee lapsen kokonaiskehitystä, sanoo toimintaterapeutti
Taina Kuittinen Haukkarannan koulusta. Koulussa on kehitetty erityinen
motoriikka-rata harjoituksen tueksi. Harjoitusten vaikutus ei ole
dramaattinen, mutta tulee vuoden puolentoista kuluessa esille. Usein
on kyse juuri itsetunnon kohentumisesta, kun lapsi oppii uuden taidon,
vaikkapa hyppäämään näyttämöltä
alas.
Motorisia
harjoituksia kannattaisi tehdä jo tarha-vaiheessa, koska silloin
lapset ovat vastaanottavaisimmillaan, onhan lapsen kehitys seitsemänteen
ikävuoteen asti sensomotorista, mikä tarkoittaa sitä,
että lapsi tulee leikin ja liikkeen avulla tietoiseksi kehostaan
ja ympäristöstään. Kielen haltuunotto tapahtuu
näihin aikoihin paljolti motorista tietä: kielessä
ja liikkeessä on samanlaista sarjallisuutta ja rytmisyyttä,
mikä tuottaa aistihäiriöiselle lapselle ongelmia.
TAIDE-
JA TAITOAINEET: MINÄ OSAAN!
Oppimisvaikeuksissa
olevan lapsen itsetunto vaatii vahvistusta. Tässä tulevat
kädentaidot ja taideaineet liikunnan lisäksi avuksi. Haukkarannan
koulussa puhutaan puukkoterapiasta, mikä tarkoittaa
sitä, että ylä-asteen pojat tekevät itse puukon
käsityötunneilla eli takovat terän ja valmistavat
helan, kahvan ja tupen. Erityisopettajat Jarmo Raitanen ja Mikko
Niskala ovat huomanneet käsityötunnit ja konkreettisten
töiden tekemisen elintärkeäksi henkireiäksi,
joka kannattaisi ottaa kaikessa kouluopetuksessa huomioon
- Jos
oppilaalla on aistihäiriöitä, ne vain korostuvat,
kun pitää istua tunti toisensa perään suuressa
luokassa kuuntelemassa. Kun lisätään taito- ja taideaineita
ja liikuntaa, se näkyy heti positiivisesti näiden oppilaiden
koulunkäynnissä, kertoo Jarmo Raitanen, joka työskenteli
ennen Haukkarannan erityiskoulua tavallisen koulun luokanopettajana.
- Monet
lapset eivät osaa ilmaista itseään riittävästi
muuta kuin kädentaitojen ja tuotosten avulla. Käden tuotokset
tuovat esiin syvää identiteettiä ja rakentavat siten
lapsen minäkuvaa. Ne antavat oivalluksen: minä osaan!
kertoo puolestaan Mikko Niskala. Hän sanoo väliin opettavansa
matematiikka suoraan käsityötunnilla, koska näin
voidaan hyödyntää suoraan rentoa ja luokkahuonetta
parempaa tunnelmaa.
Suomenkielen
sana käsittää tulee kädestä.
Tämän oivalsi jo kansankoulumme isä Uno Cygnaeus,
joka halusi kouluun paljon käsityötä. - Ei ole sattumaa,
että kättä vastaava aivojen alue on suuri. Kulttuurimme
on selvinnyt käden varassa vuosituhansia. Nyt tuntuu, että
emme ruoki tarpeeksi aivojen tätä aluetta, miettii Mikko
Niskala.
- Ihmisarvo
on muutakin kuin akateemista osaamista. Meidän pojista tulee
taitavia ammattilaisia. Ja kun täällä käsityötunnilla
ensin onnistutaan, on paljon mukavampi siirtyä lukuaineiden
pariin, sanoo Jarmo Raitanen. Hän kertoo, että Haukkalassa
pyritään löytämään jokaiselle oppilaalle
joku vahva alue, jota hyödyntämällä lähdetään
rakentamaan itsetuntoa. Kun lapsi onnistuu jollakin alueella, lukuaineissa
epäonnistuminen ei ole enää niin musertavaa.
Suhteellisuudentaju kasvaa ja lapsi voi suojella minuuttaan hyvillä
kokemuksilla ja oppimillaan taidoilla.
Samalla
tavalla vaikuttaa taide. Haukkalan käytävillä näkyy
ällistyttävän hienoja maalauksia ja mosaiikkitöitä.
Näilläkin tunneilla periaate on sama kuin käsityössä:
tehdään loppuun asti ja työ pannaan näytteille.
Työllä on käyttöä, se on hyödyllinen
kuten tekijänsäkin. Tekniikoiden valintaan kiinnitetään
huomiota, jotta em. tavoitteet toteutuisivat.
Myös
tanssi ja näyttämötaiteet auttavat lasta. Ne houkuttelevat
häntä esiin ja ilmaisemaan itseään, ehkä
ensimmäistä kertaa vahvan häpeäkerroksen alta.
Toimittaja: JAAKKO LUOMA
Lisää
tietoa:
-Ayres:
`Kun lapsi ei opi leikkimään`.
-Siiskonen ym: `Joko se puhuu`.
-Ahonen ym: `Sanat sekaisin`.
-Afasia-lehti1/2001.
-Toimintaterapia-lehti 3/2000 ja 2/2001.
-Suomen psykomotoriikkayhdistyksen kotisivut.
-Erityisopetuksen verkkolehti: www.tornio.fi/eve/tilasto02.htm
-Oppimisvaikeuksista tietoa: www.kuntoutussaatio.fi/terttu/oppimisvaikeudet/
www.haukkaranta.fi
|