17.2.2004
AIVOVAMMAN SAANEEN LAPSEN
JA NUOREN KUNTOUTUS
Aivot
eivät selviä kolhuista niin kuin elokuvia katsoessa luulisi.
Tuhannet lapset saavat vuosittain aivovamman Suomessa. Vaikka suuri
osa vammoista on lieviä ja niistä toivutaan, pysyviäkin
vammoja syntyy. Asiantuntijoiden mielestä termi aivotärähdys
pitäisi hylätä, sillä lievältä vaikuttavallekaan
vammalle ei alkuvaiheessa voi antaa varmaa ennustetta.
PELOTTAVA
AIVOVAMMA
- Siitä on nyt tasan vuosi aikaa. Kiia oli tosi kovassa kuumeessa
ja hänellä oli kova päänsärky.Silloin oli
liikkeellä B-influenssaa, johon kuului just tämän
tyypilliset oireet.Me mentiin lääkäriin ja siellä
todettiinkin, että kyse on just siitä.MyöhemminKiialle
alkoi kuitenkin tulla halvausoireita. Me soitettiin ambulanssi ja
mentiin TYKS:iin ja siellä kuville ja seuraava, mitä mä
tajusin, oli, että ovessa luki teho-osasto, kertoo vehmaalainen
Pia Mikkola, 9-vuotiaan Kiian äiti.
- Silloin
selvisi se, että Kiialla oli aivoinfarkti.Se oli ihan hirveätä
ja ihan älyttömän pelottavaa. Kiialla oli vasen puoli
halvaantunut kokonaan ja hän makasi siellä letkuissa.Se
oli ihan hirveätä.
- Siinä
alkuvaiheessa oli vielä se, kun ei tiennyt, mistä tämä
johtuu ja mitä oli jatkossa tulossa, että eteneekö
tämä sairaus vai mihin tämä päättyy,
kuvailee tuntoja Kiian isä, Erkki Mikkola.
VAIKEITA
JA LIEVIÄ AIVOVAMMOJA
Suomessa saa vaikean aivovamman 100-150 lasta ja nuorta vuodessa.
Lievät aivovammat ovat huomattavasti yleisempiä.
-
Aivovammat erotellaan karkeasti kahteen ryhmään.Vaikean
hankitun aivovammanseurauksena on yleensä selvä, tunteja,
päiviä, joskus viikkojakin, kestävä tajuttomuus,
ja jostakin syystä jokin keskushermoston, aivojen osa on huomattavasti
vaurioitunut. Lievä hankittu aivovamma on hiukan epätarkempi
ilmaisu. Tavallisesti puhutaan aivotärähdyksestä,
joka tarkoittaa ohimenevää, hyvin lyhyttä tajuttomuutta.
Kyse on iskusta, joka osuu päähän, selittää
lastenneurologian professori Lennart von Wendt Helsingin yliopistosta.
Aivotärähdys-termin
käytössä professori von Wendt olisi kuitenkin varovainen.
Samansuuntaisia huomioita tehtiin myös tämänvuotisilla
Lääkäripäivillä. Siellä erikoislääkäri
Olli Tenovuo Turun yliopiston neurologian klinikalta esitti, että
aivotärähdys-nimitys pitäisi hylätä kokonaan,
koska se sisältää oletuksen oireiston täydellisestä
korjaantumisesta. Vaikka suurella osalla lievän vamman saaneista
näin tapahtuukin, varmaa ennustetta ei kenenkään
kohdalla voida Tenovuon mukaan alkuvaiheessa antaa.
AIVOVAMMA
MUUTTAA LAPSEN ELÄMÄÄ
Kun lapsi saa esim. tapaturman, tulehduksen, aivokasvaimen tai aivojen
verenkiertohäiriön seurauksena aivovamman, hänen
elämänsä muuttuu.
-
Hyvin usein on niin, että joitakin seurauksia näkyy hyvin
pitkään.Täytyy oikeastaan ajatella, että jollain
tavalla sen asian kanssa on tekemisissä varmaan koko loppuelämänsä,
sanoo neuropsykologi Hanna Mäki Mannerheimin Lastensuojeluliiton
Lasten ja nuorten kuntoutussäätiöstä.
Hyvässä tapauksessa lievistä aivovammoista ei jää
mitään seurauksia. Kuitenkin myös aivotärähdys-tyyppisen
vamman jälkeen on pieni todennäköisyys sille, että
seurauksia jää. Vaikeissa hankituissa aivovammoissa jopa
75 prosentilla potilaista jää merkittävää
toiminnan rajoitusta.
- Heille voi tulla esimerkiksi liikkumisen ongelmia, mutta ne eivät
yleensä ole niin pahoja, että ne olisivat ratkaisevassa
asemassa hankaloittamassa yksilön elämää.Keskeisimmät
ongelmat liittyvät tässäkin tapauksessa muistifunktioihin
ja sitten myös havaitsemiseen, ympäristön tulkitsemiseen
ja hahmottamiseen.Sitten heillä voi esiintyä myös
mielialan herkkyyttä ja ailahtelevaa käytöstä,
von Wendt listaa.
- Ongelmana monilla lapsilla ja nuorilla tässä ryhmässä
on myös toiminnan ohjauksen pulmat. Toiminnan ohjauksella tarkoitetaan
sitä, osaako lapsi aloittaa jonkun toiminnan, siis vähän
suunnitella, mitä hän tekee, ja aloittaa sitten toiminnan,
tehdä itsenäisesti ja vielä myöhemmin vähän
vaikka arvioida, että mitä tuli tehtyä. Aivovamman
jälkeen tällaisen toiminnan ohjauksen ongelmat ovat yleisiä
eli lapset saattavat olla aloitekyvyttömiä ja he tarvitsevat
paljonkin apua tavallisten asioiden loppuunsaattamisessa, esimerkiksi
itsenäisessä koulutehtävien tekemisessä, Mäki
lisää.
TOIPUMISTA
TAPAHTUU VUOSIEN AJAN
Kuntoutus on tärkeää aloittaa välittömästi
vammautumisen jälkeen, vaikka toipumista tapahtuukin useiden
vuosien ajan.
-
Oikea-aikainen, riittävän varhain käynnistetty, riittävän
intensiivinen sekä oikein ja nimenomaan yksilöllisesti
painotettu kuntoutusohjelma on osoittautunut hedelmälliseksi,
professori von Wendt sanoo.
- Silloin kun on kysymys nimenomaan vaikeasta aivovammasta, niin
on varsin selvästi osoitettu, että sensorinen stimulaatio
jo tajuttomuuden aikana lyhentää tajuttomuuden kestoa
ja parantaa ennustetta. Eli kuntoutus tai siihen verrattava toiminta
kannattaa aloittaa varsin varhain luonnollisesti edellyttäen,
että potilaan tilanne sen sallii.
-
Hyviä kokemuksia näissä tilanteissa on saatu sen
tyyppisistä toimintatavoista, joissa lapselle laaditaan ikään
kuin viikko-ohjelma tai lukujärjestyksen tapainen kuvio, joka
sitten hänen vaihtelevien ja muuttuvien tarpeiden puitteissa
täyttyy erilaisilla kuntoutuksen moduuleilla. Ja näitä
moduuleita asteittain muuttamalla ja painotuksia korjaamalla päästään
eteenpäin.
USEITA
KUNTOUTUSMENETELMIÄ
Aivovamman saaneiden lasten ja nuorten kuntoutuksessa käytetään
esimerkiksi fysioterapiaa, toimintaterapiaa, puheterapiaa sekä
neuropsykologista kuntouttamista. Myös sosiaalisia taitoja
ja elämänhallintataitoja kuntoutetaan.
- Hyvin usein käy niin, että ensi alkuun liikunnalliset
toimintarajoitukset ovat selvimmin nähtävissä.Siksi
hyvin usein alkuvaiheessa keskitytään varsin voimakkaasti
mobilisaatioon eli liikunta-asioihin ja sitten hiukan myöhemmin
tulevat kommunikaatioon eli puheen tuottamiseen ja vastaanottamiseen
liittyvät asiat, von Wendt sanoo.
- Koska usein on kyse kouluikäisistä lapsista, on selvää,
että koulunkäynti ja oppiminen ovat keskeisessä asemassa.
Niihinkin on syytä tarttua mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
Aika usein on nimittäin niin, että tapaturman seurauksena
on syntynyt aukkoja, eli on tiettyjä asioita, joita ei enää
muisteta ja joita on siis pakko paikata. Usein myös uuden oppimisen
kohdalla saattaa tulla korostuneesti vaikeuksia.
HOPE
ELI AIVOVAURION SAANEEN LAPSEN HOLISTINEN PERHEKUNTOUTUSOHJELMA
Mannerheimin lastensuojeluliiton kuntoutus- ja kehittämiskeskus
Huvitus Yläneellä on kehittänyt kuntoutusta aivovamman
saaneille lapsille ja nuorille. Lapsen arjessa tarvitsemia taitoja
harjoitetaan yksilöllisesti tai ryhmässä.
- Tämä kuntoutus, mitä täällä meillä
tehdään, on nimensä mukaisesti kokonaisvaltaista
ja perhekeskeistä. Me keskitytään kokonaisvaltaisesti
tukemaan lapsen ja koko perheen toimintakyvyn palautumista ja säilymistä.
Perhekeskeisyys tarkoittaa sitä, että me otamme tänne
aina mukaan myös lapsen vanhemmat ja sisarukset. Tausta-ajatus
tässä on se, että jos vanhemmat voivat hyvin ja jaksavat,
ja myös sisarukset ymmärtävät, mitä on
meneillään, niin silloin perhe kokonaisuutena voi tukea
vammautunutta lasta paremmin, selittää neuropsykologi
Hanna Mäki Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten
kuntoutussäätiöstä.
- Ensinnäkin me pyrimme auttamaan vanhempia siinä, että
he pystyisivät tuomaan siihen arkeen, mikä pyörii,
kuntouttavaa elementtiä. Me puhumme kuntouttavasta arjesta.
KUNTOUTUMINEN
ON PITKÄ PROSESSI
Kuntoutuksen pituus määräytyy lapsen tai nuoren yksilöllisten
tarpeiden mukaan.
- Kun vammautuminen on tapahtunut, niin täytyy aina varautua
siihen, että nämä kuntoutusprosessit on pitkiä,
olipa sitten kyse perinteisemmistä kuntoutusmuodoista tai kokonaisvaltaisesta
kuntoutuksesta. Se vaatii perheeltä paljon voimavaroja ja jaksamista
ja asioiden järjestelyä, Mäki sanoo.
- Me katsotaankin, että yksi meidän keskeisistä tavoitteista
on tukea perhettä ymmärtämään, mistä
kuntoutuksessa ylipäätään on tämän
lapsen ja heidän perheensä kohdalla kysymys: mitä
se tarkoittaa, että käydään erilaisilla terapeuteilla
ja miten niiden toimenpiteet liittyy toisiinsa. Ja sellainen kuntoutusmyönteisyyden
ja motivaation vahvistaminen ja ylläpitäminen on yksi
meidän tavoite.
MINÄKUVAN
KANSSA TYÖSKENTELYÄ
Alkuhoidon vaiheja sopeutuminen määrittävätluonnollisesti
pitkän aikaa aivovamman saaneen lapsen ja hänen perheensä
elämää aika totaalisesti. Missään vaiheessa
ei saisi kuitenkaan unohtaa, että siellä taustalla on
edelleen se sama lapsi tai nuori, joka oli olemassa jo ennen vammautumista.
- Me täällä Huvituksessa yritetään työskennellä
lasten kanssa niin, että he löytäisivät kosketuksen
siihen entiseen minäänsä. Se on semmoista minäkuvan
ja itsetunnon kanssa työskentelyä. Me pyritään
siihen, että lapsi tai nuori löytäisi myös muita
rooleja kuin vammautuneen tai kuntoutujan roolin, että hän
on myös vaikkapa koululainen, tyttö tai poika, jonkun
sisko ja lapsi ja ystävä, ja näitä muitakin
rooleja tuetaan,neuropgykologi Mäki kertoo.
PALVELUJEN
JAKAUTUMINEN EPÄTASAISTA
Professori Lennart von Wendt on huolissaan lasten ja nuorten aivovammakuntoutuksen
jakautumisesta.
- Kuten monet terveydenhuollon ja muut yhteiskunnalliset palvelut,
aivovammakuntoutuskin jakautuu epätasaisesti. Siinä on
nähtävissä paikkakuntien välisiä eroja
ja saatavuus on muutenkin varsin vaihtelevaa. Se tietysti tuntuu
epäoikeudenmukaiselta, ja on sitä myös.
Miten
aivovamman saaneiden lasten ja nuorten kuntoutusvastuu jakautuu
?
- Kyllähän ensimmäisen vaiheen hoito ja siihen liittyvä
kuntoutus luonnollisesti kuuluu sairaalasektorin puolelle, siitä
ei ole epäilystäkään. Mutta sen jälkeen
tietysti herää kysymys, kuuluuko se sitten sairaalalle,
kelalle vai vakuutusyhtiöille. Tällä hetkellä
maassamme on muodostunut käytännöksi se, että
vastuu siirtyy kelalle ja vakuutuslaitokselle vuoden kuluttua tapaturmasta.
KIIA
TOIPUNUT HIENOSTI
9-vuotiaan Kiian aivovaurion taustalta löytyi lopulta harvinainen
moya-moya-tauti. Vuosi aivovaurion jälkeen Kiian tilanne näyttää
kuitenkin erittäin valoisalta.
- Arkielämässä ei oikeastaan huomaa mitään
muuta kuin että Kiia on väsyneempi ja vasenta kättä
kuntoutetaan edelleen, Kiian äitiPia Mikkola kertoo.
- Me ollaan varmaan oltu kauhean onnekkaita, että se ei ole
vaikuttanut Kiiaan sillä tavalla kuitenkaan, että hän
oli onneksi niin nuori, että hän ei ole koskaan esittänyt
kysymyksiä, että miksi hänelle kävi näin.
Vain kerran hän on sanonut isänsä kuullen, että
tyhmä vasen käsi, kun se ei toimi.
- Kyllä se siellä teho-osastolla kävi heti selväksi
ja mä muistan sen, että kun sitä kuvaa näytettiin,
niin aivot oli vaurioitunut tosi laajalta osalta.Se tuntuu ihan
käsittämättömältä, kun nyt katsootyttöä.
Täällä Huvituksessameidän on tarkoitus käydä
läpi näitä juttuja, että vaikka kuvissa näytetään,
että noin iso aivovaurio, niin tyttö on kuitenkin noin
terve.
SUOJAA
PÄÄTÄSI!
Päähän kohdistuvat vammat pitäisi ottaa vakavasti,kun
otetaan huomioon näiden vammojen yleisyys ja kansantaloudellinen
merkitys. Erikoislääkäri Olli Tenovuo Turun yliopiston
neurologian klinikalta arvioi Lääkäripäivillä,
että aivovammoista johtuvat vuotuiset kustannukset lähentelevät
miljardia euroa, ja muistutti myös, että aivovammat ovat
yleisin nuorten aikuisten pysyvän vammaisuuden aiheuttaja.
Aivovammoja
voidaan vähentää selvästi poliittisin päätöksin,
kuten turvavyöpakolla, kypäräpakolla ja turvallisilla
liikennejärjestelyillä, ja ehkä jossain määrin
myös terveyskasvatuksen avulla.
Omaa päätään kannattaa suojata. Siis kypärä
päähän esimerkiksipyöräillessä, rullalautaillessaja
ratsastaessa!
Asiantuntijat:
LENNART VON WENDT
lastenneurologian professori, Helsingin yliopisto
HANNA MÄKI
neuropsykologi, Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten
kuntoutussäätiö
Toimittaja:
TIIA VÄRE
|