23.3.2004
MUKSUN MUKANA
LASTEN LIIKENNETURVALLISUUS
ARVAAMATON
PIENI KULKIJA
Nelivuotias
Jesse Taskila kurvaa pyörällä kotioven eteen, jarruttaa
ja kysyy: Tuliko savua? Hän on harjoitellut pyöräilemistä
kahtena kesänä. Vuotta nuoremman pikkuveljensä Jerryn
kanssa hän saa ajella vapaasti omalla pihalla, mutta autojen
parkkipaikalle ja maantielle pojilla ei ole lupaa mennä keskenään.
Jessen isä Mika Taskila kertoo, että kun he lähtevät
lasten kanssa liikenteeseen, vanhemmat kävelevät pyöräilevien
poikien vieressä. Muuten poikien turvallisuudesta on mahdoton
huolehtia.
Lapsen
näkökenttä on aikuista kapeampi ja hänen pieni
kokonsa rajoittaa näkemistä entisestään. Myös
autoilijan on vaikea havaita pienokaista, joka helposti peittyy
pensaiden tai muiden näköesteiden taakse. Tässä
osa syistä, joiden vuoksi lapsi on liikenteessä turvaton.
Hän tarvitsee aluksi vanhempien ohjausta ja suojelua ja myöhemmin
muiden tiellä liikkujien huomaavaisuutta, kun hän aloittaa
koulutiensä ja vähitellen itsenäisen liikkumisen.
Liikenneturvan koulutusohjaaja Eero Kalmakoski muistuttaa myös
lapsen arvaamattomuudesta.
Lapsi ei kykene aikuisen tavoin jakamaan tarkkaavaisuuttaan moneen
eri kohteeseen, vaan keskittyy liikenteessäkin yhteen ainoaan
hänen mielestään tärkeään asiaan kerrallaan.
Opitut säännöt unohtuvat siinä vaiheessa, kun
joku muu asiakoetaan tärkeäksi.
LAPSI
OPPII VANHEMMAN MALLISTA
Miten
lasta sitten tulisi ohjata liikkumaan liikenteessä? Kalmakoski
kääntää huomion lapsesta aikuiseen. Liikennekasvatus
alkaa sillä, että aikuinen näyttää lapselle
pienestä pitäen itse hyvää esimerkkiä siitä,
miten liikenteessä tulee toimia.
Alle
kouluikäisen tulee tietää, mikä ero on leikkialueella
ja liikenteellä ja mitä vaaroja liikenteessä liikkumiseen
liittyy. Heidän tulisi myös tunnistaa suojatie ja tietää
sen merkitys. Lapsi on hyvä opettaa käyttämään
kevyenliikenteen väylää ja kertoa hänelle, miksi
niin on tärkeää tehdä. Myös jalankulkijoille
tarkoitettujen liikennevalojen tunnistamisen tulisi kuulua alle
kouluikäisen tietämykseen.
Vaikka sääntöjä kuinka opetellaan ja niitä
tiedetään, niin se ei kuitenkaan ole aina oikean käyttäytymisen
tae. Täytyy olla myös halu ja valmius toimia oikein. Sääntöjen
opiskelua tärkeämpää liikennekasvatuksessa on
opettaa lapsille selkeitä toimintamalleja, Kalmakoski sanoo.
TIENYLITYS
SUURIN RISKI
Lasten
itsenäinen liikkuminen alkaa yleensä kouluikäisenä.
Tuossa vaiheessa myös riskit kasvavat. Alle kuusivuotiaiden
liikenneonnettomuudet tapahtuvat pääsääntöisesti
autolla matkustettaessa, mutta 7-9-vuotiaiden useimmiten pyörällä
tai jalan liikuttaessa. Suomen liikenteessä menehtyy vuosittain
noin 12 alle kymmenenvuotiasta lasta.
Lasten
liikenneonnettomuudet tapahtuvat yleensä kodin lähellä
tietä ylitettäessä.Tämän vuoksi Kalmakoski
kehottaakin vanhempia opettamaan pienokaiselle jo hyvissä ajoin,
mikä tienylityspaikka on hyvä ja mikä vaarallinen.
Lapselle tulisi näyttää lähiympäristöstä
paikat, joista tien yli on turvallisinta kulkea. Suojatiet, liikennevalot
ja yli- tai alikulkukäytävät kannattaa huomioida,
vaikka matka niiden vuoksi pitenisi. Mikäli sellaisia ei ole
käytettävissä, tienylitykseen soveltuu parhaiten
kohta, josta on hyvä näkyvyys molempiin suuntiin.
Lapsi
ei ole pienikokoinen aikuinen, vaan katsoo liikennettä ihan
eri perspektiivistä ja on hyvä jalkautua sinne lapsen
silmien korkeudelle. Pääsääntöisesti lähdetään
siitä, että valitaan turvallisin paikka tienylitykseen
ja opetetaan lapsi pysähtymään ennen tienylitystä,
jotta jää aikaa tehdä havaintoja. Niitä pitäisi
tehdä katselemalla molempiin suuntiin ja myös kuuntelemalla
lähestyvien autojen ääniä. Sen jälkeen,
kun lapsi tekee havaintoja ja päätöstä siitä,
voiko turvallisesti mennä tien yli, niin pienen odotuksen ja
vielä kertaalleen katsomisen jälkeen mennään
reippaasti yli, Kalmakoski neuvoo.
Pieni
lapsi ei kykene vielä arvioimaan lähestyvien autojen nopeuksia
ja etäisyyksiä oikein. Kalmakoski kehottaa konkretisoimaan
arviointitilannetta lapselle siten, että tutulla reitillä
maastosta otetaan joku kiintopiste, esimerkiksi punainen talo. Tämän
jälkeen lapselle voi antaa muistisäännön: jos
auto lähestyy tuolta tuon punaisen talon kohdalla, älä
enää lähde ylittämään.
ASIANMUKAINEN
PYÖRÄ JA KYPÄRÄ
Jesse
ja Jerry ajelevat poljinjarruilla varustetuilla pyörillä,
joiden taakse on kiinnitetty korkeat oranssit viirit. Pyörissä
on soittokellot ja edessä sekä takana asianmukaiset heijastimet.
Poikien kulkuvälineistä ei ole liikenneturvallisuuden
kannalta huomauttamista. Kalmakoski pitää tärkeänä,
että lapsen pyörä on omistajalleen sopivankokoinen
ja pysähtyy nimenomaan poljinjarruilla.
Alle kouluikäiselle ei kannata edes miettiä, että
laitetaan monimutkaisia käsihallintalaitteita, jarruvarusteita
tai paljon vaihteita, koska niiden hallinta vaikeuttaa turvallista
liikkumista ja vie huomiota muun liikenteen tarkkailusta.
Taskilan
pojilla on tietysti myös pyöräilykypärät.
Isä tarkistaa, että kypärä tulee päähän
oikeaoppisesti eli etureuna kulmakarvojen tasalle. Silloin se suojaa
parhaiten mahdollisessa onnettomuustilanteessa otsaan tai ohimoon
kohdistuvilta iskuilta.Tutkimusten mukaan noin puolet pyöräilyonnettomuuksissa
aiheutuneista kuolemista olisi voitu estää kypärän
käytöllä. Sen on arvioitu vähentävän
myös aivovammariskiä lähes 90 prosentilla.
Kypärän
tulee pysyä lapsen päässä kaaduttaessa, joten
sen on oltava oikean kokoinen ja toimivalla kiinnitys- ja kiristysmekanismilla
varustettu. Kalmakosken mukaan hihnojen kireys on lapselle sopiva
silloin, kun aikuisen sormi mahtuu leuan ja hihnan väliin eikä
kypärä irtoa päästä, jos sitä käännetään
eteenpäin.
Tyyppihyväksytyn
pyöräilykypärän tunnistaa kypärän
sisällä olevasta CE-merkinnästä ja
standardikoodista EN 1078:97. Ne ilmaisevat, että kypärä
on läpäissyt iskunvaimennustestin. Tätä kypärää
saa käyttää vain pyöräiltäessä
ja sen päätyttyä lasta on muistutettava riisumaan
se pois ennen leikkeihin ryhtymistä, koska lukko ei avaudu,
jos lapsi jää riippumaan kypärän varaan esimerkiksi
kiipeilytelineeseen.
Alle
kouluikäisille on myynnissä myös kypäriä,
joissa on hätäaukeamismekanismi. Tällaisen kypärän
standardi on EN1080:97 ja sen tunnistaa vihreästä lukosta.
Lisäksi myynnissä on ns. all-round-kypäriä,
joiden sininen automaattilukko aukeaa lapsen painon kohdistuessa
siihen.
HUOMIO
OMAN ASUINALUEEN LIIKENNETURVALLISUUTEEN
Lapsella
tulisi olla mahdollisuus harjoitella liikkumista ensin kotipihallaan
ja laajentaa retkiään vähitellen kauemmas lähiympäristöön.
Vanhempien velvollisuus onkin tarkastella oman asuinalueen liikenneturvallisuutta
kriittisin silmin. Mikäli siinä huomaa puutteita, asian
korjaamisesta voi tehdä aloitteen oman kunnan tekniseen toimeen.
Lasten
turvallisuuden kannalta on olennaista, miten kulku leikkialueelle
on järjestetty ja kuinka autojen pysäköintipaikka
on erotettu siitä. Kaikenlaiset näköesteet, joiden
takaa tielle säntäävää lasta ei voi havaita,
ovat vaarallisia. Huomiota tulisi kiinnittää myös
tienylityskohtiin ja suojateiden sekä kevyenliikenteenväylien
riittävyyteen. Myös ajoneuvojen nopeustasoa kannattaa
tarkkailla. Mikäli se ei säily alueella sellaisena kuin
sen pitäisi turvallisuuden kannalta olla, voi esittää,
että tehtäisiin rakenteellisia hidasteita turvaamaan tienylitystilannetta.
Kaikki parannukset, joita liikenneturvallisuuteen tehdään
lapsia ajatellen, palvelevat luonnollisesti myös meitä
aikuisia, Kalmakoski sanoo.
Asiantuntija:
EERO KALMAKOSKI,
koulutusohjaaja, Liikenneturva
Toimittaja:
KIRSI SCHALI
Lisätietoa
lasten liikenneturvallisuudesta löytyy osoitteesta: www.liikenneturva.fi
|