23.11.2004
LÄÄKETIETEEN HISTORIA OSA 3: SEILI
SPITAALISTEN JA HOURUJEN SAARI
Ken tästä käy, saa kaiken toivon
heittää.
Inhimillinen myötätunto kai lausuu nämä sanat,
mutta siitä huolimatta ne ovat kammottavat. Sillä riistäkää
ihmiseltä kaikki, mitä hän maan päällä
rakastaa: isänmaa, koti, leipä, omaiset, ystävät;
riistäkää häneltä rakkaus, rauha ja itse
elämäkin, mutta jättäkää hänelle
toivoa, niin silloin hän ei vajoa avuttomana onnettomuuden
pohjattomaan syöveriin; ottakaa häneltä toivokin,
niin hän menehtyy. Skjälön/Seilin kovaosaiset kurjuuden
lapset, teille ei maan päällä ole enää
jäljellä mitään ei mitään!
(Z. Topelius: Vanha kaunis Suomi, 1845)
Seilin
saaren historia on suomalaisen mielisairaanhoidon varhaishistoriaa.
Saarelle Turusta kolmisenkymmentä kilometriä Nauvoon
päin perustettiin vuonna 1619 leprosoorio ja houruinhoitola.
Sairaalasaarelle eristettiin satoja ihmisiä sen 350-vuotisen
historian aikana.
SAARI SAIRAALAKÄYTTÖÖN KUNINKAAN KÄSKYSTÄ
Ruotsin kuninkaan Kustaa II Adolfin tiedon mukaan spitaalitauti
leviää voimakkaasti Suomessa synnin rangaistuksena ja
tähän tautiin sairastuneet kulkevat ympäri terveiden
joukossa ja asuvat heidän luonaan. Sen tähden kuningas
tahtoo, voidakseen mikäli mahdollista eristää tällaiset
onnettomat kanssaihmisistään ja valmistaakseen heille
olinpaikan, nähdä oikeaksi ja kohtuulliseksi rakennuttaa
heitä varten jollekin yksinäiselle saarelle hospitaalin.
Tämä
käskykirje vuodelta 1619 aloitti Seilinhistorian sairaalasaarena.
Yleisen tavan mukaan sairaalat sijoitettiin kauas kaupungin rajojen
ulkopuolelle, joten Seilin sijaintikeskellä avointa merenselkää
oli suotuisa. Myös saaren maasto oli sopivaa:siellä oli
pehmeä hiekkainen maaperä, johon vainajat oli helppo kaivaa.
- Siihen asti näitä hoidokkeja oli hoidettu Turussa, Turun
Pyhän Yrjön hospitaalissa ja Turun Pyhän Hengen huoneessa.
Ilmeisesti hoitopaikat alkoivat kuitenkin käydä vähiin
ja kruunu halusi taata sen, että tarttuvaa tautia sairastavat
siirretään pois muun väen keskuudesta, kertoo amanuenssi
Anne Wilenius Turun yliopiston saaristomeren tutkimuslaitokselta.
- Turun Pyhän Hengen huoneen hoidokkikunta muodostui aika kirjavasta
joukosta eli siinä oli sokeita, kuuromykkiä, köyhiä,
entisiä kruununpalvelijoita ja mielenvikaisia eli se oli todella
kattava otos sen ajan laitapuolenkulkijoista.
SAARI ILMAN PALUUTA
Papit ja virkamiehet passittivat saarelle kaikkiaan 663 spitaalista
ja lepraepäiltyä puolentoista vuosisadan aikana.
- Heitä varten oli Seilin Kirkkoniemeen rakennettu 4 asuinrakennusta
leivintupa ja saunarakennus, jotka muodostivat varsinaisen hoitolaympäristön
ja sitten oli kirkkorakennus. Näiden rakennusten väliin
oli varattu tila hautausmaalle.
-
Hoidokithan tiesivät tänne tullessaan, että he jäävät
tänne loppuelämäkseen. Heidät velvoitettiin
maksamaan elinikäinen hoitomaksu ja myös varaamaan mukaansa
ruumisarkku tai laudat ja naulat arkun tekemistä varten.
Seilin leprapotilaat ovat ilmeisesti saaneet tulla toimeen miltei
omin voimin. Pääsairaalan puolelta toimitettiin elintarvikkeet,
joitten varassa elämä jatkui. Hoitokeinoina olivat Jumalan
sana, paloviina ja Kupittaan lähdevesi.
-
Pääasiallinen hoitomuoto oli sielunhoito eli tänne
perustettiin tuomiokapitulin päätöksellä papin
virka suurin piirtein samaan aikaan kun hoidokitkin saapuivat. Seiliin
tuotiin Turusta Turun pyhän Yrjön hospitaalin pieni puukirkko
vuonna 1624.
-
Alkuvaiheessa Seiliin ei ilmeisesti saatu kovin helposti värvättyä
hoitohenkilökuntaa. Toisaalta kruunu oli varmaan tukeutunut
siihen, että Seilin pääsaarella oli vanha kruununtalonpoikien
viljelemä tila, josta saatiin apua huoltopuoleen, Wilenius
kertoo.
- Vasta vuosien kuluttua tämä suhtautuminen spitaalitautisiin
pikkuhiljaa muuttuu niin, että tänne saadaan värvättyä
myös henkilökuntaa.
SPITAALISET JA PUHTAAT
Kastijako spitaalisiin ja puhtaisiin oli ehdoton. Spitaaliset eivät
saaneet olla tekemisissä muiden saarelaisten kanssa. Kirkossakin
länsisiipi erotettiin aidalla ja portilla muusta tilasta, ja
siellä istui se tautinen kansa. Ehtoollisensa he saivat pitkän
kepin nokasta puhtaitten puolelta. Kun leprapotilaiden päädyssä
olevaan kellotapuliin tarvittiin uutta kellonsoittajaa, ei halukkaita
ilmaantunut.
-
Spitaalitautisiahan pidettiin jumalan rankaisemina ja spitaalia
yleensä jumalan rangaistuksena ihmisen tekemistä synneistä,
eli siinä oli tarttuvaa sekä moraalittomuus että
itse tauti.
Kerrotaan, että Seiliin joutui myös täysin terveitä
ihmisiä. Papit saattoivat tehdä lepradiagnoosin ihottumasta
tai leimata erilailla käyttäytyvän vaimon mielisairaaksi.
MIELISAIRAALA
Spitaali väheni nopeasti 1700-luvun alkupuolella ja Ison Vihan
jälkeen Seiliin siirrettiin lähinnä mielisairaita.
- Mielisairauksiin yritettiin samaa lääkettä kuin
aikaisemmin lepratautiin eli katumuksen harjoittamista, jumalan
sanan kuuntelemista ja toisaalta turvan takaamista ihmisille, joilla
ei välttämättä ollut mitään mahdollisuuksia
selviytyä oman ajan yhteiskunnassa. Seilin sairaalan nimi oli
yhdessä vaiheessa hyvin kuvaava: se oli Seilin turvalaitos
parantumattomasti mielisairaille.
Mielisairaita hoidettiin Seilissä hyvin yksinkertaisilla ja
edullisilla keinoilla. Jumalan sanan ohella hoitoina käytettiin
työntekoa, viinaa ja kylmiä kylpyjä. Huoneiden seinille
maalattiin symmetrisiä kuvioita rauhoittamaan potilaita.
-
Silloin ajateltiin, että symmetriset ruutukuviot potilashuoneiden
seinissä rauhoittavat potilaita. Käsittääkseni
tämä ajattelutapa on tullut Saksassa.
- Seilissä kokeiltiin kaikkia sellaisia hoitomuotoja, jotka
olivat halpoja. Kun ei ole ollut paljon varoja, kannatti kokeilla
sitä, mikä on edullista ja vaaratonta, ja oli edullista
maalata seinät tietyn väriseksi.
ERISTÄMISEN AIKA OHI
- Ilmeisesti jo aika varhaisessa vaiheessa 1900-luvun alkupuolella
alettiin kyseenalaistaa eristämishoitoa ja sitä, että
potilaat viedään kotiseudultaan muualle. Asiasta keskusteltiin
Lääkintöhallituksessa ja vuonna 1955 syntyi lopullinen
päätös, että sairaalan toiminta Seilissä
loppuu. Vuosi 1962 on sairaalan viimeinen toimintavuosi.
Sairaalan
lopetettua heidät siirrettiin muihin sairaaloihin ja joissain
harvoissa tapauksissa kotiutettiin.
Viimeisenä vuonna Seilissä hoidettavana oli 41 potilasta,
joista 29 oli ollut Seilissä yli 10 vuotta, yksi potilaista
oli elänyt saarella 33 vuotta.
Asiantuntija: ANNE WILENIUS, amanuenssi, Turun yliopiston saaristomeren
tutkimuslaitos
Toimittaja:
TIIA VÄRE
|