27.1.2004
NUORET NAIS- JA MIESKUSKIT
Nuoret
miehet ajelevat kaduilla ja maanteillä ikään kuin
olisivat syntyneet auton rattiin. Nuoret naiset taas epäröivät
usein lähteä liikenteeseen vaikkapa talven liukkailla
keleillä.
Mutta
kummat ovat kuljettajina turvallisempia? Muun muassa tätä
on selvitellyt Turun yliopiston psykologian laitoksella tutkija
Sirkku Laapotti väitöskirjassaan Mistä on nuoret
naiskuljettajat tehty?
Tutkimuksen
mukaan nuoret nais- ja mieskuljettajat suhtautuvat liikenneturvallisuuteen
eri lailla. Eroja on myös ajamisen määrässä,
tarkoituksessa ja olosuhteissa. Naiset ajavat tyypillisesti asiointiajoa
taajamaympäristössä. Nuoret miehet taas ajavat paljon
sekä ammatikseen että huvikseen vapaa-ajallaan.
Työssään
postinkuljetusautoakin ajanut 26-vuotias Jari Kallio on kokenut
kuljettaja. Omalla autolla on kahdeksan vuoden aikana kierretty
Pohjoismaita ja Keski-Eurooppaa. Nuorempana autolla ajettiin yötä
päivää, kotona käännyttiin lähinnä
syömässä ja nukkumassa.
- Nykypäivänä
tuntuu, et alkaa olla jo parempi kuski. Kyl sitä aina nuorenakin
tuntui, et sitä on hyvä kuski mut kyl sitä on oppinut
kahdeksan vuoden aikana, että kyllä sitä aika uskalikko
oli nuorempana. Ei ollut mitään hajua liukkaudest, sitä
meni vaan, et milt tuntus.
Henna
Vuorinen taas ajaa naisille tyypilliseen tapaan, työmatkat
ja harrastukset tulee tehtyä autolla. Hän ei hötkyile
liikenteessä, pyrkii noudattamaan liikennesääntöjä
ja valitsemaan sopivan tilannenopeuden.
- Mä
olen aika huono peruuttamaan, eli mulle on sattunut haaveri peruuttaessa
pari kertaa Toisella kerralla naarmuuntui kylki ja toisella kerralla
takavalo meni rikki. Myönnän, että mä mieluummin
ajan vaan eteenpäin kuin peruutan.
NAINEN
RATISSA
TURVALLISEMPI KUIN MIES?
Kummat
sitten ovat turvallisempia liikenteessä nuoret naiset vai miehet?
Tutkija Sirkku Laapotilla on selvä vastaus:
-
Jos käytetään mittarina liikenneturvallisuutta, ovat
nuoret naiset kuljettajina turvallisempia kuin nuoret miehet. Eli
heille sattuu vähemmän liikenneonnettomuuksia suhteutettuna
ajomääriin. Ja mitä vakavampia onnettomuuksia, niin
sitä suurempi miesten ja naisten välinen ero on. Sen lisäksi
vielä liikennerikkomuksissa tulee hyvinkin suuret erot, eli
vielä suuremmat erot kuin liikenneonnettomuuksissa. Miehet
syyllistyvät naisia useammin liikennerikkomuksiin.
Tyypilliset
naisten onnettomuudet ovat pieniä kolhuja parkkipaikoilla tai
peruuttaessa. Nuorille miehille ominaisia taas ovat suuremmilla
nopeuksilla ajetut ns. riskiajamisen onnettomuudet.Kaikista vakuutusyhtiöiden
tietoon tulleista liikennevahingoista miehet aiheuttavat nykyisin
peräti noin 75 %, naiset 25%.
Jarinkin
tuli maksettua oppirahat kaahailusta tuore ajokortti taskussaan.
-
Ne oli itseasias ensmäiset pääkallokelit kun tuli
marraskuus ja ei ollu viel talvirengaspakko ni mä pihistelin,
et mä en vielä ostanu viel talvirenkait, ni mä ajoin
kesärenkaitten kans. Sit ku mä pyöräytyin pari
kertaa, ni sit se meni parkkeerattuu autoo päin. 4000-5000
mk makso taas nekin renkaat.
JÄITÄ
HATTUUN!
Nuoret
miehet käsittelevät taitavasti ajoneuvoa. Ongelma on pikemminkin
reippaanpuoleisessa riskinotossa. Esimerkiksi nuorten miesten kuolemaan
johtaneista ajoneuvon hallinnanmenetysonnettomuuksista 40% tapahtui
hyvissä keliolosuhteissa, mutta kuljettaja oli humalassa ja
käytti liian suurta nopeutta. Naisten ajoneuvon hallinnan menetys
taas sattui tyypillisesti liukkaalla kelillä, selvin päin
ja normaalilla nopeudella.
Ajan
mittaan myös nuorten miesten ajaminen rauhoittuu, nopeudet
alenevat ja ajo muuttuu erilaiseksi.
Jari
Kallio myöntää, että kokemus on tuonut mukanaan
jäitä hattuun liikenteessä.
- Asenteis on ruvennu talvee kunnioittamaan ihan eri taval. Nuorena
sitä ajo kesät talvet samal turvavälil. Mut nyt sitä
on oppinu, et ainaki tääl Etelä-Suomes on niin järjettömän
liukkai kelei, ainaki tää talvi, ni sitä jättää
kumman suosiol pitemmän turvavälin. Ei tosiaan se auto
pysähdy vaan se menee niin ku pulkka mihin se haluaa.
Takana
Jarilla on pyöreästi 500 000 kilometriä.
- Kyl se pitää paikkaas se sanonta, et kokemus ja kilometrit
kartuttaa sitä taitoo. Et ei sitä teorias opi koskaan,
et käytännös sitä oppii lukemaan liikennettä
ja auton käyttäytymist. Sitäkin täytyy harjotella
aina talviliukkaal. Vaik sanotaanki, et ei sais leikkii mut sitä
tietää mitä tulee tehdä, jos tulee sellanen
tilanne vastaan, et ei irrota ratist vaa ja odota et mihi auto pysähtyy.
Et vähän pystyy ite hallitsemaan.
Liikenteessä
turvallisesti toimiminen edellyttää myös sosiaalisen
tilanteen sekä kuljettajan oman tilan hallintaa. Näillä
osa-alueilla nuoret naiskuljettajat pärjäävät
yleensä hyvin.
- Se ajaminen on paljon muutakin kuin ajoneuvonkäsittelyä.
Sitä kautta, jos puhutaan liikenneturvallisuudesta, niin naisilla
ei ole mitään hävettävää omassa ajotaidossaan,
huomauttaa Sirkku Laapotti.
Lähteet:
Sirkku Laapotti, WHAT ARE YOUNG FEMALE DRIVERS MADE OF? Differences
in Attitudes, Exposures, Offences and Accidents between Young Female
and Female Drivers
(Mistä on nuoret naiskuljettajat tehty? Erot nuorten nais-
ja mieskuljettajien välillä asenteissa, ajosuoritteissa,
rikkomuksissa ja onnettomuuksissa)
- 18-19
-vuotiaana lähes 80 % miehistä ajokortti, 66 % naisista
- viime
aikoina nuorten innostus ajokortin suorittamiseen vähentynyt
ainakin Ruotsin suurimmissa kaupungeissa
- pientä
vähenemää nähtävissä myös Suomessa
1990- luvulla
- kuljettajantutkinnossa
miehet selviytyvät ajokokeesta useammin 1. kerralla läpi
B-kortti: miehet 86 %, naiset 81%
BC-kortti: miehet 89%, naiset 69%
- yli
20-vuotiaissa ero vielä selkeämpi
Esim. kuolemaan johtaneissa ajoneuvon hallinnan menetys -onnettomuuksissa
vuosilta 1978-91 nuorilla miehillä 40 %:ssa LIIAN SUURI
NOPEUS + ALKOHOLI + HYVÄT KELIOLOSUHTEET
(useimmiten kesäilta tai -yö)
Naisilla
vastaavanlaisia onnettomuuksia oli 7 %,
mutta 48 % sellaisia, joissa NORMAALI NOPEUS + EI ALKOHOLIA +
LIUKAS KELI
(miehillä vast. osuus 10 %)
Lievemmistä
onnettomuuksista naisilla suhteellisesti enemmän parkkipaikkakolareita,
peruutus (29% vs. 22%),
miehillä useammin peräänajoja (33% vs. 27 %)
Nuorten
kuolemat ja loukkaantumiset liikenteessä vuosittain18-24 -vuotiaat
|