30.11.2004
UJOSTUTTAA KUKA YMMÄRTÄÄ?
Yhteiskunta
ei ymmärrä.
-
Jos olisin laittanut tytöt päivähoitoon ennen kuin
heille on kehittynyt välineet toimia vieraiden kanssa, niin
se olisi ollut sama kuin olisin heittänyt uimataidottoman veteen.
Heidi
Mikkola Venlan ja Liljan äiti jäi työstään
kotiin. Hän tukenut tyttöjen sosiaalisten taitojen kehittymistä.
Mutta äitiä harmittaa, kun yhteiskunta ei ymmärrä
eikä huomioi ujoja lapsia. Lasten
tulee sopeutua nopeasti eikä heille jää tilaa kehittyä
omaa tahtiaan. Jos ujo lapsi ei ole yksin valmis lapsiryhmään,
niin hän saattaa vetäytyä kuoreensa ja jäädä
ujoutensa vangiksi. Tällöin voi olla vaikeaa päästä
ulos ujon roolista.
-
Minua harmittaa se, että yhteiskunnan normi on se, että
lapset vain päiväkerhoon viimeistään kolmevuotiaana.
Tuolloin loppuu kotihoidontuki. Lasten yksilöllisiä eroja
ei huomioida mitenkään. Minusta on tärkeää,
että lapsen kehitys saa mennä omaa tahtiaan, eikä
sille tehdä väkivaltaa. Jos lapsi osoittaa tarvitsevansa
äidin ja isän turvaa pelottavissa tilanteissa, niin sitä
tukea tulee antaa.
VENLA
YKSIN KERHOON
Viisivuotias
Venla aloitti tänä syksynä seurakunnan kerhon. Hän
halusi päiväkerhoon yksin. Viime talvena Venla ei vielä
suostunut jäämään yksin entuudestaan tuttuun
perhekerhoon.
-
Venlan ujoudessa tapahtui selkeä käänne 4,5 vuotiaana.
Tuolloin hän pystyi tietoisesta ja tahdonvoimalla voittamaan
ujouden ja alkoi innokkaasti kerätä puhumiskokemuksia,
joista itsetunto vahvistui. Hän kertoi jokaisesta puhumiskerrastaan
luonteensa mukaisella tarkkuudella ja siitä yhdessä iloittiin.
Mutta
ujouden voittaminen vaatii aikaa. Tulee rauhassa saada tutustua
uusiin asioihin ja vieraisiin ihmisiin. Usein se vaatii myös
vanhempien turvallisen läsnäolon. Se rauhoittaa ujoa lasta.
Venla tutustui kolmen ja puolen vuoden ajan naapurin lapsiin perhekerhossa
vanhempiensa seurassa.
-
Tuntuu, että jo nyt olen melkein unohtanut miten ujo Venla
on aikeisemmin ollut. Perhekerhon ohjaaja oli aika ihmeissään
Venlan kanssa, kun hän vain seisoi vieressä, kun muut
leikkivät. Hän ei uskaltanut puhua eikä tehdä
mitään. Hän vain seurasi tarkkaan muiden touhuja.
Sekin oli toki jo edistystä, koska pari ekaa vuotta Venla suostui
istumaan ainoastaan mun sylissä.
TUNTEIDEN
TUNNISTAMINEN
Aiemmin
perhekerhossa Venla tarkkaili vierestä muiden leikkejä,
mutta ei itse uskaltanut leikkiin mukaan. Äiti tunnisti Venlan
tunteet ja käyttäytymisen ujoudeksi ja otti tämän
puheeksi tyttärensä kanssa. Tästä alkoi ujouden
tunteiden purkaminen. Oli hyväksyttävää puhua
näinkin vaikeista ja voimakkaista tunteista. Äiti ymmärsi.
Heidi on itsekin ollut ujo lapsi ja hän ymmärtää
miten voimakkaita nämä tunteet voivat olla.
-
Mä kysyin ai, että sä ujostelet. Sen jälkeen
alettiin puhua siitä. Sitten hän itsekin oivalsi mitä
se on. Hän sai sanan ujouden ja alkoi itsekin käyttää
sitä. Jälkeenpäin hän kertoi tilanteista, että
mä ujostelin siinä. Mä olisin halunnut sanoa hänelle
jotain, mutta mä en uskaltanut. Sitten hän rupesi kokeilemaan,
että sanoi yhden sanan jollekin ja jälkeenpäin innoissaan
kertoi, että ei ujostellut. Se lähti pienistä askelista.
Hän huomasi onnistuvansa ja nyt se menee jo hyvin.
Tästä
alkoi myös puhumiskokemusten määrätietoinen
kartuttaminen äidin rohkaisemana ja kannustamana.
-
Mä olen aina sanonut, että nyt sä et uskaltanut,
mutta ehkä sitten ensi kerralla. Sanon, että kyllä
te sitten myöhemmin uskallatte. Ja he uskoo sen. He ajattelevat,
että heissä ei ole mitään vikaa vaan ovat vielä
niin pieniä.
UJOUS
ON TEMPERAMENTTIPIIRRE
Heidin
mielestä ujon lapsen persoonallisuus kehittyy hyvin pikkuhiljaa
hienovaraisesti. Ujon lapsen persoonallisuus tulee hyvin esille
tuttujen seurassa. He saattavat olla jopa vilkkaita ja hyvinkin
puheliaita turvallisissa ja tutuissa tilanteissa. Ehkä vanhemmille
voi olla hankalaa ymmärtää sitä, että oma
lapsi on ujo vieraiden seurassa. Ja vaikea ymmärtää
sitä, että miten voimakkaita ja ahdistavia tunteita ujo
lapsi tuntee.
-
Kun Venlan luonne pääsee esille, niin hän on päättäväinen
ja määrätietoinen. Hän tekee tarkkoja havaintoja
ympäristöstään ja ihmisistä ja kertoo sitten
näistä kokemistaan tapahtumista koko olemuksellaan eläytyen
ja yksityiskohtaisen tarkasti. Mutta jos tilanne on pelottava ja
ujous on päällä, niin mikään näitä
ominaisuuksista ei tule ilmi. Hän näyttää ulospäin
jopa passiiviselta ja tylsältä vaikka oikeasti imee kokoajan
vaikutteita itseensä. Ulkopuolinen voi ajatella, että
ujolla on kaksi persoonaa. Mutta ujon varsinainen persoona on nimenomaan
se, joka on sen hiljaisen ujon kuoren sisällä.
-
Ujolla on vaarana se, että hän ottaa hiljaisen ihmisen
roolin. Hän saattaa kärsiä siitä, jos ei oikeasti
ole sellainen vaan olisi paljon sanottavaa ja tarve ilmaista itseään.
Sitä on kauhean sopeutuvainen ja pyrkii mukauttamaan oman käytöksensä
toisten mukaan. Se kyllä harmittaa välillä, kun ei
pysty olemaan oma itsensä. Jos tämä uusi porukka
ei sitten huomioi ja anna tilaa, niin voi olla todella vaikeaa päästä
alkuun. Hiljaisen rooli jää helposti päälle
ja sitä ei uskallakaan muuttaa.
TUNTEISTA
PUHUMINEN ENNEN JA JÄLKEEN UUSIEN TILANTEIDEN
Heidi
valmistaa tyttäriään etukäteen uusiin tilanteisiin.
Hän kertoo mitä niissä tapahtuu. Ehkä tämä
tuo turvallisuutta ja uusi tilanne ei ole enää niin pelottava.
Heidin on huomannut hyvin tärkeäksi sen, että ujon
lapsen kanssa kannatta puhua myös uusien tilanteiden jälkeen.
Ujo lapsi ei saa seurassa tilaisuutta puhua ja ilmaista mielipidettään.
Hän ei uskalla puhua tai odottaa puhevuoroaan liian kauan.
Niinpä hän sitten jälkeenpäin kelaa sitä
miten hän oli vieraiden seurassa mitä hän
olisi missäkin vaiheessa halunnut sanoa.
-
Venla kertoo hyvin yksityiskohtaisesti, että mitä toinen
on sanonut ja mitä hän on sanonut. Ja kertoo sitten, että
mitä hän ujosteli ja mitä hän olisi halunnut
sanoa. Tämä asioiden läpikäynti auttaa sitten
seuraavalla kerralla.
Ja
niinhän se on auttanut. Venla sai rauhassa ja turvallisesti
tutustua ympäristöönsä vanhempien seurassa.
Hän sai opetella sosiaalisia taitoja omaan tahtiinsa. Tänä
syksynä Venla on valmis yksin päiväkerhoon. Syksy
päiväkerhossa on alkanut mukavasti. Venlan valmiudesta,
omasta tahdosta ja innokkuudesta osallistua yksin päiväkerhon
lapsiryhmään on iloittu Mikkolan perheessä.
-
Oli jotenkin liikuttavaa nähdä, kuinka hän selvästi
tsemppasi ja vastasi reippaasti kerhotädin kysymyksiin. Hän
oli hartaasti odottanut ensimmäistä kerhopäivää.
Ja hyvn se on lähtenyt käyntiin. Venla on tykännyt.
Nykyinen kolme tuntia karrallaan kahdesti viikossa tuntuu sopivalta
annokselta.
LILJA
PERHEKERHOSSA TURVALLISESTI ÄIDIN SEURASSA
Venlan
kolmevuotias pikkusisko Lilja tutustuu perhekerhossa tuleviin ystäviinsä
äidin seurassa. Äidin sylistä on mukava välillä
hakea turvaa.
-
Näyttää siltä, että Venlan ujous väistyy
määrätietoisella päättämisellä
ja harjoittelulla. Liljalla se taas tapahtuu melkein kuin vahingossa.
Juttuja vaan lipsahtaa suusta, kun vaan on ensin riittävän
kauan varovasti seurannut tilannetta sivusta.
- Mutta kyllä ujouden hyväksymisessä on vielä
opettelua. Sitä helposti ottaa puolustelu- tai selittelykannan.
Jotkut saattavat luulla, että meidän lapsissa on jotain
vikaa, kun he eivät käyttäydy samalla tavalla kuin
muut lapset. Eniten harmittaa se, että jos joku epäilee,
että nämä lapset ovat kasvaneet eristyksissä,
kun pelkäävät ihmisiä.
Mutta
tarvitseeko muiden niin kovasti ihmetellä lasten ujoutta? Ei
sen luulisi olevan niin ihmeellistä, koska joka neljäs
meistä syntyy temperamentiltaan ujoksi. Kukaan meistä
ei ole sosiaalisesti valmis aina on opittavaa ihmissuhteista.
Ja kukapa ei ujostelisi joskus. Kuka meistä on esimerkiksi
rohkeasti ja hämmentymättä kertonut rakastavansa
toista ihmistä?
UJOT
SOSIAALISESTI ÄLYKKÄITÄ
Ujot
ovat yleensä hyvin empaattisia . Heillä on hyvä ihmistuntemus,
koska he ovat seurassa teräviä tarkkailijoita. He keräävät
tarkkoja havaintoja seurassa ja luotaavat sosiaalisten tilanteiden
tunneilmastoa. Ujo hankkii nopeasti tietoa ihmisistä ja sosiaalisista
suhteista, jotta voi tuntea olonsa turvalliseksi vieraiden seurassa.
Ujot ovat yleensä sosiaalisesti älykkäitä, mutta
eivät uskalla käyttää näitä lahjojaan.
-
Ujo ihminen on empaattinen. Hän miettii paljon. Hän omaa
paljon sosiaalista tietoa, mutta ei kykene käyttämään
siitä. Ujo ymmärtää ihmissuhteista paljon ja
hän ottaa muut huomioon. Ujot ovat todella harvoin aggressiivisia
ihmisiä.
VANHEMMAT
MALLINA JA RAUHOITTAJINA
Ujous
voi olla ongelma silloin, jos se estää ystävyyssuhteet.
Joskus ujot tunteet ovat niin voimakkaita, että on hyvin vaikea
tutustua vieraisiin ihmisiin. Ujo ei löydä keinoja lähestyä
toista ihmistä. Vanhemmat voivat tukea ujoa lastaan monin tavoin.
Tukeminen alkaa ujouden hyväksymisestä ja siitä,
että ujoudesta voi puhua kotona. Tunteet voi tunnustaa ja tunnistaa.
Tunteet ovat hyväksyttäviä, jos niistä voi avoimesti
puhua kotona.
- Vanhemmilla
on hurjan tärkeä rooli. He toimivat sillanrakentajina.
He näyttävät keinot ja antavat mallin siitä,
että miten toisten kanssa ollaan. He antavat myös mallin
siitä mistä ja miten tunteista voi puhua. Miten hävettävistä
ja vaikeista tunteista saa puhua lähimmäistensä kanssa.
Vanhemmat
eivät aina ymmärrä ujon lapsensa voimakkaita tunteita.
Miten vaikeaa voi olla toisen ihmisen lähestyminen. Vanhemmat
voivat olla aluksi aloitteellisia.
-
Äiti voi lähteä pikkutytön kanssa naapurinovella
ja kysyä, että voitko leikkiä meidän tytön
kanssa. Se on selkeä malli miten toimia. Seuraavalla kerralla
tätä leikkikaverinhakumatkaa voi tehdä yhdessä.
Tulee aika jolloin tämä tyttö menee yksin.
Vanhempien
läsnäolo uusissa ja pelottavissa tilanteissa rauhoittaa
lasta.
-
Vanhempien läsnäolo tuo turvallisuuden tunteen. Ujon lapsen
vanhemmat joutuvat ehkä muita enemmän olemaan läsnä
lastensa tilanteissa: he tuovat turvallisuuden tunteen.
ÄLÄ KARAISTA ÄLÄ VERTAA
-
Se voi olla harmillista lapselle, jos omat vanhemmat aivan selvästi
arvostavat aktiivisuutta. Vertailu vaikkapa naapurin esiintyvään
Kaisaan voi olla tuhoisaa. Lapset hirveän tarkasti kuuntelevat
mitä omat vanhemmat pitävä arvossa. He haluavat olla
arvostettuja omien vanhempiensa silmissä. Vanhemmat tosin saattavat
huomaamattaan ilmaista merkkejä, että he ovat vaivaantuneita
lapsensa ujoudesta.
Kiireinen
yhteiskuntamme ei odota vaan tulee sopeutua nopeasti. Omat vanhemmatkin
saattavat ajatella, että kyllä lapsi rohkaistuu, kun hänet
jättää yksin selviytymään uusissa tilanteissa.
Mutta karaistaminen ei toimi.
-
Se ei johda hyvään tulokseen vaan siitä seuraa takapakkia.
Viisainta olisi edetä hyvin pienin askelin. Ja kyetä näkemään
mikä tilanne on 1-5 vuoden päästä. Vanhemmat
voivat tehdä pitkäntähtäimen suunnitelman. Mutta
tärkeintä on ymmärtää, että lapset
kehittyvät sosiaalisesti hyvin eri tahtiin.
Anna
lapselle aikaa sopeutua ja arvosta hänen yksilöllisyyttään.
Tuputtaminen ei auta. Lapsi kyllä ilmaisee milloin hän
on valmis yksin kohtaamaan vieraat ihmiset ja uudet tilanteet.
INNOSTAVA
HARRASTUS VAPAUTTAA
-
Ujolle lapselle voi olla hyväksi harrastukset, jotka tukevat
tunteiden ilmaisua. Ujo lapsi kokee sosiaaliset tilanteet epämiellyttävinä.
Itselle mieluisan harrastuksen tuoma innostus on sellaista käyttövoimaa,
jota kannattaa hyödyntää. Se on hurjan tärkeää
käyttövoimaa. Silloin lapsi kokee asian miellyttäväksi
ja tämän innostuksen vallassa vapautuu ja unohtaa ujoutensa.
Kaikki
me tarvitsemme innostusta ja onnistumisen kokemuksia. Mutta ujo
lapsi tarvitsee niitä vielä enemmän. Hän tarvitsee
harrastuksen, jossa on erityisen hyvä. Se rohkaisee ja tuo
itsevarmuutta.
Asiantuntijat:
HEIDI
MIKKOLA, Venlan ja Liljan äiti
EILA
HONKANEN, psykoanalyytikko
Toimittaja:
SARI SOININEN
|