Leikisti kuollut
Uutiskuva vai videopelin kuva?
Lisälinkkejä asiasta ja asian vierestä
SILMINNÄKIJÄ:
LEIKISTI KUOLLUT
YLE TV2 ke 12.10.2011 klo 22.05
Nykypäivän moderni sota on kuin kauko-ohjattu tietokonepeli. Menestyneimmät tietokonepelit ovat puolestaan sotapelejä, jotka ovat mahdollisimman realistisia. Toden tuntu antaa kiihokkeen, on kuin oikeasti olisi eturintamalla. Tv-katsojan on puolestaan helpompi vastaanottaa sota, joka näyttää kamppailu-urheilulta.
Toden ja pelin raja on hämärtynyt. Jo nyt uutiskuvat ovat usein häkellyttävän samanlaisia kuin sotapelien kuvat.
Tätä rajankäyntiä pohditaan Silminnäkijässä kolmen esimerkin kautta. Kanadalaista alkuperää olevassa ohjelmassa kolme taiteilijaa hämmentää toden ja pelin rajaa entisestään.
Ohjelmassa ei sen sijaan käsitellä takavuosien muotiteemaa eli pelien väkivaltaisuutta.
- Emme me yritä sanoa, että ihmisten ei tulisi pelata väkivaltaisia pelejä. Meillä oli oikein hauskaa kun pelasimme niitä, sanoo pelisuunnittelija Ann-Marie Schleiner.
Suositut sotapelit, kuten America's Army, Counter Strike, Call of Duty: Modern Warfare 2 tai Battlefield, ovat ohittaneet menestyselokuvien tuoton. Niiden edustama realismi on tarkkaan harkittua toden tuntua, koska esimerkiksi siviilien kärsimystä peleissä ei ole.
John DeLappe halusi viedä realismin pidemmälle America's Army -pelissä. Hän nimesi pelissä kuolleet hahmot oikeiden, Irakin sodassa kuolleiden amerikkalaisten mukaan. Hän sai raivostunutta palautetta. Toden tuominen peliin oli sopimatonta, vaikka peli olikin suosittu juuri toden tunnun takia.
- Sanottiin että näin minä teen kuolemasta triviaalia, vaikka se on peli, joka trivialisoi kuoleman, sanoo DeLappe.
Ohjelman raflaavin esimerkki on irakilaissyntyisen Wafaa Bilalin tekemä räiskintapeli. Hän teki nettiin pelin, jossa klikkaus aktivoi keltaisen värikuulan kohti Bilalia itseään. Kun pelaajille selvisi, että kohteena onkin oikea ihminen, syntyi hämmennystä.
- Idea on, että irakilaiset ovat kohteina samalla lailla kuin minä tässä, hän sanoo. Wafaan Bilalin veli ja isä kuolivat Irakin pommituksissa.
Sodan inspiroima viihdeteollisuus eli ns. militainment (military entertainment) muokkaa käsitystä siitä, miltä oikea sota näyttää. Mitä pelin ja toden sekoittumisesta sitten seuraa? Ohjelman ei anna tähän vastauksia vaan haastaa katsojaa kysymään asiaa itse.
Toimittaja ja ohjaaja: Roger Stahl
Alkuperäismateriaali: Mundovision, Kanada
Suom.toteutus: Hannele Valkeeniemi
Tuotanto: Yle Ajankohtaistoiminta
Wafaa Bilal teki nettiin ammuntapelin, jossa leikistä tuli lähes totta
Suosituimmat sotapelit toimivat ammattisotilaille harjoituksena.