Skip navigation.
Home

Sauli Niinistö: Luotettava tuppisuu (Kolumni)

Ajattelin, että tuumailtaisiin tänään vähän brändejä, siis tällaista laatumerkkiä. Meillähän Suomessa nyt on oikein perustettu brändityöryhmä, jonka ideana on vähän jalostaa suomalaistietämystä tuolla maailmalla.

Joidenkin mielestä se tarkoittaa sitä, että haetaan meille kaikille ihan uusi, ihkauusi, moderni leima otsaan, mutta näyttää että työryhmä on kumminkin järkevämmällä linjalla. Ei hakemalla haeta jotain, joka ei ehkä pidä edes paikkaansa vaan yritetään korostaa niitä parhaita puolia. Ja niitähän on !

Jos ajatellaan, että miten meitä oikein tuolla maailmalla sitten arvioidaan tällä hetkellä, ainakin minun kokemukseni on, että : Joo, tuppisuita, saunovat ja hyppivät vielä hankeen sen jälkeen. Mutta sitten tulee äkkiä, että suomalaiset on luotettavia. Ja varmaan Nokian myötä tullut lisäksi, että suomalaiset osaavat. Ne ovat siis osaavia ja luotettavia. Ja se on minusta kyllä aika kova brändi.

Minä vähän luulen, että maailma on muuttumassa niin, että kaiken maailman helppoheikit eivät enää pääsekään niin helpolla. Tässä on vakavia uhkia ja ihmiset alkavat ajatella vakavammin.

Sitten toinen muutos on tämä suuri vallanmuutos: itähän sieltä nousee. Ja siellä ajatellaan monista asioista aika lailla eri tavalla kuin täällä, ihmisistäkin. Mutta otetaan ensin esimerkki, että miten eri tavalla.

Minulle sattui kirja josta aika vähän ymmärsin kyllä, se oli taidetta ja filosofiaa ja sen otsake oli, tai nimi: tyhjyys itämaisessa taiteessa. Siinä kerrottiin, että me länsimaiset emme oikein ymmärrä, että tyhjä on täynnä, mikä taas idässä ymmärretään. Jääköön se nyt tälle maininnalle, mutta sen se kertoo, että ihmisillä on erilaisia arvostuksia ja erilaisia ajattelun lähtökohtia, myös toisista ihmisistä. Ja kun me varmasti suuntaamme myös talouden menestyksen suhteen katseemme itään, siellähän niitä kauppakumppaneita on, niin kannattaa miettiä, mitä siellä arvostetaan.

Minä olen huomannut että he arvostavat hienovaraisuutta, ovat herkkiä pienimmällekään ylimielisyyden osoittamiselle ja loppujen lopuksi näyttää vähän siltä, että vaatimattomuuskin on hyve. Ainakin minulle on joskus joku kiinalainen todennut, että te olette sitten mukavia te suomalaiset kun te osaatte olla vaatimattomia. Minä en ottanut sitä miksikään ironiaksi vaan kyllä se oli ihan vakavasti esitetty.

Jotenka: kannattaisiko tässä brändityöryhmässä todella hetki uhrata ajatusta sille, että Suomi on toisen maailmansodan jälkeen menestynein maa maailmassa. Ja se on tehty ihan tällaisella luontaisella, luonnonmenetelmä-brändillä . Olemalla vaan sellaisia kuin ollaan.

Sauli Niinistö

Ajankohtainen Ykkönen 8.12.2009 YLE Radio 1