2004  Syyskuu   Lokakuu   Marraskuu   Joulukuu 


Suomalaista arkipäivää

Keskiviikkona 8.9.2004 TV2

Valokuvaaja Kaj Bremer palaa pohjoiseen valokuvaamaan samaa asutustilaa kuin 30 vuotta sitten

"Suomalaista arkipäivää" on kertomus valokuvaaja Kaj Bremerin matkasta Muonioon tapaamaan siellä yli 30 vuotta aikaisemmin kuvaamaansa Frimanin uudisraivaajaperhettä. Dokumentti on myös matka suomalaisen yhteiskunnan lähihistoriaan Bremerin kuvien kautta.

Viime keväänä, 34 vuotta "Suomalaista arkipäivää" kuvausmatkan jälkeen Bremer sai yllättäen kirjeen Frimanin perheen tyttäreltä, tuolloin nelivuotiaalta tytöltä, joka oli erityisesti kiinnittänyt hänen huomiotaan. Kirje antoi Bremerille aiheen uuteen matkaan Muonioon tapaamaan perhettä, jonka jäsenet asuvat vieläkin samalla seudulla.

Matkan aikana kuvaaja käy mielessään läpi yli puoli vuosisataa kestänyttä uraansa, jonka aikana hänellä on ollut harvinainen näkökulma suomalaiseen todellisuuteen sen kaikilla tasoilla. Kuvaajan katseen kautta näemme oman arkipäivämme ja yhteiskuntamme muutoksen viimeksi kuluneiden vuosikymmenten aikana. Bremerin tapa katsoa elämää kameransa läpi on vanginnut kansakunnan elämästä hetkiä, jotka pysähdyttävät katsojan kuvien ääreen yhä tänäkin päivänä.

1960-luvun lopulla suomalaisen kuvajournalismin huippuvuodet alkoivat olla ohi. Bremer oli tehnyt pitkän päivätyön mm. Viikkosanomissa, joka edusti uutta, lähinnä Amerikasta opittua valokuvan käyttöä. Kyllästyneenä työhönsä lehtikuvaajana Bremer lähti 1970-luvun alussa hakemaan uutta sisältöä työhönsä tekemällä kuvausmatkoja ympäri Suomea, kuvaamassa sen ajan Suomea ja suomalaista arkipäivää etelästä pohjoiseen. Muoniosta Bremer löysi Frimanin perheen, joka raivasi uutta peltoa Lappiin samaan aikaan kun etelässä jo laitettiin peltoja pakettiin. Kuvausmatkansa tuloksista Kaj Bremer kokosi näyttelyn "Suomalaista arkipäivää", joka on suomalaisen reportaasikuvauksen keskeisiä töitä.

Tänään valokuvaaja viettää eläkepäiviään Sipoossa kalastellen ja harrastaen luontokuvausta sata vuotta vanhalla puukameralla, jonka kuvat ovat ainutkertaisia, niitä ei voi kopioida tai monistaa. Valokuvaaja ja valokuvaus ovat palanneet juurilleen.

Ohjaaja ja käsikirjoittaja : K. J. Koski, tuotanto : Illume Oy, 2004.

Kuva: TV2 Tiedotus



[Takaisin]