Takaisin ![]() | |
In English
SHOOTING DAYS - EMIR KUSTURICAN MATKASSA![]() Dokumenttiessee kertoo elokuvaohjaaja Emir Kusturican maagisuutta lähetelevistä työskentelymetodeista Undergroundin kuvausten aikana. Visuaalisesti ja musiikillisesti erityisen antoisan, illuusion ja todellisuuden välimaastossa kyntävän dokumentin on ohjannut ja tuottanut 1997 Aleksandar Manic Tsekinmaasta. Manic antaa aikaa ja tilaa niin ohjaalle, näyttelijöille kuin keskeistä tehtävää suorittaville mustalaismuusikoillekin. Näyttelijät löytävät työnsä ääressä tien omaan sisimpäänsä, muusikot itsensä näyttelijöinä ja Kusturica ohjaamassa niin itsestään kuin Charlie-simpanssiakin, jolle on omistettu yksi kokonainen jakso dokumenttiesseen kaikkiaan yhdeksästä osasta. Underground kuvaa Kusturican henkilökohtaista näkemystä Jugoslavian traumaattisesta menneisyydestä ja nykyisyydestä. Selvitellessään sodan ja tuhon järjettömyyttä hän löytää niissä maailmankaikkeuden merkittävimmät symbolit jumalasta Danten Helvettiin - kaikki samalla kehällä. Elokuvan näyttelijät näkevät ohjaajassaan samoja piirteitä. He pitävät Kusturicaa itseään jumalana, älykkäänä ihmisenä ja luomistyön mestarina. Syväluotauksen ohella Manicin dokumentti tarjoaa kiinnostuneille elokuvantekemisen oivallisen oppitunnin. Se paljastaa tavan, jolla ohjaajan fantasiat kääntyvät elokuvan kielelle. Kerronta kiertyy luomisen ja tuhon yllättäviin yhtäläisyyksiin.
SHOOTING DAYS![]() Underground, the story of a deception committed between best friends, is the director's intricate personal vision of Yugoslavia's traumatic past and present. Struggling to uncover images tht expresses the irrational nature of war and destruction, Kusturica finds the circle to be the most universal symbol . it is a symbol of God, but also of Hell. With Dante´s notion of Hell being one of Kusturica's most important points of reference, the circle becomes the main structural element of his film. Divided into nine parts, each of which depicts a certain aspect of Kusturica's story-telling, the 73-minute long Stooting Days reveals the complex structure of Underground and uses some of Kusturica's symbolic images to reflect upon the director's own personality. Through the eyes of the Gypsy musicians who help to create the film's specific atmosphere not only with their music, but also as actors in minor roles, Kusturica is seem as a divine creator - as "Sajbija", which in Gypsy language means God, the "Prime mover". At the same time, it becomes clear that the more devilish aspects of his creative instincts and it is his utter disregard for any planning and scheduling that causes the producer of his film to suffer an ulcer. While Kusturica gives his creativity free reign, the shooting of his film is paralleled by a seemingly unstoppable process of destruction in the former Yugoslovakia. Kusturica's and the film crew's home country has gone up in flames, and the hell and horror of war is the realistic background of the making of Underground. Shooting Day captures Kusturica's very personal way of directing and offers insights and interpretations to anyone interested in the process of artistic film making. The documentary in centred around the question: What is it that creativity and destructiveness have in common?
| |
Back ![]() | |
Päivitys: 26.4.1999 U.E. ![]() |