Takaisin ![]() | |
In English
SYVÄ ETELÄ![]() Dokumentin ydin on James Byrd Juniorin murha, jonka läsnäolo kummittelee koko filmin ajan. Tämä ei kuitenkaan ole analyysi hänen murhastaan eikä myöskään kolmen nuoren vakoisen miehen murhaaman mustan pojan oma näkemys, vaan ennemminkin herättävä kuvaus siitä, kuinka tämä tapahtuma sulautuu maisemaan ja ilmastoon niin henkisesti kuin fyysisesti. Kuinka eteläinen hiljaisuus tulee niin raskaaksi ja uhkaavaksi niin yllättäen? Kuinka puut ja koko luonnollinen ympäristö nostaa esiin niin syvästi kuoleman, veren ja historian merkityksen? Kuinka nykyisyys nostaa menneisyyttä esiin? Kuinka tämä menneisyys, pelkällä eleellään tai yksinkertaisella huomioinnilla, kummittelee ja piinaa sinua, kun käyskentelet pitkin tyhjiä puuvillapeltoja tai pölyistä maantietä? Eivät mustat eivätkä valkoistkaan halua tunnustaa rasistisia ongelmia - miten muutenkaan voisi olla. Historia, joka pitää heidät yhdessä, pitää heidät myös erillään. Chantal Akermanin ohjaama Syvä etelä koostuu ihmisten kertomuksista ja tunnelmallisesta kaupungin ja maiseman kuvauksesta.
SOUTH![]() At he heart of this journey is the murder of James Byrd Jr, and his presence haunts the entire film. This is not an anatomy of his murder, nor the autopsy of the black man lynched by three young white males, but more an evocation of how this event fits in to a landscape and climate as much mental as physical. How does the southern silence become so heavy and so menacing so suddenly?
How do the trees and the whole natural environment evoke so intensely death, blood and the weight of history?
| |
Back ![]() | |
Päivitys:16.11.1999 U.E. ![]() |