Takaisin
logo
In English

SYVÄ ETELÄ

Syvä eteläTämä laajakatseinen dokumentti on kuvattu Yhdysvaltojen eteläosassa, Jasperin pikkukaupungissa, jossa kamera kiertää kuumassa ja kosteassa ilmastossa. Valkoihoisia ei juurikaan näy kaduilla etelässä, vaan he ovat sisällä kodeissaan, työpaikoillaan tai autoissaan. Dokumentti heijastaa mustien ja valkoisten suhdetta menneisyydessä ja nykypäivänä.

Dokumentin ydin on James Byrd Juniorin murha, jonka läsnäolo kummittelee koko filmin ajan. Tämä ei kuitenkaan ole analyysi hänen murhastaan eikä myöskään kolmen nuoren vakoisen miehen murhaaman mustan pojan oma näkemys, vaan ennemminkin herättävä kuvaus siitä, kuinka tämä tapahtuma sulautuu maisemaan ja ilmastoon niin henkisesti kuin fyysisesti.

Kuinka eteläinen hiljaisuus tulee niin raskaaksi ja uhkaavaksi niin yllättäen? Kuinka puut ja koko luonnollinen ympäristö nostaa esiin niin syvästi kuoleman, veren ja historian merkityksen? Kuinka nykyisyys nostaa menneisyyttä esiin? Kuinka tämä menneisyys, pelkällä eleellään tai yksinkertaisella huomioinnilla, kummittelee ja piinaa sinua, kun käyskentelet pitkin tyhjiä puuvillapeltoja tai pölyistä maantietä?

Eivät mustat eivätkä valkoistkaan halua tunnustaa rasistisia ongelmia - miten muutenkaan voisi olla. Historia, joka pitää heidät yhdessä, pitää heidät myös erillään. Chantal Akermanin ohjaama Syvä etelä koostuu ihmisten kertomuksista ja tunnelmallisesta kaupungin ja maiseman kuvauksesta.

  • Ohjaus: Chantal Akerman
  • Tuotanto: AMIP, Ranska

In English In English In English

SOUTH

South"This eclectic and edgy film, shot in the south of the United States, is in some way both an echo and a counterpoint to another film I made in the early nineties in Eastern Europe. It is a journey too, but this time in hot and humid weather conditions that sometimes go to one's head.

At he heart of this journey is the murder of James Byrd Jr, and his presence haunts the entire film. This is not an anatomy of his murder, nor the autopsy of the black man lynched by three young white males, but more an evocation of how this event fits in to a landscape and climate as much mental as physical.

How does the southern silence become so heavy and so menacing so suddenly?

How do the trees and the whole natural environment evoke so intensely death, blood and the weight of history?
How does the present call up the past?
And how does this past, with a mere gesture or a simple regard, haunt and tornment you as you wander along an empty cotton field, or a dusty country road?"
Chantal Akerman

  • Director: Chantal Akerman
  • Production: AMIP, France

Back
logo

Päivitys:16.11.1999 U.E.