Takaisin
logo
In English

HOTTENTOTTI VENUS

Hottentotti VenusEteläafrikkalainen Saartjie (Sara) Baartman astui valkoisen miehen houkuttelemana laivaan, joka vei hänet kauas kotimaastaan - ikuisesti. Ikää Saralla oli tuolloin 20 vuotta. Mustaihoisen Saran rasvapakarat, pullea vatsa ja rinnat sekä huomattavan suuret sukuelimet kiihottivat kansaa kaikkialla. Häntä esiteltiin toreilla, teattereissa ja sirkuksissa. Häkkiin teljettynä ja alastomana Sara joutui yleisen rotuhysterian keskelle; hänestä tehtiin "tieteellisiä" tutkimuksia, häntä kohti syljettiin ja heitettiin kivillä.

Niin Pariisissa kuin Lontoossakin afrikkalaisen naisen seksuaalisuutta kauhisteltiin ja ihasteltiin. Nainen sai pilkkanimen "Hottentotti Venus", joka oli tuohon aikaan kenties kaikkein ala-arvoisin ihmisestä käytetty nimitys. Häntä pidettiin jopa puuttuvana lenkkinä ihmisen ja eläimen välisessä evoluutioketjussa. Muutamassa vuodessa Sara Baartmanista tuli alkoholisoitunut prostituoitu Pariisin kaduille, jossa hän myös kuoli nuorena. Kuolemansa jälkeen Sara Baartmanin ruumis silvottiin ja säilöttiin formaliiniin. Pariisissa Musée de L´homme piti silvottuja "Hottentotti Venuksen" sukuelimiä kokoelmissaan yli sadan vuoden ajan.

Sara Baartman oli rodullisen ala-arvoisuuden symboli ja mustan naisen seksuaalisuuden kuva aikana, jolloin esimerkiksi Englannissa käytiin kiivasta keskustelua siirtomaavallan sortoajattelua vastaan. Nyttemmin Saran kunnia haluttaisiin palauttaa lähettämällä hänen maalliset jäännöksensä Etelä-Afrikkaan.

Eteläafrikkalaisen Zola Masekon ohjaamassa elokuvassa etsitään aitoa Saartjie Baartmania rotuun ja ulkonäköön perustuvan syrjinnän ja seksistisen symbolin takaa.

  • Ohjaaja: Zola Maseko
  • Tuotanto: Dominant 7, Ranska, 1998

In English In English In English

THE HOTTENTOT VENUS

Hottentot VenusWhen 20 year old Sara Baartman got on the boat that was to take her to London from the tip of Africa, she could not have known that she would become the icon of racial inferiority and black female sexuality for the next one hundred years. Nor, as she stood on the deck and saw her homeland disappear before her, could she have known that she would never see that home again, not even from within the curved belly of the bottle of formalin where she now lives in a back room at the Musée de d'Homme in Paris.

The Hottentot Venus is a story that is embedded in popular consciousness all over the world, although few people would know where their ideas about race and female sexuality have come from. Sara Baartman has, in various forms and at various stages, been an icon - first of strange and mysterious black female sexuality, then black inferiority, and finally of new African pride.

In 1810, Sara Baartman, a young woman of Quena descent, was taken from her village in the Eastern Cape by an Arfikaans man to the centre on London where she was exhibited like a wild animal in circuses, theatres and pubs. She was kept in a cage and although her clothes were taken from her, she tried to hold onto dignity by covering her genitalia with small white handkerchief.

But it was her genitalia that audiences were paying to see.

Taken from London to Paris, Sara became the object of "scientific" study and European audiences were fascinated by her extra-ordinary physical appearance - her stedfastly or protruding buttocks and an overly developed clitoris - dubbed "the Hottentot Apron". Sara became a sensation and was ironically and perversely dubbed "The Hottentot Venus".

A plaster cast was made of her body. Her genitals were removed and preserved in a bottle and exhibited in the Muses d'Homme in Paris for all to see. Taken of public display in the late 1950's, they remain in the museum. the object of a battle between activist forces in South Africa arguing for her return and burial, and the French Government who now "own" her.

  • Director: Zola Maseko
  • Production: Dominant 7, France, 1998

Back
logo

Päivitys: 12.5.1998 U.E.