yle.fi


Simojen synty

Simojen synty

Omakohtaisia kokemuksia ohjaaja, käsikirjoittaja, tuottaja, leikkaaja, pitsakokki Teemu Nikin kynästä.
2. syyskuuta 2011 Kommentit: 0

Olin kirjoittanut Jani Pösön kanssa pitkää elokuvaa jo muutaman vuoden, mutta se ei vain tahtonut lähteä tuotantoon, eli rahoitusta ei saatu kasaan. Kun minulle selvisi lokakuussa, että elokuvan kuvaus siirtyy taas vuodella eteenpäin, päätin laittaa sen suosiolla hyllylle ja kuvata toisen mokoman seuraavana kesänä. Tämä toinen elokuva oli silloin vasta ideatasolla ja se sai myöhemmin nimekseen 3 Simoa.
 

Jo täälläkin kirjoitettiin. Ei tosin Ronin kanssa eikä Simoja. Sundance 2009

 

Ensin soitin Janille ja kysyin, että tehdäänkö pois. Jani sanoi, että tehdään vaan. Sen jälkeen soitin ryhmälle ja sanoin, että tehdäänkö leffa vaikka sitten ilman rahaa, ja he kaikki sanoivat, että mikäs siinä. Niinpä ryhdyimme Janin kanssa kirjoittamaan.

Päätin tuottaa elokuvan itse, koska ei kukaan ammattituottaja voisi lähteä mukaan projektiin, joka mahdollisesti kuvattaisiin ilman rahaa. Tuotannon edetessä Janista tuli toinen tuottaja ja hyvä niin, koska on minulla kieltämättä aika paljon kaikkea hommaa tässä ollut. Päätimme, että elokuvan minimibudejtti on 50 000 €. Se on alle kymmesosa tämän tyyppisen elokuvan keskivertobudjetista. Koko ryhmälle oli alusta alkaen selvää, että tästä elokuvasta ei palkkaa jää, ellei se sitten satu menestymään todella hyvin.

Joulukuussa 2010 olin viemässä elokuvasäätiöön kehittelytukihakemusta elokuvallemme nimeltään Kaksi varasta ja vauva. Kävelin vesisateessa ja yhtäkkiä mieleeni tuli parempi nimi: 3 Simoa. Soitin Janille ja tsekkasin hänen mielipiteensä. Se oli positiivinen.

Elokuvasäätiön tiskillä pyysin lainaksi kynää ja korjasin kaikkiin papereihin uuden nimen. Saimme elokuvasäätiöstä 15 000 € kehittelytukea ja joimme juhlakahvit It's Aliven piikkiin. Silloin ajattelin, että tämähän voi vaikka onnistua.

Aloitimme Janin kanssa kirjoittamaan tämän vuoden alussa. Sitä ennen olimme saaneet kasaan jonkinlaisen synopsiksen, tai oikeastaan lyhennelmän käsikirjoituksesta. Alusta asti ja koko käsikirjoituksen tekemisen ajan kävimme läpi tuotannollista puolta. Millaisen tarinan ja millaisia kohtauksia me saamme tehtyä budjetillamme? Mielestäni pieni budjetti ei ole mikään ongelma, jos sen pienuuden tiedostaa jo kirjoitusvaiheessa. Pitää vain miettiä miten tarina tehdään ja miten voidaan olla samoissa kuvauspaikoissa mahdollisimman paljon.
 

Käsikirjoittamista jyväskyläläisessä hotellissa

Varsinkin komediaa tehdessä ongelmaa ei todellakaan ole. Katsokaas huumoriin ei tarvita räjähtäviä autoja, vaan hauska alkuasetelma, kiinnostava juoni, hyvää dialogia ja hulvattomia hahmoja.

Heti alussa oli myös selvää, että käsis treenataan valmiiksi. Toisin sanoen dialogi ja toiminta hiotaan kuntoon vasta näyttelijöiden kanssa. Se säästää aikaa kuvauksissa ja samalla saadaan käsis koeajettua. Silloin myös selviää mikä naurattaa ja mikä ei. Ja lisäksi näyttelijät pääsevät antamaan panoksensa jo kässärivaiheessa, jolloin hahmot alkavat elämään jo paljon ennen kuvauksia. Tämä tietenkin tarkoittaa myös sitä, että näyttelijöiden pitää olla varsin motivoituneita ja 3 Simon tapauksessa myös valmiita käyttämään aikaansa harjoituksiin.

Jo ihan projektin alkuvaiheessa olin ajatellut miespääosiin kahta melko kokematonta näyttelijää Rami Rusista ja Olli Rahkosta. Rami on lahtelainen mielisairaalahoitaja ja Olli stadilainen huoltamotyöntekijä ja häälaulaja. Tiesin aikaisemmista projekteista, että he olivat hyviä, innokkaita ja varsin pitkiä miehiä. Minulla oli luottavainen olo antaa pääroolit aloittelijoille, koska olinhan minäkin aloitteleva pitkän elokuvan ohjaaja. Lukuharjoituksissa meillä oli eri ihmisiä lukemassa naispääroolia.
 

 Käsikirjoittamista veneessä

Kirjoitimme Janin kanssa elokuvaa yhdessä ja erikseen. Minun luonani, Janin luona, kahviloissa ja Janin purjeveneessä. Yhdeksi viikonlopuksi me menimme Jyväskylään paikallisille elokuvafestivaaleille kirjoittamaan hotelliin. Se oli varsin erikoinen reissu, mutta onneksi myös suhteellisen tuottelias.
 

Jyväskyläläinen salamikermakeitto smetanarannulla. Laktoosiallergikon unelma.

 

Erittäin tärkeä muistiinpano repliikistä, joka ei päätynyt käsikirjoitukseen.

Saimme ensimmäisen version valmiiksi maaliskuun alussa. Lähetimme käsikirjoitukset Yleen ja Elokuvasäätiöön luettavaksi. Saimme molemmista paikoista positiivisen vastaanoton. Käsis ei ollut vielä valmis, mutta siinä oli potentiaalia. Jatkoimme sekä harjoituksia näyttelijöiden kanssa että kirjoittamista.
 

Jumalten tuulet puhaltavat hotellihuoneessa! Nyt sitä dialogia todellakin tulee.

Olin päättänyt, että elokuva kuvataan heinäkuussa ja aikataulu oli jo sovittu työryhmän kanssa. Rahoituksen varmistuminen meni siinä mielessä tiukille, että se varmistui kaksi kuukautta ennen kuvauksia.

Kahdessa kuukaudessa meidän piti löytää kuvauspaikat, puuttuvat esiintyjät, kuten naispäärooli, muut työntekijät, kuvaus- ja äänityskalusto, vuokra-autot, esiitymisasut, rekvisiitat, yhteistyökumppanit ja kaikki muut mahdolliset hoidettavat asiat.

Mutta kun rahoitus varmistui, en ollut juurikaan huolissani ennakkotuotannosta. Aina ne asiat järjestyvät.

Ensi viikolla paneudumme elokuvan esituotantoon. Jos et malta odottaa, niin tykkää heti Simoista osoittessa www.facebook.com/3simoa. Siellä on vaikka mitä.

Lisää näihin:
12
tykkää tästä

test

  • 3Simoa

    “Komedian raskausaika, synnytys, ja kasvaminen leikki-ikään”

    Miten se elokuva oikein syntyy?
    3Simoa on ensi keväänä ensi-iltansa saava komedia, joka kertoo kahdesta Sörnäisissä asuntomurtoja tekevästä varkaasta Lassesta ja Simosta, sekä siitä kuinka Lassesta tulee Simo ja Simosta Antero. Kaiken keskellä Eeva pysyy omana itsenään ja kolmas Simo vaan on vauva.

    Tätä blogia ei kirjoita yksi henkilö, vaan elokuvan koko työryhmä. Lisää tietoa elokuvastamme löydät osoitteista 3simoa.fi tai facebook.com/3simoa

Uusimmat kommentit

Pertti

Kirjailijan tärkein ominaisuus on istumista hyvin kestävät pakaralihakset.